Deborah Siebecke
Om Deborah Siebecke
Jag är doktorand i forskarskolan ASSESS med inriktning mot kunskapsmätningar inom utbildningssystem (eng. akronym ASSESS, Assessment of Knowledge in Educational Systems – a national doctoral school for teacher educators) vid Institution för pedagogik och specialpedagogik. Dessutom är jag med i forskningsmiljön Förutsättningar, Utbildning och Resultat (FUR). Jag är ordförande i doktorandrådet vid utbildningsvetenskapliga fakulteten (2023/24), där jag tidigare var vice ordförande under 2022/23 och sekreterare under 2021/22.
Viktiga intressen i min forskning är likvärdighet, akademisk resiliens och välbefinnande. Mina handledare är Kajsa Yang Hansen och Maria Jarl.
Utbildning
M. Sc. i Utbildning med inriktning mot pedagogisk forskning, Göteborgs universitet
B.A. i Utbildningsvetenskap, University of Münster, Tyskland
-
Does social well-being predict academic resilience and achievement? Analysis of Swedish PISA 2018
data
Deborah Elin Siebecke
European Journal of Psychology of Education - 2023 -
The relationship between academic resilience and psychological well-being – Analysis of Swedish PISA 2018
data
Deborah Elin Siebecke, Kajsa Yang Hansen, Maria Jarl
Frontier Research in Educational Measurement (FREMO) - 2023 -
Does Social Well-Being Predict Academic Resilience? An Analysis of Swedish PISA 2018
Data
Deborah Elin Siebecke, Kajsa Yang Hansen, Maria Jarl
European Conference on Educational Research (ECER) - 2023 -
Resilient schools in Sweden - Analysis of material well-being at schools that successfully compensate for socioeconomic disadvantages in PISA
2000-2018
Deborah Elin Siebecke, Maria Jarl
European Conference on Educational Research (ECER Plus - online) - 2022 -
Does the material well-being at schools successfully compensate for socioeconomic disadvantages? Analysis of resilient schools in
Sweden
Deborah Elin Siebecke, Maria Jarl
Large-scale Assessments in Education - 2022 -
The well-being of academically resilient students - Factors behind the high achievement of socioeconomically disadvantaged
students
Deborah Elin Siebecke, Kajsa Yang Hansen, Maria Jarl
European Conference on Educational Research (ECER) - 2021