- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Ulf Blossing
Ulf Blossing
Seniorforskare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Ulf Blossing
Professor och seniorforskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsmiljö: Skolutveckling och ledarskap.
Jag har bakgrund som lärare i grundskolan och har även en fil.kand. i psykologi. Mitt intresse rör främst skolförbättring, det vill säga hur de processer ser ut på skolor där skolledare och lärare vill förbättra verksamheten. Detta intresse har jag utvecklat inom 'School Improvement' området med grund i organisationsutveckling, OU (Organisational Development, OD). Avhandlingen, Praktiserad skolförbättring, publicerades år 2000. Därefter har jag gått vidare med institutionella och socio-kulturella perspektiv för att förstå skolutvecklingsarbetet mellan lärare, skolledare och elever. Ett annat område som har intresserat mig rör samarbete mellan forskare och rektorer/lärare i skolor, ett så kallat samverkans- eller partssamarbete. Bland teoretiska perspektiv har jag särskilt arbetat med organisationsutveckling, nyinstitutionell teori, aktionsforskning och Wengers sociala lärandeteori. Vidare intresserar mig verksamhetsteori och aktör-nätverksteori med flera perspektiv. På min blogg kan du läsa mer om min forsknings- och utvecklingsverksamhet.
-
Teorin om
praktikgemenskaper
Stina Jerdborg, Ulf Blossing
Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning. Red: Ullf Blossing & Stina Jerdborg - 2025 -
Avslutande reflektioner och
resumé
Ulf Blossing, Stina Jerdborg
Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning. Red: Ulf Blossing & Stina Jerdborg - 2025 -
Ny som
förändringsagent
Ulf Blossing
Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning. Red: Ulf Blossing & Stina Jerdborg - 2025 -
Individuellt kontra socialt
lärande
Ulf Blossing, Stina Jerdborg
Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning. Red: Ulf Blossing & Stina Jerdborg - 2025 -
Att aktivera barn och elever som förbättringsagenter - från agensfientliga till agensvänliga
skolmiljöer.
Niklas Rönnström, Ulf Blossing
Att rekonstruera skolor med stöd i forskning, Red. Niclas Rönnström & Olof Johansson - 2024 -
Activating students as partners and change agents in school
reconstruction
Niclas Rönnström, Ulf Blossing
Symposium at NERA in Malmö, 6-8 of March, 2024 - 2024 -
Theory and practice in today's society: A dialogue between three conceptual
frameworks.
Ulf Blossing, Lill Langelotz, Annalisa Sannino
Pre-seminar FERA Annual Meeting - 2023 -
Att välja
förbättringsstrategi
Ulf Blossing
Söderström, Åsa & Forssten Seiser Anette (red.), Etiska perspektiv på skolledares arbete - 2023 -
Thinking about agency as a critical perspective for students, teachers, and school
leaders
Anette Olin, Jenny Folkeryd, Ulf Blossing
Symposium at NERA in Oslo, 15-17 of March, 2023 - 2023 -
Vad kan vi lära om framgångsrika
skolor?
Ulf Blossing
Pihlgren, A. S. & Jensen, M. (red.). Lärarens ledarskap. Professionell pedagogisk praktik - 2022 -
Middle leaders translating knowledge about improvement: Making change in the school and preschool
organisation
Jaana Nehez, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Rolf Lander, Anette Olin
Journal of educational change - 2022 -
Practices in different school cultures and principals’ improvement
work
Jaana Nehez, Ulf Blossing
International Journal of Leadership in Education - 2022 -
The Hierarchist Way of School Development in
Sweden
Ulf Blossing
The Emerald Handbook of Evidence-Informed Practice in Education, edited by C. Brown and J. R. Malin - 2022 -
The Origin and Development of Comprehensive School Reforms in Sweden and other Nordic
Countries
Ulf Blossing
Oxford Research Encyclopedia of Education - 2021 -
Redskap för det kollegiala
lärandet
Ulf Blossing
Att förbättra skolor med stöd i forskning / Rönsström & Johansson (red.) 2021. - 2021 -
Skolorganisationens
förbättringskapacitet
Ulf Blossing
U. Auno m. fl. (2022). Metodhandbok för rektorer - 2021 -
Integrating data in a complex mixed methods classroom interaction
study
Sigrun K Ertesvåg, Pamela Sammons, Ulf Blossing
British Educational Research Journal - 2021 -
Organizational characteristics of successful and failing schools: a theoretical framework for explaining variation in student
achievement
Maria Jarl, Klas Andersson, Ulf Blossing
School Effectiveness and School Improvement - 2021 -
Förbättringskapacitet som funktionalistisk strukturering eller en professionellt lärande
gemenskapskultur
Ulf Blossing
Pedagogisk forskning i Sverige - 2021 -
Samverkansprocessens problematik i den praktiknära
forskningen
Ulf Blossing
Pedagogisk forskning i Sverige - 2020 -
Rektor i fokus. Kunskap, värden och
verktyg
Ulf Blossing
2020 -
Actions and practice architectures for realising sustainable development by restructuring school
organisations
Anette Forssten Seiser, Ulf Blossing
Forskning & Förändring - 2020 -
Hur ska rektor organisera för
skolförbättring?
Ulf Blossing
Rektor i fokus. Kunskap, värden och verktyg. Blossing, Ulf (red.) - 2020 -
Kollegahandledning - strukturerad dialog i
grupp
Ulf Blossing
I M-M. Sternudd Groth & M. Evermark. Skolutveckling genom samtal. - 2020 -
Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the
Interviewer.
Ulf Blossing, Pål Roland, Randi M Sølvik
Scandinavian Journal of Educational Research - 2019 -
Professional Development in the Use of Data: From Data to Knowledge in Data
Teams
Kim Schildkamp, Maaike Smit, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research - 2019 -
School leaders’ relational and management
work
orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management - 2019 -
Kollegialt lärande i en skola för
alla.
Ann-Christine Wennergren, Ulf Blossing
Skolutveckling i teori och praktik. Åsa Hirsh, Anette Olin (red.) - 2019 -
Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School
Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto - 2019 -
Kollegialt lärande. Resan mot framtidens
skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
2019 -
Tillit och misstro i icke framgångsrika
skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.) - 2018 -
Organisations Interacting with Teacher Middle
Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano - 2018 -
Collaboration Between Researchers And School Leaders For Enhanced Improvement Capacity. Activities, Critical Situations and
Tools
Ulf Blossing
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano - 2018 -
Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares
ledarhandlingar
-
From data to Learning: A data team Professional Learning
Network
Kim Schildkamp, Jaana Nehez, Ulf Blossing
Networks for Learning. Effective Collaboration for Teacher, School and System Improvement - 2018 -
Success or failure? Presenting a case selection strategy for studies of school
improvement
Maria Jarl, Klas Andersson, Ulf Blossing
Education Inquiry - 2017 -
Reshaping the Nordic education model in an era of efficiency. Changes in the comprehensive school project in Denmark, Norway, and Sweden since the
millennium
Gunn Imsen, Ulf Blossing, Lejf Moos
Scandinavian Journal of Educational Research - 2017 -
Teachers and students together in a professional learning
community
Ann-Christine Wennergren, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research - 2017 -
Uppdrags- och processdrivna skolorganisationer med rum för
mellanledare
Ulf Blossing, Rolf Lander, Anette Olin
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017 - 2017 -
Aktionsforskning för att förbättra elevernas
lärande
Ulf Blossing
Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare - 2017 -
Att organisera för skolframgång. Strategier för en likvärdig
skola
-
Därför lyckas vissa skolor
bättre
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Lärorik. Tidskrift för pedagogisk utveckling inom förskola och skola. Linköpings kommun - 2017 -
På väg mot uppdrags- och processdrivna organisationer. Uppföljning av införandet av processledare i förskolor och skolor i
Helsingborg
Jaana Nehez, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Rolf Lander, Anette Olin, Ulf Blossing
2017 -
Inflytande för lärande. Ett enkätinstrument för att kartlägga elevers inflytande och delaktighet i
undervisningen
Klas Andersson, Ulf Blossing, Juan Guray, Johanna Jormfeldt, Agneta Udin
2017 -
School-based project integrating research and practice. The importance of continuing
negotiation.
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
Presentation AERA Division H VP Invited Session International Committee Achieving the Promise of Equal Educational Opportunity by Evaluation and Research in Schools, San Antonio, April 2017 - 2017 -
Practice among novice change agents in
schools
Ulf Blossing
Improving Schools - 2016 -
Skolors organisation påverkar
resultaten
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Resultatdialog 2016 - 2016 -
Att skapa en samverkansprocess - en forskare och två verksamhetschefer i
partnerskap
Ulf Blossing, Ann Blom, Karin Persson
K. Rönnerman m. fl. (2016). Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap - 2016 -
Handledning för
professionsutveckling
Ann-Christine Wennergren, Ulf Blossing
Jarl, M & Nihlfors, E. (2016). Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer - 2016 -
Systematiskt kvalitetsarbete som
skolförbättring
Ulf Blossing
Jarl, M & Nihlfors, E. (2016). Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer. - 2016
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.