GenderSAFE

GenderSAFE har fokus på metoder för att motverka genusbaserat våld i akademin. Genusbaserat våld är ett omfattande problem i högre utbildning och forskning i Sverige, Norden och internationellt. Därför deltar vi i ett projekt finansierat av EU-kommissionen, i samverkan med forskare från flera EU-länder.

Syftet är att bidra till implementeringen av en strategi för nolltolerans mot genusbaserat våld i högre utbildning och forskning inom det europeiska forskningsområdet (ERA). Målet är vidare att bidra till att skapa säkra, inkluderande och respektfulla miljöer för forskning och högre utbildning. Projektet utvecklar flera metoder och strategier, stärker ömsesidigt lärande och utbyte mellan EU-länder och institutioner, samt skapar förutsättningar för utvärdering och uppföljning av arbetet med att motverka genusbaserat våld i ERA.

Primära målgrupper är samtliga lärosäten och forskningsinstitut i ERA (European Research Area).

Vi samverkar med
European Science Foundation (Frankrike), Yellow Window (Belgien), Institute of Sociology at the Czech Academy of Sciences (Tjeckien), KI Knowledge & Innovation (Italien), Central European University (Budapest)

Publicerat i ämnet

Re-imagining Sexual Harassment – Perspectives from the Nordic Region
(länk till publikationen på Policy Press)

Författare: Sumaya Jirde Ali, Silas Aliki, Hildur Fjóla Antonsdóttir, Elin Bjarnegård, Dolores Calvo, Paulina de los Reyes, Åsa Eldén, Anne Hellum, Anne Laure Humbert, Mads Ananda Lodahl, Silje Lundgren, Maja Lundqvist, Heta Mulari, Angelica Simonsson, Lea Skewes, Sigbjørn Skåden, Sofia Strid och Kajsa Widegren (2023)

Redaktörer: Maja Lundqvist, Angelica Simonsson och Kajsa Widegren.

Boken finns tillgänglig i bokhandeln och via förlaget Policy Press/Bristol University Press samt som OpenAccess.

Förebygga sexuella trakasserier i arbetslivet - Nordisk forskningssatsning 2021 - 2023 (PDF)
Författare: Inga-Bodil Ekselius, Maja Lundqvist, Angelica Simonsson (2024)
Sidor: 50
Tillgänglig onlineversion: https://pub.norden.org/nord2024-017/