Göteborgs universitet

Inspirerande konferens med fokus på hälsopromotion

Den 14 november 2018 hölls konferensen Hälsopromotionsforum för första gången. Konferensen lockade drygt 70 deltagare. Dagen bjöd på intressanta föreläsningar, nätverkande och inspiration.

Konferensen syftar till att öka kunskapen om hälsopromotion och skapa ett forum för intresserade inom området.

Besökarna fick bland annat ta del av en föreläsning av Jan Winroth, universitetslektor i pedagogik/hälsopromotion vid Högskolan Väst, där han talade om "Hälsopromotion som idé, kunskapsområde och praktik – Exemplet Workplace Health Promotion".

Vidare föreläste Josefin Wångdahl, forskare vid Uppsala universitet om "Hälsolitteracitet i stort och med särskilt fokus på nyanlända flyktingar".

Inspiration och uppskattade föreläsningar

Dagen avslutades med mingel. En av konferensens besökare var Ann Jansson, verksamhetsutvecklare på Central Barnhälsovård i Västra Götalandsregionen.
–Dagen har gett mig mycket inspiration. Jag har redan planer på en utbildning för vår personal, en inspirationsföreläsning med Josefin Wångdahl.

Therese Eklöf arbetar på BUP asylmottagning i Borås.
–Dagen har varit bra och har väckt mycket tankar som jag tar med mig i mitt fortsatta arbete.

Studenten Jonna Kotivesi läser på Hälsopromotionprogrammet med inriktning idrottsvetenskap.
–Jag uppskattar dagens föreläsningar väldigt mycket och tar bland annat med mig vikten av att översätta hälsoinformation korrekt. Jag valde att läsa utbildningen då jag i framtiden vill driva eget företag inom hälsa och arbeta internationellt. Utbildningen är kul och intressant!

Hälsopromotionsforum blir årligt återkommande

Hälsopromotionsforum arrangeras av institutionen för kost- och idrottsvetenskap.
– Mycket trevligt att det kom så många konferensdeltagare och vi lovar att detta blir ett årligt återkommande evenemang, säger Christina Berg och Lena Gripeteg, två av arrangörena.

AV:  Kristina Holmlid

Ur nyhetsarkivet Medarbetarportalen 14 november 2018