Göteborgs universitet
Spindelväv med vattendroppar

Nätverk om validering i yrkesutbildning

Yrkeslärarprogrammet Göteborgs universitet (GU) och Validering Väst har sedan några år tillbaka samverkat om validering av yrkeskunskaper. Bland annat har vi tagit fram filmer där yrkeslärare beskriver valideringsprocesser, arbetat fram ett innehåll om validering i yrkeslärarprogrammet. Vi har också bjudit in till möten. Vi ser ett behov av en mer kontinuerlig mötesplats för erfarenhetsutbyte, diskussioner och kontaktskapande.

Validering i yrkesutbildning är ett utvecklingsområde där det krävs kunskap och kompetensutveckling och där yrkeslärare är en av nyckelpersonerna. Yrkeslärarprogrammet har med stöd av lokala utvecklingsmedel kunnat stärka innehållet i utbildningen och skapat kontakter med olika aktörer utanför universitetet. Målet med det nu avslutade projektet har varit att utbyta kunskaper och erfarenheter på ett samlat sätt och att därmed även kunna utveckla vår gemensamma kunskap. Projektet om validering i yrkesutbildning har skapat resurser både för yrkeslärarutbildningen och för kompetensutveckling för yrkeslärare samt andra berörda funktioner inom yrkesutbildning.

Ett nätverk tar form

Tisdagen den 1 november 2022 bjöd vi in yrkeslärare och andra intresserade till ett första möte om validering. Exempel på frågor som diskuterades i grupperna var kompetens om validering, inledande kartläggning som grund för fördjupad kartläggning, validering på arbetsplats, lärare i svenska/lärare i modersmål/studiehandledare som aktörer vid validering, olika organisatoriska förutsättningar och dess konsekvenser, rektorers uppdrag i samband med validering. Då bestämdes att vi tar ett nästa steg mot ett nätverk under våren 2023. Den 13 mars genomfördes ett andra nätverksmöte och den 25 september årets andra möte. Nu har vi hittat en rutin med två nätverksmöten per år.

Nästa nätverksmöte om validering i yrkesutbildning genomförs den 4 mars kl. 14.30-16.00. Vi får besök av MoA Lärcentrum i Göteborg. De kommer att beskriva sin modell för validering och kompletterande utbildning. Vid den efterföljande dialogen i grupper kommer du att kunna välja att medverka i en grupp inom ditt aktuella yrkesutbildningsområde. Nätverksmötet är öppet för alla som är intresserade/arbetar med validering. Välkommen med din anmälan. Zoom-länk skickas en vecka före mötet.

Anmäl dig till mötet den 4 mars här >>

Tills vi ses – ta gärna del av Per Anderssons presentation på Skolverkets sida om validering.

Se våra filmer om yrkesvalidering

Vårt samverkansprojektet har bland annat resulterat i två filmer om yrkesvalidering som riktar sig både till studenter och yrkeslärare.

Du hittar filmerna på Validering Västs webbplats.