
Vår forskarutbildning
Vid IPKL bedrivs forskarutbildning inom två områden: pedagogik respektive barn- och ungdomsvetenskap. Forskarutbildningen inom båda områdena är inriktad mot att förbereda doktorander för empiriska studier och praktikorienterad forskning inom ramen för skola och utbildning men också för studier av barns och ungas vardag. Viktiga forskningsteman vid institutionen rör barns och ungas livsvillkor, förskola och förskoledidaktik, fritidshemmets roll i ungas utveckling och digitaliseringens konsekvenser för skola, utbildning och för lärares arbete.
Vid institutionen bedrivs en omfattande forskning om förskola, skola, fritidshem och annan utbildning, men också om frågor som rör barns och ungas livsvillkor, digitalisering och lärande i samhällen i snabb förändring.
Fem forskningsteman vid IPKL
Vår forskning är mångvetenskaplig och organiserad under fem forskningsteman, som var och en innehåller forskargrupper som driver projekt, skriver ansökningar om forskningsmedel och där också du som doktorand ingår och får din vetenskapliga träning.
Många doktorander vid IPKL har också sin tillhörighet i en forskarskola. En forskarskola är oftast organiserad kring ett område och ger också obligatoriska kurser för fördjupning i detta område. En forskarskola kan inrättas vid ett universitet eller som ett nationellt samarbete mellan olika universitet.