Göteborgs universitet
Bild
PRECEC logotype
Länkstig

Utbildning för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet (PRECEC)

Den nationella forskarskolan för förskollärarutbildare finansierades av Vetenskapsrådet med syftet att utbilda för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet.

Relationen mellan lek och undervisning central

Forskarskolan har fokus på relationen mellan lek och undervisning och en premiss är att med lekresponsiv undervisning som teoretisk ingång kan förskolan även fortsatt rymma både lek och undervisning/utbildning. Inom ramen för forskarskolan studeras detta mer specifikt i relation till digitala teknologier och flerspråkighet.

Om forskarskolan

Forskarskolan är formerad av aktuell teoretisk utveckling i form av vad som refereras till som lekresponsiv undervisning. Forskarskolan ska utbilda adjunkter vid förskollärarutbildningen – genom deras egen forskarutbildning – i hur de kan utbilda förskollärarstudenter att ta sig an samtida utmaningar för förskoleverksamhet, i form av:

  1. lekens eventuellt marginaliserade roll genom betoning på undervisning och utbildning,
  2. att digitalisering innebär att barn har många och skilda erfarenheter när de kommer till förskolan och med mycket olika tillgång till denna sorts resurser, och
  3. att många barn deltar i verksamheten som inte talar majoritetsspråket och därför inte har samma förutsättningar att delta, lära och utvecklas.

Forskarskolan var ett samarbete mellan: 

Logotyper samverkande lärosäten