- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Inger Berndtsson
Inger Berndtsson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Inger Berndtsson
Min huvudsakliga verksamhet återfinns inom områdena specialpedagogik, lärande i samband med synnedsättning eller blindhet, samt användandet av en livsvärldsansats inom pedagogisk och specialpedagogisk forskning.
Forskningsintressen Min avhandling Förskjutna horisonter. Livsförändring och lärande vid synnedsättning och blindhet (2001) behandlade frågor om vad som händer när man får en synnedsättning eller blir blind som vuxen, samt hur man lär sig att hantera den nya livssituationen. Här visade sig lärande ingå som en central del för att på nytt ha möjlighet att hantera det dagliga livet. I studien visade sig lärande som en sammanflätad komplexitet bestående av existentiella, perceptuella och sociala aspekter samt aktivitet. Fortsatta studier genomförs inom området som ett led i teoriutveckling relaterat till lärande vid förändrad livssituation, t.ex. orientering och förflyttning. Ett annat intresse är delaktighet och hur personer med funktionsnedsättning kan och tillåts vara delaktiga i skola och samhälle.
Därutöver har jag ett allmänt intresse av specialpedagogiska frågeställningar inom skola och samhälle samt innebörden av ett specialpedagogiskt förhållningssätt. Huvudsakligen använder jag mig av en livsvärldsfenomenologisk forskningsansats, där jag också arbetar med metodologiska frågor om hur det är möjligt att närma sig och försöka gestalta en annan persons perspektiv och livsvärld, samt kroppsliga och intersubjektiva aspekter av livsvärldsbegreppet.
Pågående forskningsprojekt: Livsvärldsbaserad rehabilitering vid synnedsättning eller blindhet: utveckling av praktikbaserad teori (2019–2024), Ekolokalisering och åldrande (2022–2024, medarbetare Leif Sunesson), Rehabiliteringens betydelse för möjligheten att skapa ett aktivt liv med synnedsättning: dagliga aktiviteter och vardagsliv (2022–2024, genomförs inom ForumVision styrelse) samt oMERO project EU Curriculum for Visual Disabilities Rehabilitators (2022–2023 Erasmus+ projekt med 5 deltagande länder).
Undervisning Jag arbetar bl.a. med och är intresserad av forskningsmetodologiska frågeställningar, främst inom det kvalitativa forskningsområdet. Jag handleder examensarbeten och uppsatser inom det specialpedagogiska forskningsfältet samt handleder doktorander.
2009–2012 utvecklade jag ett masterprogram i specialpedagogik med inriktning mot synpedagogik och synpedagogiskt arbete vid Stockholms universitet. Från 2015 arbetar jag med ett tvärvetenskapligt masterprogram i synpedagogik och synrehabilitering som bedrivs i samverkan med Universitetet i Sørøst-Norge.
Samverkan Jag är ordförande för ForumVision som är ett nätverk för forskare och professionella med intresse inom synområdet. Inom det Svenska nätverket för forskning om funktionshinder är jag kontaktperson för Göteborgs universitet. Sedan 2015 är jag ordförande för Kollegium för livsvärldsfenomenologisk forskning vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Internationellt ingår jag i Executive Committee för IMC International Mobility Conferences. Jag ingår i forskningsmiljön PRIS Platform for Research in Inclusive Education and School Development och POP Pedagogik och politik vid IPS.
Nyckelord Specialpedagogik, lärande, delaktighet, synnedsättning, livsvärldsfenomenologi, hermeneutik, livsberättelser.
https://www.gu.se/pedagogik-specialpedagogik/kollegiet-for-livsvarldsfenomenologisk-forskning
-
Lived experiences of learning to use a long cane: The importance of integrating perceptual, existential, and social dimensions for active cane
use
Inger Berndtsson
Qualitative Health Research - 2025 -
Special Educational Needs Coordinators' knowledge and understanding of perception in preschool children with autism: A focus group
study
Linnéa Oskarsson, Inger Berndtsson, Carmela Miniscalco
Journal of Research in Special Educational Needs - 2025 -
Lived experience of rehabilitation: A practice-based theory of life-changes and
learning
Inger Berndtsson
European Conference on Educational Research (ECER), Nicosia, Cyprus, 27–30 augusti 2024. - 2024 -
Den vita käppen: ambivalens och
nödvändighet
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2024 -
oMERO-projektet: ny utbildning till synpedagog har utvecklats på EU
nivå
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2023 -
SENCOs’ lived experiences of working through the COVID-19 pandemic in Swedish upper secondary
schools
Jonas Udd, Inger Berndtsson
European Journal of Special Needs Education - 2023 -
Echolocation and
ageing
Leif Sunesson, Inger Berndtsson
Paper presenterat vid International Mobility Conference IMC18, 22–25 maj, Warszawa Polen - 2023 -
oMERO: an EU curriculum for visual disabilities
rehabilitators
Inger Berndtsson, Serena Alvino, Federica Calabria, Renaud David, Michele Iester, Agne Krucaite, Iracema Leroi, Nora Mallem, Barbara Mazzarino, Massimo Nicolò, Ausra Povilauskiene, Carlo Enrico Traverso, Aldo Vagge, Sonia Agrebbe
Paper presenterat vid International Mobility Conference IMC18, 22–25 maj, Warszawa Polen. - 2023 -
Use and underuse of mobility aids in individuals with visual impairment: a cross-sectional study of a Norwegian
sample
A. Brunes, H. K. Falkenberg, Inger Berndtsson, T. Heir
Disability and Rehabilitation: Assistive Technology - 2022 -
Livsvärldsfenomenologisk belysning av abduktion inom pedagogisk forskning: exemplet
lärarblivande
Inger Berndtsson, Monica Vikner Stafberg
Pedagogisk forskning i Sverige - 2022 -
The phenomenology of echolocation and
ageing
Leif Sunesson, Inger Berndtsson
Paper presenterat vid International Conference: The Phenomenology of Chronic Illness and Ageing, Södertörn University, 17–18 november 2022 - 2022 -
Providing low vision care requires multidisciplinary collaboration – how to develop evidence-based
practice?
Helle K. Falkenberg, Arnulf Myklebust, Inger Berndtsson
Workshop vid VISION 2022, 13th International Low VIsion Conference, 5–8 July, Dublin Ireland - 2022 -
School lockdown? Comparative analyses of responses to the COVID-19 pandemic in European
countries
Sverker Lindblad, Gun-Britt Wärvik, Inger Berndtsson, Elsi-Brith Jodal, Anders Lindqvist, Giulia Messina Dahlberg, Dimitrios Papadopoulos, Caroline Runesdotter, Katarina Samuelsson, Jonas Udd, Martina Wyszynska Johansson
European Educational Research Journal - 2021 -
Lifeworld-based rehabilitation and learning in the field of
O&M
Inger Berndtsson
Paper publicerat vid International Mobility Conference IMC17, 23–25 april, Gothenburg - 2021 -
Existens och glipan mellan liv och värld som nödvändiga utgångspunkter för livsvärldsbaserad
rehabilitering
Inger Berndtsson
Existential Medical Humanities, 7-8 november, Södertörns Högskola - 2019 -
Step by step to a more independent everyday life: expanding horizons and shared
experience
Inger Berndtsson
1st Rehabilitation Conference of ICEVI-Europe in Budapest, 31 May - 1 June 2019. Keynote presentation - 2019 -
Livsvärldens betydelse för
specialpedagogik
Inger Berndtsson
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019 -
Jan Bengtsson. En sammanflätandets
filosof
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019 -
Fenomenologiska
sammanflätningar
-
The meaning of meeting others with visual impairment. A lifeworld phenomenological study among people with visual
impairment
Lea Johanne Sarfelt, Inger Berndtsson
Poster presented at ESLLR 2019, European Society for Low Vision Research and Rehabilitation, 10–12 September, Manchester UK - 2019 -
Att forma och utveckla en kollektiv
kunskapsbas
Inger Berndtsson, Arnulf Myklebust, Helle K. Falkenberg
Nya Synvärlden - 2019 -
Syntolkningen har en viktig uppgift i att översätta och förmedla mellan olika
världar
Inger Berndtsson
Allt om syntolkning - 2019 -
Considering the concepts of the lived body and the lifeworld as tools for better understanding the meaning of assistive technology in everyday
life
Inger Berndtsson
Alter - European Journal of Disability Research/Journal Europeen de Recherche Sur le Handicap - 2018 -
Providing low vision care requires multidisciplinary
collaboration
Helle Falkenberg, Inger Berndtsson
Workshop vid Kongsberg Vision Meeting, Clinical Optometry Day 30 oktober - 2018 -
Synutbildning: norsk-svenskt samarbete inom
masterprogram
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2018 -
Considering the concepts of the lived body and the lifeworld as tools for better understanding the meaning of assistive devices in everyday
life
Inger Berndtsson
Paper presenterat vid Kongsberg Vision Meeting, Vision research day 31 oktober - 2018 -
Orientering och förflyttning i fokus: behov och utvecklingsmöjligheter i
Sverige
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2018 -
IMC16: Postmodern O&M och traditionella
utmaningar
Emmelie Reinson, Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2017 -
The phenomenology of rehabilitation: the gap between life and world
accentuated
Inger Berndtsson
Paper presenterat vid NNDR Nordic Network on Disability Research 14th Research Conference, Örebro 3–5 maj - 2017 -
Har vi tid och råd med
utbildning?
Inger Berndtsson, Jörgen Gustafsson
Nya Synvärlden - 2017 -
Ny tværvidenskabelig
masteruddannelse
Helle K. Falkenberg, Inger Berndtsson
Optikeren - 2016 -
Å skape kunnskap sammen – tverrvitenskapelig
masterutdanning
Helle K. Falkenberg, Inger Berndtsson
Optikeren. Tidsskrift for norsk optometri og synsvitenskap - 2016 -
Lifeworld phenomenological method as a way to research experiences of justice/injustice and equity/inequity in
education
Inger Berndtsson
Paper presenterat vid 2nd Biennial JustEd Conference, 8-9 March Helsinki, Finland - 2016 -
Researching equity and inequity: The voices of marginalised
people
Inger Berndtsson
D. Beach and A. Dyson (Eds), Equity and education in cold climates - 2016 -
Skapa kunskap tillsammans – tvärvetenskaplig
masterutbildning
Inger Berndtsson, Helle K. Falkenberg
Nya Synvärlden - 2016 -
The need for a multidisciplinary approach in vision rehabilitation; challenges to fuse various research traditions and views of the
body
Inger Berndtsson
Paper presented at IMC International Mobility Conference, July 6–9, Montréal Canada - 2015 -
Om förändrat liv och lärande vid nedsatt syn: livsberättelser med grund i människors
livsvärld
Inger Berndtsson
Med livsberättelser som forskningsansats. En rapport från den 6.e livsberättelsekonferensen i Karlstad - 2015 -
Lived experiences of not belonging in school from the perspective of young adults and parents. A qualitative metasynthesis of students’
interviews
Inger Berndtsson
Paper presented at NERA, the 43rd Annual Congress of the Nordic Educational Research Association, 4–6 March, Göteborg - 2015 -
Lärande ur ett
livsvärldsperspektiv
Jan Bengtsson, Inger Berndtsson
2015 -
Elevers och lärares lärande i skolan – livsvärldsliga
grunder
Jan Bengtsson, Inger Berndtsson
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv - 2015 -
Kroppslighet och existens i
lärande
Inger Berndtsson
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv - 2015 -
Introduktion
Inger Berndtsson
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv - 2015 -
Masterutbildning i
synrehabilitering/habilitering
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2014 -
Body and existence when learning to lead a new life: the example of visual impariment and
blindness
Inger Berndtsson
Paper presented at ECER (the European Conference on Educational Research) Porto, Portugal, 2-5 September - 2014 -
Masterutbildningen
börjar
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2013 -
Livsberättelser i människors livsvärld – om förändrat liv vid nedsatt
syn
Inger Berndtsson
Paper presenterat vid 6:e Livsberättelsekonferensen, 21–22 november Karlstad - 2013 -
Introducing echolocation into O&M University courses for
professionals
Inger Berndtsson, Leif Sunesson
International Journal of Orientation & Mobility - 2012 -
Magisteruppsats – ett redskap för
verksamhetsutveckling
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2012 -
Global O&F på Nya
Zeeland
Inger Berndtsson
Nya Synvärlden - 2012 -
The importance of O&M professionals learning
echolocation
Leif Sunesson, Inger Berndtsson
Abstract published in the Proceedings of the Fourteenth International Mobility Conference (IMC14) [CD], 13–16 February, Palmerston North, New Zealand - 2012
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.