- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Silwa Claesson
Silwa Claesson
Professor emerita
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteOm Silwa Claesson
Forskningsintressen Min forskning har sin bakgrund i mitt yrke som lärare och lärarutbildare och handlar om relationen mellan teori och praxis. Jag ville veta om teorier om elevers lärande hade något inflytande i skolan. Doktorsavhandlingen handlar om lärare som påstod att denna typ av forskning var betydelsefull till vardags i deras undervisning. Resultatet visar att detta samband är såväl vagt som komplext. Lärare talar knappast om sin undervisning i teoretiska termer. En populärvetenskaplig bok, "Spår av teorier i praktiken", antyder genom sin titel något om praktik - teoirelationens beskaffenhet. I "Lärares levda kunskap", har jag valt ut lärare som menar att forskning om lärande inte är av vikt för deras undervisning, men det är i viss mån trots det möjligt att fi nna spår av teorier. Jag har i första hand försökt förstå, beskriva och tematisera dessa lärares hållning i klassrummet. Studier av undervisning i fängelsemiljö har också fokus på lärares hållning. Livsvärlden så som den beskrivs av t.ex. Merleau-Ponty öppnar för att studera den mångfald och komplexitet som undervisning utgör och som mina forskningsstudier alltså har för avsikt att beskriva.
Undervisningsintressen Mina intressen sammanfaller till stora delar då det gäller forskning och utbildning , vilket betyder främst allmän didaktik och lärarutbildning. Allmän didaktik har framför allt med undervisning att göra. Lärandet har varit i fokus under en lång period och det därför är viktigt att inte tappa bort undervisningsdimensionen. När det gäller lärarutbildningsfrågor är mitt naturliga intresse framför allt relationen mellan forskning och praxis, d.v.s. mer konkret relationen mellan VFU och HFU. Utöver detta är jag engagerad i forskarutbildning, t.ex. genom handledning av doktorander och forskarutbildningskurser. Nyckelord Teori-praxisrelation, allmän didaktik, livsvärldsfenomenologi
-
Förord
Ola Henricsson, Silwa Claesson
NoAD - Nordisk tidskrift för allmän didaktik - 2025 -
Bildung as an updated – not outdated – tradition when becoming a
teacher
Silwa Claesson
Nordisk tidskrift för Allmän Didaktik - 2024 -
Förord
Ola Henricsson, Silwa Claesson
NoAD- Nordisk tidskrift för allmän didaktik - 2024 -
Förord
Mattias Börjesson, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2023 -
Förord
Mattias Börjesson, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2022 -
Litteraturstudier i lärarutbildningen - att läsa, skriva och
reflektera
-
Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2021 -
Förord
Mattias Börjesson, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän didaktik - 2021 -
Undervisningsmetodik - en svensk
historia?
Silwa Claesson
Nordisk tidskrift för Allmän Didaktik - 2020 -
Förord - Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tiskrift för Allmän Didaktik - 2019 -
Everyday storytelling as teaching: Indian teachers’ experiences of telling stories in
teaching
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Storytelling, Self, Society - 2019 -
Vägskäl och ställningstaganden i didaktiska
studier
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019 -
Telling a story - being a
teacher
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Abstract book NERA Conference Uppsala 6/3 2019 - 2019 -
Förord - Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2018 -
Didactic classroom studies - A potential research
direction.
-
The importance of relationships in the
classroom
Annika Lilja, Silwa Claesson
Didactic classroom studies. A potential research direction - 2018 -
An introduction to didactic classroom
studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction - 2018 -
Students’ and teachers’ conception and perception of the content in, and understanding of Didaktik in teacher
education.
Mattias Börjesson, Irma Brkovic, Silwa Claesson
NERA 2018, 8-10 March, Oslo - 2018 -
Bodily ascpects of becoming and being a
teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin - 2017 -
Voice Disorders in Teacher Students-A Prospective Study and a Randomized Controlled
Trial
Ann-Christine Ohlsson, Eva M. Andersson, M. Sodersten, S. Simberg, Silwa Claesson, Lars Barregård
Journal of Voice - 2016 -
Teachers´ experiences of telling stories in primary and lower secondary Swedish
classrooms
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik. Heidi Höglund, Ria Heilä-Ylikallio (red.) - 2016 -
Nordisk tidskrift för allmän didaktik, en
inledning
Göran Brante, Silwa Claesson, Jörgen Dimenäs, Peter Erlandson, Gunnar E Finnbogason, Sven-Erik Hansén, Annika Lilja, Jorunn H. Midtsundstad, Ola Strandler, Tobias Werler
Nordisk tidskrift för allmän didaktik - 2015 -
Sweden
Tobias Werler, Silwa Claesson, Ola Strandler
The Education Systems of Europe - 2015 -
Lärarutbildningens levda
verksamhet
Silwa Claesson
Dynamiska och komplexa miljöer : reflektioner över pedagogiska praktiker : vänbok till Glenn Hultman / Ann-Sofi Wedin, Ann-Marie Markström och Kristina Hellberg (red.) - 2014 -
Om varför begreppet undervisning behöver
återerövras
Silwa Claesson
Utbildning och Demokrati - 2014 -
Supervisor or counsellor? Emotional boundary work in
supervision
Ola Strandler, Thomas Johansson, Gina Wisker, Silwa Claesson
International Journal for Researcher Development - 2014 -
A tacit dream-world confronted by a regulated
life-world
Silwa Claesson, Ola Strandler
Quality in Postgraduate Research Conference, 9-11 april, 2014, Adelaide, Australia - 2014 -
PhD. supervision as an emotional process - Critical situations and emotional boundary
work
Thomas Johansson, Gina Wisker, Silwa Claesson, Ola Strandler, Elisabeth Saalman
Pertanika JSSH - 2014 -
Problems in developing formative assessment: A physics teacher’s lived experiences of putting the ideas into
practice
Magnus Levinsson, Henrik Hallström, Silwa Claesson
Assessment Matters - 2013 -
Ellen Keys ideas in relation to contemporary
teaching
Silwa Claesson
ISATT: 16:th Biennal, Ghent, Belgium. - 2013 -
The dream of a thesis - in the disciplines of medicine and human
science
Silwa Claesson, G Wisker
Postgraduate supervision conference, Stellenbuch, South Africa - 2013 -
The impact of cross-disciplinary culture on student-supervisor
perceptions.
G Wisker, Silwa Claesson
International Journal of Doctoral Studies - 2012 -
Looking backward or foreward? The relevance of Ellen Keys’ teaching ideas in the society of
today
Silwa Claesson
Riksbankens jubileumsfonds Ellen Key seminar, Frankfurt, Germany. - 2012 -
Supervision courses as cross-disciplinary culture knowledge
experiences
G Wisker, Silwa Claesson
QPR Conference, Adelaide, Australia - 2012 -
Ricoeurs kritiska hermeneutik vid empiriska
studier
Silwa Claesson, Henrik Hallström, Wilhelm Kardemark, Signhild Risenfors
Pedagogisk Forskning i Sverige - 2011 -
Undervisning och
existens
Silwa Claesson
2011 -
Teacher
students
A-C Ohlsson, Silwa Claesson
PEVOC 9:th conference, Marseille, France - 2011 -
Teacher
Students´Voices
A-C Ohlsson, Silwa Claesson
NERA 38:th congress Jyväskylä Finland - 2011 -
Nordisk
didaktik
Silwa Claesson
2011 -
Seeing-as in School
Context
Silwa Claesson
New Zeeland Journal of Teachers’ Work - 2011 -
Ricoeur och empiriska
studier
Silwa Claesson, H Hallström, W Kadefors, S Risenfors
Pedagogisk forskning i Sverige - 2011 -
Critical hermeneutic and didactical empirical
studies
Silwa Claesson
NERA 38:th congress Malmö Sweden - 2010 -
Die Bildungssysteme
Europas
Silwa Claesson, t werler, H Döbert, W Hörner, B von Kropp, L Reuter
2010 -
Schweden
Silwa Claesson
Die Bildungssysteme Europas Red. Hans Döbert, Wolfgang Hörner, Botho von Kopp, Lutz R. Reuter - 2010 -
Life-world phenomenology and empirical
studies
Silwa Claesson
Nordisk Pedagogik - 2008 -
Lärares
hållning
Silwa Claesson
2008 -
Issues about thinking phenomenologically while doing
phenomenology
Inger Berndtsson, Silwa Claesson, Febe Friberg, Joakim Öhlén
Journal of Phenomenological Psychology - 2007 -
Sweden
t werler, Silwa Claesson
The Education Systems of Europe - 2007 -
Behöver lärare ett ämne? Om ämnesval och vetenskapsideal inom en utbildningsvetenskaplig
domän
John Hultberg, Silwa Claesson
Pedagogisk Forskning i Sverige - 2005 -
Teacher Learning and the Theory of
Variation
Silwa Claesson
Connecting Policy and Practice. Challenges for teaching and learning in schools and universities - 2005
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.