Ilona Rinne
Universitetslektor
Avdelningen allmän didaktik och pedagogisktAvd-/Sektionschef, Inst
Institutionen för didaktik och pedagogiskOm Ilona Rinne
Jag har min bakgrund i gymnasieskolan och har undervisat både på ungdomsgymnasiet och inom vuxenutbildning. Jag disputerade 2015 och är anställd som universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
Forskningsintressen Mitt övergripande forskningsintresse handlar om hur bedömning och betygsättning kan förstås i olika sammanhang i den pedagogiska praktiken. I min avhandling har jag särskilt intresserat mig för hur lärares och elevers förståelse av betyg visar sig i enskilda betygssamtal på gymnasiet. Analysen bygger på det fenomenologiska begreppet pedagogisk takt. Med hjälp av pedagogisk takt kan det spänningsfält som uppstår mellan den myndighetsutövande och den mellanmänskliga dimensionen i lärares yrkesutövning synliggöras. Den teoretiska grunden för min forskning utgörs av fenomenologisk hermeneutik.
Aktuell forskning Med utgångspunkt i resultaten i min avhandling har mitt forskningsintresse riktats bland annat mot relationell pedagogik, där jag främst intresserar mig för frågor om bedömning och betygsättning utifrån relationella aspekter. Ett utvecklingsprojekt finansierat av IDPP avslutades 2018 och handlade om hur examinatorer på lärarprogrammets olika inriktningar bedömer examensarbeten. Ytterligare ett forskningsområde handlar om fenomenologi och hermeneutik som teoretisk grund för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området.
Undervisning och handledning Jag undervisar på grundlärarprogrammets och ämneslärarprogrammets kärn- och VFU-kurser, på masterprogrammet i didaktik samt inom forskarutbildning. Jag handleder examensarbeten på lärarprogrammet och är biträdande handledare för en doktorand.
Nyckelord: Betyg, bedömning, fenomenologi, hermeneutik, pedagogisk takt
-
Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2021-01-01 -
Becoming a Teacher: A Comparative Case Study of Preservice Teachers’ Identity Trajectories in Sweden and
Denmark
Ilona Rinne, Ulla Lundqvist, Björn Friis Johannsen, Ali Yildirim
ECER 2021- The European Conference on Educational Research - 2021-01-01 -
Pedagogical tact makes visible the complexity in the relational dimension of the teacher
profession
Ilona Rinne, Ann-Louise Ljungblad
Relation-Centered Education Network, Conference 2021 - 2021-01-01 -
Analytisk och holistisk bedömning av examensarbeten på
grundlärarprogrammet
Ilona Rinne
Forskning om högre utbildning, Örebro - 2021-01-01 -
Pedagogisk takt synliggör komplexiteten i läraryrkets relationella
dimension
Ann-Louise Ljungblad, Ilona Rinne
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk - 2020-01-01 -
Pedagogic Being in a Neoliberal School Market: Developing Pedagogical Tact Through Lived
Experience
Ilona Rinne
Phenomenology & Practice - 2020-01-01 -
Förord - Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tiskrift för Allmän Didaktik - 2019-01-01 -
Vägskäl och ställningstaganden i didaktiska
studier
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019-01-01 -
Jan Bengtsson. En sammanflätandets
filosof
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019-01-01 -
Fenomenologiska
sammanflätningar
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
- 2019-01-01 -
Examinatorers och handledares förhållningssätt till
betygskriterierna
Ilona Rinne, Anne Dragemark
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.) - 2019-01-01 -
Same mark for different reasons or different marks for same
reasons?
Ilona Rinne
Paper presenterat vid symposium Education in a Globalized world vid Nordic Educational Research Association, Uppsala - 2019-01-01 -
Förord - Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2018-01-01 -
Betygssättning – en mångdimensionell aktivitet i lärares
yrkesutövning.
Ilona Rinne
- 2018-01-01 -
Relationella och emotionella aspekter av
betygssamtal
Ilona Rinne
Pedagogisk forskning i Sverige - 2017-01-01 -
Bodily ascpects of becoming and being a
teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin - 2017-01-01 -
Likheter och skillnader i bedömning av examensarbeten. En intervjustudie med fyra examinatorer på
lärarprogrammet
Ilona Rinne
- 2016-01-01 -
Omöjligt att uppnå total rättvisa i
betygen.
Ilona Rinne
Skolvärlden - 2016-01-01 -
Betygssamtal – en motsägelsefull
historia
Ilona Rinne
Skola och samhälle - 2015-01-01 -
Vad kan lärare och elev lära sig av
betygssamtal?
Ilona Rinne
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv - 2015-01-01 -
Pedagogisk takt i
betygssamtal
Ilona Rinne
- 2014-01-01 -
Betygssamtal – samtal om
betyg?
Ilona Rinne
Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola - 2014-01-01 -
Att bedöma och bemöta. Förståelsen av betyg så som den visar sig i ett betygssamtal på
gymnasiet
Ilona Rinne
Nordic Studies in Education - 2013-01-01 -
Doktorander som kreativa brobyggare – samtal om läraryrkets praktik ur ett nordiskt
perspektiv
Karin Rönnerman, Peter Erlandson, Anna-Carin Bredmar, Marita Cronqvist, Marie Grice, Lisbeth Gyllander, Mikael R. Karlsson, Jaana Nehez, Carina Pettersson, Ilona Rinne, Robert Sjöberg, Sara Stark
Paper presenterat på Högskolepedagogisk konferens vid Göteborgs universitet(HKG2013), 17 oktober 2013. - 2013-01-01 -
Betygssamtal
Ilona Rinne
Undervisning och existens - 2011-01-01