Anna-Maria Fjellman
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Anna-Maria Fjellman
Jag disputerade 2019 med avhandlingen School choice, space and the geography of marketization- Analyses of educational restructuring in upper secondary education in Sweden. Jag har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och samhällsskunskap men jag har främst undervisat inom vuxenutbildningen. Jag har även gått programmet International Master in Educational research (IMER).
Min avhandling skrevs inom forskningsprojektet CHANCE: Utbildningsreformer för gymnasieskolan under två årtionden: Konsekvenser för fördelning av resurser, rekrytering och utbildningsresultat. Jag ansvarade för delprojekt 1 och det syftade till att undersöka konsekvenserna av det fria skolvalet med fokus på att kartlägga skolmarknadernas geografiska utveckling över tid genom att analysera elevrörlighet och fördelning av utbildningsresurser över kommuner och regioner. Analyserna är baserade på registerdata från Gothenburg Longitudinal Database (GOLD). Mobilitet, spatiala analyser, differentieringsprocesser i utbildningssystemet, strukturella rörelsemönster och förändringar i tillgång till utbildningsmöjligheter och likvärdighet över tid på systemnivå är viktiga intressen i min forskning.
Nuvarande projekt:
- School, learning and mental health: determinants, consequences and prevention of school failure //Skola, lärande och psykisk hälsa: påverkansfaktorer, konsekvenser och prevention av skolmisslyckande. Leds av Jan-Eric Gustafsson.
- Gymnasiemarknaden i svenskglesa områden. Valet av gymnasieutbildning bland familjer och elever medmigrationsbakgrund i etniskt heterogena och socioekonomiskt tillbakasatta bostadsom. Leds av Håkan Forsberg, Uppsala Universitet.
Tidigare projekt:
- Nordic Multiagency Approaches to Handling Extremism: Policies, Perceptions and Practices (2018-2021), projektledare: Tore Björgo, Oslo universitet. I projektet studerades samverkansarbete i arbetet mot våldsbejakande extremism i Danmark, Finland, Norge och Sverige.
- EUTOPIA. Utredare i Workpackage 2 - Utbildning.
Jag är med i forskningsmiljöerna Förutsättningar, Utbildning och Resultat (FUR) samt KRIT.
-
Facilitating EUTOPIA’s curriculum – Barriers and
enablers
Anna Maria Fjellman
- 2022-01-01 -
Perceived Legitimacy of CVE Policies and the Willingness to Report Concerns of Radicalization to Authorities in the Nordic
Countries
Oluf Gøtzsche-Astrup, Lasse Lindekilde, Anna Maria Fjellman
Terrorism and Political Violence - 2021-01-01 -
The plague of privatization: A futures analysis of the zombification of
education
Anna Maria Fjellman, Aimee Haley
Policy Futures in Education - 2021-01-01 -
Long-term determinants of upper secondary school failure: a rural
perspective
Anna Maria Fjellman
International Emerging Rural Scholars Summit, 2021, 2 aug (virtual), University of Highlands and Islands - 2021-01-01 -
The Nordic geographies of counter violent extremism - an analysis of spatial patterns in public perceptions of policies and willingness to report concerns of
radicalization
Anna Maria Fjellman, Lasse Lindekilde, Oluf Gøtzsche-Astrup
Nordic Conference on Violent Extremism 2021, 10-12 March, in Helsinki, Finland. - 2021-01-01 -
Perceptions of CVE Policies and the Willingness to Report Concerns of Radicalization to Authorities in the Nordic
Countries
Lasse Lindekilde, Oluf Gøtzsche-Astrup, Anna Maria Fjellman
Nordic Conference on Violent Extremism 2019. Expanding the Field: New Inter-disciplinary Perspectives and Question conference, 31 October - 1 November, 2019 in Aarhus, Denmark. - 2019-01-01 -
School choice, Private providers and Differentiated Mobilities in Swedish Metropolitan School Markets - Exploring through a Counterfactual
Approach
Anna Maria Fjellman
ECER conference 3-6 September 2019, Hamburg, Germany - 2019-01-01 -
School choice, private providers and differentiated mobilities in Swedish metropolitan school markets: Exploring through a counterfactual
approach
Anna Maria Fjellman
International Journal of Educational Research - 2019-01-01 -
School choice and implications for equity: the
new political geography of the Swedish upper
secondary school
market
Anna Maria Fjellman, Kajsa Yang Hansen, Dennis Beach
Educational review - 2019-01-01 -
School choice, space and the geography of marketization- Analyses of educational restructuring in upper secondary education in
Sweden
Anna Maria Fjellman
- 2019-01-01 -
Differentiering genom reglerad marknadsanpassning - Uppkomsten av en regional
skolmarknad
Anna Maria Fjellman
Utbildning och Demokrati - 2017-01-01 -
Consequences of School Choice? - Changes in Social and Ethnic Composition of Upper Secondary School Markets in Sweden between 1998 and
2008
Anna Maria Fjellman, Kajsa Yang Hansen
Paper presented at ECER conference 2016 in Dublin, Ireland, Aug 24-26 - 2016-01-01 -
Equal opportunity in the quasi-markets - changes in schools and educational offerings in Sweden between 1995 and
2010
Anna Maria Fjellman
Paper presented at the Emerging researchers conference 2015 in Budapest, Hungary, Sep 7-8 - 2015-01-01 -
Changes in social composition inequality of quasi-markets in Swedish upper secondary education between 1993 and
2010
Anna Maria Fjellman
NERA conference in Gothenburg, Sweden, March 4-6,. - 2015-01-01 -
Changes in Upper Secondary School Market Geography in Sweden between 1994 and
2013
Anna Maria Fjellman, Kajsa Yang Hansen
Paper presented at the ECER conference 2014 in Porto, Portugal, September 2-5. - 2014-01-01