Jennie Sivenbring
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation ochOm Jennie Sivenbring
Jag är sedan hösten 2011, anställd vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) vid Göteborgs Universitet. Våren 2016 disputerade jag i barn och ungdomsvetenskap med avhandlingen I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i skolan. Sedan våren 2016 arbetar jag för Segerstedtinstitutet (SI) med forskning och frågor som rör demokratisering i samhällsinstitutioner och preventivt arbete mot våldsbejakande extremism, frågeställningar vilka jag också med nöje föreläser om.
Mitt forskningsintresse ligger i fältet mellan barndom och ungdom och det samhälle som villkorar ungas uppväxt omch möjligheter.
Frågor om demokratisering är av stor vikt i mitt arbete vilket har föranlett att jag sedan 2017 samarbetar med andra europeiska aktörer i styrgruppen för Europarådets satsning "Free to speak, Safe to learn- democratic schools for all". Satsningen syftar till att öka medvetenheten om mänskliga rättigheter och en utbildning som främjar demokratiskt medborgarskap i alla Europeiska länder.
Därtill finns mitt huvudsakliga intresse i att studera hur preventivt arbete mot våld och våldsbejakande extremism kan utvecklas. Detta intresse är inriktat på både vetenskapliga och metodologiska aspekter. Under hösten 2018 inleder jag tillsammans med kollegor i de nordiska länderna ett treårigt forskningsprojekt som syftar till att studera policy, perceptioner och praktiker relaterade till samverkan mellan olika institutioner (skola, socialtjänst och polis) för att hantera våldsbejakande extremism.
Jag intresserar mig också för hur ungdomar interagerar i sociala nätverk online och för hur digitala gränssnitt villkorar interaktion och självpresentationer.
Jag undervisar främst i kurser som placeras inom Segerstetdinstitutets område och som fokuserar på yrkesverksamma vilka i sin vardag möter unga. Dessa kurser har en socialpedagogisk utgångspunkt och centrerar frågor om identitet, tolerans och extremism samt hur exkursionspedagogiska verktyg kan bidra till lärande om och av Förintelsen. Jag handleder även doktorander inom pedagogik och i barn- och ungdomsvetenskap.
-
A European Guantanamo for Swedish children in Syria? A media analysis on the narrative of
repatriation
Jennie Sivenbring
Critical Studies on Terrorism - 2021-01-01 -
Collaboration in Hybrid Spaces: The Case of Nordic Efforts to Counter Violent
Extremism
Jennie Sivenbring, Robin Andersson
Journal for Deradicalization - 2021-01-01 -
Mixing Logics: Multiagency Approaches for Countering Violent
Extremism
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
European Workshop in International Studies - 2021-01-01 -
Education after Auschwitz
– Educational outcomes of teaching to prevent
antisemitism
Isabella Pistone, Lars M Andersson, Allan Lidström, Christer Mattsson, Gustaf Nelhans, Tobias Pernler, Morten Sager, Jennie Sivenbring
- 2021-01-01 -
Alt-right - En guide för
"Normies"
Jennie Sivenbring, Erik Mellander
Ranstorp, Magnus & Ahlin, F. (Red.) Från Nordiska motståndsrörlesen till alternativhögern - en studie om den svenska radikalnationalistiska miljön - 2020-01-01 -
Signs of Concern about Islamic and Right-Wing Extremism on a Helpline against
Radicalization
Jennie Sivenbring
Journal for Deradicalization - 2019-01-01 -
Democratic Dilemmas in Education Against Violent
Extremism
Jennie Sivenbring
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.) - 2019-01-01 -
Mixing Logics. Multiagency Approaches for Countering Violent
Extremism
Jennie Sivenbring, Robin Andersson
- 2019-01-01 -
IS-barnen är barn - inte
terrorister
Robin Andersson, Thomas Johansson, Christer Matsson, Jennie Sivenbring
Göteborgs-Posten - 2019-01-01 -
Mixing Logics – Multiagency approaches for countering violent
extremism
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
Nordic Conference on Violent Extremism 2019 Expanding the Field: New Inter-disciplinary Perspectives and Questions in Aarhus - 2019-01-01 -
Så kan barnen tas emot på bästa
sätt
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
SVT Opinion - 2019-01-01 -
Making Sense and Use of
Assessments
Jennie Sivenbring
Scandinavian Journal of Educational Research - 2019-01-01 -
R-E-S-P-E-C-T! Feminine respectability and sexuality for young women
online
Jennie Sivenbring, Frida Siekkinen
First Monday - 2019-01-01 -
Barn och unga som involveras i våldsbejakande extremism. En kunskapsöversikt om barn inom
höger-, vänster- och islamistisk
extremism
Jennie Sivenbring
Barnombudsmannen - 2018-01-01 -
Utslag av oro. En analys av Rädda Barnens orostelefon om
radikalisering
Jennie Sivenbring
- 2018-01-01 -
Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på
lärarutbildningen
Jennie Sivenbring
Högre Utbildning - 2017-01-01 -
Demokratiseringens dilemman i de nordiska handlingsplanerna mot våldsbejakande
extremism
Jennie Sivenbring
- 2017-01-01 -
Värna demokratin mot våldsbejakande extremism. Utvärdering av projekt som beviljat bidrag år 2015 av Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor.
Jennie Sivenbring
- 2016-01-01 -
Man vill skrika ut det över världen, jag kan lika gärna skriva det på Facebook. Ungdomar och vänskap
on-line.
Jennie Sivenbring
EDUCARE - 2016-01-01 -
I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i
skolan.
Jennie Sivenbring
- 2016-01-01