IPad visar en enkät om alkoholvanor

Dricker du för mycket alkohol?

Vi söker män och kvinnor i åldern 25-70 för att delta i en forskningsstudie där vi vill undersöka om två läkemedel kan minska alkoholintaget hos alkoholberoende personer. Vi söker därför dig som vill sänka din alkoholkonsumtion.

Rekrytering avslutad

Rekrytering för hösten 2022 är avslutad.

För att kunna delta i studien får du inte använda några läkemedel mot psykiska sjukdomar (inkl. antidepressiva). Du får inte vara gravid eller amma, och inte vara opererad för fetma. Studien pågår i 13 veckor och du kommer på 9 besök till studiecentret.

Studien är godkänd av Läkemedelsverket och Etikprövningsmyndigheten. Om du är intresserad av att delta i studien, vänligen kontakta oss.

Göteborg

Rekrytering avslutad.

Telefonnummer: 031–342 47 15
Telefontid: måndag–fredag kl. 09.00–15.00

Kontaktpersoner: Barbro Askerup och Cecilia Nilsson
E-post: su.omr2.comb@vgregion.se

Ansvariga för studien är Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Västragötalandsregionen

Lund

Telefonscreening avslutad.

Telefonnummer: 040-33 25 61
E-post: alkoholstudie@skane.se

Covid-19 och säkerhetsåtgärder

Vi följer Sahlgrenska Universitetssjukhus riktlinjer för vårdhygien och  läkemedelsverkets råd till sponsorer för genomförandet av kliniska läkemedelsstudier under rådande omständigheter.