"Det finns möjlighet att påverka"

I SVT:s serie "Uppdrag granskning: Unga mot staten" intervjuas Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet, om det så kallade Aurora-målet, där en ungdomsledd grupp stämmer svenska staten i allmän domstol för att de inte behandlar klimatkrisen som en kris.

Deliang Chen är en världsledande klimatforskare och en av de samordnande huvudförfattare till FN:s vetenskapliga klimatpanel IPCC. I intervjun med SVT kommenterar han bland annat gränslandet forskare - aktivist.

– Det finns en gräns mellan att vara forskare och att vara aktivist. Moraliskt har Aurora mitt stöd men om man går över en viss gräns och kanske blockerar en väg eller stör samhällsordningen, det tycker jag är att gå lite för långt.

I avsnittet kommenterar han också de scenarier som IPCC löpande presenterar vad gäller den globala uppvärmningen.

–  Hittills har vi inte tillräckligt betonat budskapet att det finns möjlighet att påverka. Vi har pratat mycket om olika scenarier och inte om att framtiden ligger i vår hand, säger han.

Se avsnittet: Uppdrag granskning: Unga mot staten_ SVT Play

Forskaren Deliang Chen blir intervjuad av TV-reporter