Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Margret Lepp - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Margret Lepp

Professor

Margret Lepp
Professor
Vårdvetenskap, Omvårdnad, Vårdpedagogik, Dramapedagogik, Pedagogik
Akademisk grad: Docent,
margret.lepp@gu.se
031-786 6016
0766-186016

Rumsnummer: 2424
Postadress: Box 457, 40530 Göteborg
Besöksadress: Arvid wallgrens backe hus 2 , 41346 Göteborg


Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa (Mer information)
Box 457
405 30 Göteborg
Besöksadress: Arvid Wallgrens backe hus 1 och 2 , 413 46 Göteborg

Om Margret Lepp

Professor Lepp är forskningsledare för forskargruppen Vårdpedagogik och vårdledarskap vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. Hon är professor sedan 2006, och har arbetat med internationalisering i nästan 20 år, sedan år 2000 och är aktiv på grund som avancerad nivå, samt har ansvar för internationalis-ering på forskarnivå. Hon är även aktiv i institutionens Internationaliseringsråd, samt med ansökningar som Erasmus+ med Australien där hon är projektledare för DIAC projektet sedan 2015. Hon har varit och är huvudsökande till flera erhållna Linnaeus-Palme projekt: Jordanien, Palestina, Nepal, Indonesien. Hon har även medverkat i att skriva Erasmus avtal, samt deltagit i flera Erasmus lärarutbyten med lärosäten som Cambridge University i UK och Ravensburg/Weingarten i Tyskland.


Hon har varit studierektor för forskarutbildningen där hon utvecklat och ansvarat för kurser i kvalitativa metoder. Hon har fört fram ett antal doktorander som huvudhandledare, och även varit handledare för MFS- uppsatser. År 2016 blev hon utsedd till Adjunct Professor in the School of Nursing and Midwifery, Griffith University, Australien.


Professor Lepp är en av grundarna till European Network of Nursing Academies (ENNA) med deltagare från åtta Europeiska länder, se www.en-na.eu. ENNA grundades 2007 och Lepp är med i styrelsen. Hon leder forskning om kompetens relaterat till olika lärosäten i Europa, samt medverkar i lärar och studentutbyte inom föreningen ENNA. Hon är dessutom en av grundarna och forskarna i ”The Nurse Professional Competence” (NPC) forskningsprojekt som startade 2007, se http://npcresearchgroup.com/index.html


Professor Lepp har arbetat som examinerad lärare sedan 1986 och undervisat, utvecklat kurser, föreläst samt hållit workshop på grund, avancerad och forskar nivå i Sverige. Hon har föreläst och medverkat som seminarieledare på bachelor, master och doctoral level i Australien, England, Indonesien, Japan, Jordanien, Norge, Tyskland och USA.


I slutet av januari 2018 besökte professor Margret Lepp GUs partneruniversitet Kochi University i Japan för att arrangera en workshop. Temat var dramapedagogik och den riktade sig till bland annat lärare. Workshopen gick ut på att genom rollspel iscensätta olika vardagskonflikter där barn var inblandade. Efteråt fanns det utrymme för reflektion och diskussion. Professor Korenaga vid Kochi university planerar att integrera metoden i utbildningen för specialpedagoger.
 

Senaste publikationer

The Nurse Professional Competence (NPC) Scale: A tool that can be used in national and international assessments of nursing education programmes.
A Gardulf, J Florin, M Carlsson, J Leksell, Margret Lepp et al.
Nordic Journal of Nursing Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Effectiveness of web-based education in addition to basic life support learning activities: A cluster randomised controlled trial.
Helene Bylow, Karlsson Thomas, Margret Lepp, Andreas Claesson, Jonny Lindqvist et al.
PloS one, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nurses’ Experiences of Health Promotion and Prevention of Cardiovascular Diseases Related to Smoking.
Nathalie Ernelind, Hanna Wirkensjö, HS Pangastuti, M Perdana, W Widyawati et al.
International Archives of Nursing and Health Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Supplementary dataset to self-learning training compared with instructor-led training in basic life support.
Helene Bylow, Karlsson Thomas, Andreas Claesson, Margret Lepp, Jonny Lindqvist et al.
Data in brief, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nurse professional competence (NPC) assessed among newly graduated nurses in higher educational institutions in Europe
J Nilsson, M Mischo-Kelling, A Thiekoetter, D Deufert, A Cruz Mendes et al.
Nordic Journal of Nursing Research Vol. 39(3) 159–167, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Self-learning training versus instructor-led training for basic life support: A cluster randomised trial.
Helene Bylow, Thomas Karlsson, Claesson Andreas, Margret Lepp, Lindqvist Jonny et al.
Resuscitation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Drama, conflict and learning in nursing education
Margret Lepp, Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, Morag Morrison-Helme
International Council of Nursing, ICN Congress (www.icn.ch) in Singapore Poster ID: eP397 Arveklev, S.H., Berg, L., Wigert, H., Morrison-Helme, M., & Lepp, M. (2018). Learning About Conflict and Conflict Management Through Drama in Nursing Education. Journal of Nursing Education. Vol. 57, No. 4. DOI: 10.3928/01484834-20180322-04, Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

The Development of Ethnographic Drama to Support Healthcare Professionals
Liselott (Lisen) Dellenborg, Margret Lepp
Anthropology in Action-Journal for Applied Anthropology in Policy and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning About Conflict and Conflict Management Through Drama in Nursing Education
Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, M. Morrison-Helme, Margret Lepp
Journal of Nursing Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 94

2019

The Nurse Professional Competence (NPC) Scale: A tool that can be used in national and international assessments of nursing education programmes.
A Gardulf, J Florin, M Carlsson, J Leksell, Margret Lepp et al.
Nordic Journal of Nursing Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Effectiveness of web-based education in addition to basic life support learning activities: A cluster randomised controlled trial.
Helene Bylow, Karlsson Thomas, Margret Lepp, Andreas Claesson, Jonny Lindqvist et al.
PloS one, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nurses’ Experiences of Health Promotion and Prevention of Cardiovascular Diseases Related to Smoking.
Nathalie Ernelind, Hanna Wirkensjö, HS Pangastuti, M Perdana, W Widyawati et al.
International Archives of Nursing and Health Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Supplementary dataset to self-learning training compared with instructor-led training in basic life support.
Helene Bylow, Karlsson Thomas, Andreas Claesson, Margret Lepp, Jonny Lindqvist et al.
Data in brief, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nurse professional competence (NPC) assessed among newly graduated nurses in higher educational institutions in Europe
J Nilsson, M Mischo-Kelling, A Thiekoetter, D Deufert, A Cruz Mendes et al.
Nordic Journal of Nursing Research Vol. 39(3) 159–167, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Self-learning training versus instructor-led training for basic life support: A cluster randomised trial.
Helene Bylow, Thomas Karlsson, Claesson Andreas, Margret Lepp, Lindqvist Jonny et al.
Resuscitation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Drama, conflict and learning in nursing education
Margret Lepp, Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, Morag Morrison-Helme
International Council of Nursing, ICN Congress (www.icn.ch) in Singapore Poster ID: eP397 Arveklev, S.H., Berg, L., Wigert, H., Morrison-Helme, M., & Lepp, M. (2018). Learning About Conflict and Conflict Management Through Drama in Nursing Education. Journal of Nursing Education. Vol. 57, No. 4. DOI: 10.3928/01484834-20180322-04, Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

2018

The Development of Ethnographic Drama to Support Healthcare Professionals
Liselott (Lisen) Dellenborg, Margret Lepp
Anthropology in Action-Journal for Applied Anthropology in Policy and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning About Conflict and Conflict Management Through Drama in Nursing Education
Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, M. Morrison-Helme, Margret Lepp
Journal of Nursing Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 94

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?