Göteborgs universitet

Camilla Björklund

Göteborgs universitet

Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse rör barns matematiklärande och undervisning i förskola, förskoleklass och tidiga skolår, särskilt taluppfattning och tidiga aritmetikfärdigheter, där variationsteori för lärande används som ramverk för att designa och analysera undervisningsaktiviteter. Lekresponsiv undervisning i en målorienterad undervisningspraktik (förskolan) och begreppet matematisera är också centrala inslag i forskningen. 

Camilla driver även utveckling av forskningsmiljön EMLA (Early Mathematics Learning and Awareness).

Mer om Camilla

Foto på Camilla Björklund

Martin Carlsen

Universitetet i Agder

Martin Carlsen is professor of mathematics education at University of Agder, Norway. His research interests are related to kindergarten teachers’ teaching through mathematical activities in the kindergarten and their revealed knowledge in practice as well as the children in the kindergarten and their mathematical learning. His research interests are also within the scope of mathematical reasoning in elementary mathematics. He is also interested in the process of learning mathematics through small-group problem solving at all levels of schooling. He identifies with a sociocultural perspective on learning and development.

Mer om Martin

Foto på Martin Carlsen

Marie Fridberg

Högskolan Kristianstad

Marie arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon är doktor i medicinsk mikrobiologi och förskollärare och undervisar i naturvetenskapernas didaktik vid förskollärarprogrammet. Marie är medlem i forskargruppen Learning in Science and Mathematics. Hennes forskning handlar om förskollärares undervisning av, och yngre barns lärande om, naturvetenskap och hållbar utveckling, med och utan digitala verktyg. Hon är projektledare för Erasmusprojektet Sustainability from the start – ESD for ECE, med syfte att skapa en online-kurs om undervisning för hållbar utveckling i förskolan.

Mer om Marie

Foto på Marie Fridberg

Agneta Jonsson

Högskolan Kristianstad

Agneta Jonsson arbetar som biträdande professor och är docent i barn- och ungdomsvetenskap samt legitimerad förskollärare. 

Agnetas forskningsintresset rör undervisningsfrågor i förskolan med fokus på förskollärares och barns kommunikation om t ex naturvetenskap och lek. Ett pågående forskningsprojekt handlar om naturvetenskap och tematisk undervisning i förskola och bygger på studenters, arbetslags och forskares samverkan om examensarbeten i förskollärarutbildning.

Foto på Agneta Jonsson

Anne Kultti

Göteborgs universitet

Anne Kulttis forskning berör barns jämlika lärandemöjligheter genom studier om undervisning, lek och språklärande i förskolan. Frågor som hur förskolan som en utbildningsinstitution kan stärka en språkutveckling funktionell för barn som växer upp i ett globalt samhälle, och samverkan som en del av undervisning, berörs. Anne driver forskningsprojektet Flerspråkande i lekresponsiv undervisning: Kompetensutveckling i förskola och förskoleklass inom vilket hon genomför kompetensutveckling i förskolan i syfte att utveckla undervisning som karaktäriserar flerspråkande, lek och barns agens. 

Mer om Anne

Anne Kultti

Pernilla Lagerlöf

Göteborgs universitet

Pernilla Lagerlöfär universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hon har en bakgrund som förskollärare och specialpedagog. Pernillas forskningsintresse handlar framför allt om barns kultur, barns erfarenheter av digitala medier, förskolans undervisning inom estetik och hur barn skapar mening i olika lekaktiviteter. I synnerhet är hon intresserad av hur förskollärare kan ta del av och genom lek respondera på barns skilda erfarenheter av digitala medier och populärkulturella fenomen.

Pernilla har bland annat deltagit som forskare i projektet Lekresponsiv undervisning - en teoribildning för förskoledidaktik i samverkan mellan forskare och förskollärare som avsåg att undersöka utmaningen att organisera för barns lärande inom ramen för verksamheter där lek är central.

Mer om Pernilla

Foto på Pernilla Lagerlöf

Lotta Leden

Högskolan Kristianstad

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som grundskollärare i NO och matematik. Numera undervisar hon i lärarutbildningen och forskar inom naturvetenskapernas didaktik. Hennes forskning fokuserar på hur undervisning om naturvetenskap kan utformas för att främja alla elevers deltagande och inkludering. Forskningen har ofta skett i samverkan med förskollärare och lärare på olika stadier. I denna forskning  har undervisning med utgångspunkt i olika mål och innehåll har utformats och diskuterats av lärare och forskare gemensamt. Ett särskilt undervisningsinnehåll som varit i fokus i flera forskningsprojekt är ”naturvetenskapernas karaktär”.  Nyligen kom boken Naturvetenskap i förskolan – nya perspektiv som samförfattats med Lena Hansson och Susanne Thulin. I boken beskrivs hur naturvetenskapernas karaktär kan bli ett viktigt innehåll och bidra i undervisningen för demokrati och rättvisa i förskolan.

Mer om Lotta

Foto på Lotta Leden

Jenny Myrendal

Göteborgs universitet

Jenny Myrendal är universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Hon har en bakgrund inom språkvetenskap och språkteknologi, är doktor i lingvistik och undervisar inom barns språk och kommunikation vid förskollärarprogrammet. Jennys forskningsintresse ligger i gränslandet mellan interaktion och teknik, där ett fokus är hur tekniken på olika sätt medierar samtal mellan människor, och vilka effekter det kan ha på kommunikativa och språkliga praktiker. 

Jenny deltar i forskningsprojektet Not Just Semantics: Word Meaning Negotiation in Social Media and Spoken Interaction som handlar om semantisk koordinering i samtal, med särskilt fokus på ordbetydelseförhandling. Denna form av semantisk koordinering uppstår när deltagare antingen har otillräcklig förståelse för ett ords betydelse, eller när de inte är överens om vad ett ord kan eller borde betyda inom en viss samtalskontext.  

Mer om Jenny

Foto på Jenny Myrendal

Malin Nilsen

Göteborgs universitet

Malin Nilsen är universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och har en bakgrund som förskollärare. Hon disputerade 2018 med avhandlingen Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan där hon undersökte hur de digitala teknologierna användes av förskolebarn pedagoger samt vilka pedagogiska och samhälleliga implikationer användningen får. Hennes forskning fokuserar framför allt på digital teknologi men hennes intressen inkluderar även språk och flerspråkighet, kommunikation och lärande. Hon har bland annat gjort en studie om hur den flerspråkiga boktjänsten Polyglutt i förskolan vilket resulterade i rapporten Barns digitala läsaktiviteter. I sitt senaste projekt undersökte hon hur pedagoger kan arbeta med medie- och informationskunnighet (MIK) i förskolan. Hon har även skrivit boken Barns digitala aktiviteter: Samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan som handlar om hur pedagoger kan stötta barn att utveckla digital kompetens.

Mer om Malin

Foto på Malin Nilsen

Anette Olin

Göteborgs universitet

Anette Olin intresserar sig på ett övergripande plan för hur lärare utvecklar sin praktik och sin egen kunskap i yrket. Hennes forskningsfokus är främst följande tre teman: 1) professionsutveckling och professionellt lärande för lärare, 2), lärar- och forskarsamarbete samt 3) skolutveckling och lärares mellanledning.

Anettes forskning är förankrad i aktionsforskning, både som teori och metodologisk ansats och sker ofta i samverkan med lärare, rektorer och andra yrkesverksamma i skola och förskola. På senare tid har hon även medverkat i forskningssamarbeten där forskare inom fälten didaktik och lärares professionella lärande ingår. I samarbetet möjliggörs forskningsfokus som rör både  frågor om vad som sker i lärares praktik och vad som fungerar (eller inte) i lärares yrkesutövning och undervisningsutveckling. 

Mer om Anette

Foto på Anette Olin

Hanna Palmér

Linnéuniversitetet

Hannas forskningsintresse är yngre barns (0–12 år) lärande i matematik samt lärares professionella utveckling med fokus på matematikundervisning. Hon har deltagit i flera forskningsprojekt med fokus på problemlösning som utgångspunkt för förskoleklassens matematikundervisning, toddlares utveckling av taluppfattning samt matematik genom digitala verktyg och programmering i förskolan. I en ny studie, SUMI (Studie av Uppskalning och Modellering av tidig numerisk Innovation), ska resultat från en tidigare interventionsstudie implementeras i större skala utan att den vetenskapliga grunden för undervisningen går förlorad. Målet är en vetenskapligt grundad modell för hur en matematikundervisning med fokus på tal och begynnande aritmetik kan användas storskaligt i förskolan. 

Mer om Hanna

Foto på Hanna Palmér

Niklas Pramling

Göteborgs universitet

Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han är vetenskaplig ledare för forskarskolan. Hans egen forskning är ofta kommunikationsanalytisk och inkluderar barn och personal i förskolan. Några av hans primära forskningsintressen är lek, berättande, lärande och undervisning i förskoleåldern. Niklas är en av författarna till boken Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education som är grundläggande för forskarskolan.

Mer om Niklas

Foto på Niklas Pramling

Andreas Redfors

Högskolan Kristianstad 

Andreas Redfors är docent och professor i fysik – inriktning fysikdidaktik. Han har ämneslärarexamen (Ma, Fy) och doktorsexamen i fysik från Lunds universitet. Han undervisar i fysik, astronomi och naturvetenskapernas didaktik, främst inom lärarutbildningsområdet och leder också leder forskargruppen Learning in Science and Mathematics.

Andreas huvudsakliga forskningsintresse är inom naturvetenskapens natur, med speciellt fokus på betydelsen av teoretiska modeller för lärande och undervisning av fysik, såväl med som utan stöd av digitala tekniker.

Mer om Andreas

Foto på Andreas Redfors

Susanne Thulin

Högskolan Kristianstad

Jag är fil dr och docent i pedagogik, och arbetar som biträdande professor vid Högskolan Kristianstad. Mina arbetsuppgifter rör undervisning av studenter på förskollärarutbildningen, av yrkesverksamma förskollärare samt inom forskarutbildning. Jag har innehaft ledande befattningar inom lärarutbildning samt som programansvarig för förskollärarutbildningen. Jag är också leg förskollärare med yrkeserfarenhet från förskola, förskoleklass och ledningsuppdrag.

Tillsammans med forskare från de nordiska länderna har jag medverkat i flera projekt som rör undervisning av naturvetenskap och hållbar utveckling både i förskola och inom förskollärarutbildning.

Mer om Susanne

Foto på Susanne Thulin

Ann-Christine Vallberg Roth

Malmö universitet

Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö universitet, Institutionen för Barndom, Utbildning och Samhälle. Hon har erfarenhet som lärare i förskola, grundskolans tidiga år och högskola. Hennes forskningsinriktning rör undervisning, läroplaner och bedömning i didaktisk belysning. Didaktik har varit en genomgående infallsvinkel i hennes forskning som företrädesvis varit inriktad på förskola. Konceptet ”flerstämmig didaktisk modellering” kan fläta samman hennes forskningsinriktning med pågående samverkansforskning. Hon har varit vetenskaplig ledare för forskningsdelen i FoU-program och ULF-nätverk som sammantaget inkluderar 20 kommuner/skolhuvudmän och cirka 200 förskolor/ avdelningar. 

Mer om Ann-Christine

Foto på Ann-Christine Vallberg Roth

Cecilia Wallerstedt

Göteborgs universitet

Cecilia Wallerstedt har varit med och utvecklat teorin om Lekresponsiv undervisning genom praktiknära forskning och studier av lek i förskolan. Fokus i hennes forskning är interaktionen mellan barn och vuxna och processer av lärande och undervisning. I sin avhandling studerade hon barns lärande inom musik och hur lärare kunde hjälpa barn att utveckla förmågan att höra taktart i musik. I senare projekt har hon också haft ett intresse av lärande i musik i relation till digitala teknologier i både förskola, grundskola och gymnasium. Wallerstedt handleder två doktorander inom forskarskolan och bedriver också egen forskning om hur rektorer, specialpedagoger och förste förskollärare genom sina ledarhandlingar bidrar till att implementera arbetet med LRU i en kommun.

Mer om Cecilia

Foto på Cecilia Wallerstedt