Länkstig

Liss Kerstin Sylvén

Professor

Institutionen för pedagogik och
specialpedagogik
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Rumsnummer
A3 235
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Liss Kerstin Sylvén

Forskningsintressen Som språkvetare i engelska arbetar jag framför allt med frågor som rör språkinlärning är intresserar mig specifikt för språk- och ämnesintegrerad utbildning (på engelska Content and Language Integrated Learning – CLIL), där engelska används som undervisningsspråk i icke-språkliga skolämnen, samt utbredning och effekter av så kallad fritidsengelska, alltså engelska som barn och ungdomar kommer i kontakt med utanför skolans väggar.

Jag disputerade vid engelska institutionen, Göteborgs universitet, med en avhandling om Content and Language Integrated Learning, CLIL, dvs språk- och ämnes integrerad undervisning, med fokus på effekter på elevernas engelska vokabulär. Detta har fortsatt att vara ett av mina främsta forskningsintressen. Jag har bland annat varit projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools (se vidare: http://ips.gu.se/forskning/forskningsprojekt/cliss). På senare tid har jag kommit att ägna mycket av min tid åt forskning kring vad den engelska som vi ständigt stöter på i vardagen i Sverige har för betydelse för inlärandet av engelska. Även om de rent lingvistiska aspekterna fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, så har min forskning kring inlärande av engelska som andra- eller främmande språk breddats till att inkludera även frågor om motivation och inlärares individuella skillnader.

Göteborgs universitet har på uppdrag av Universitets- och Högskolerådet, tidigare Högskoleverket, varit ansvarigt för framtagande av den engelska läsförståelsedelen, ELF, sedan den infördes som en del i högskoleprovet 1992. Sedan 2008 är jag ansvarig för detta arbete.

Utbildningsintressen Jag föreläser om min forskning inom ramen för lärarutbildningen samt inom forskarutbildningen. Jag är för närvarande huvudhandledare för fyra doktorander, Jasmine Bylund, Elisabeth Ohlsson och Clara Palm, alla antagna i forskarskolan SEMLA (https://www.isd.su.se/semla-forskarskola-i-lärande-undervisning-och-bedömning-i-svenska-och-engelska), samt Jessica Nilsson, antagen i forskarskolan CUL (cul.gu.se/CUL+forskarskola).

Nyckelord CLIL; extramural engelska; andraspråksinlärning; motivation; vokabulärinlärning; högskoleprovet.