Länkstig

Emma Björner

Forskare

Gothenburg Research Institute,
GRI
Besöksadress
Viktoriagatan 13, plan 3
41125 Göteborg
Postadress
Box 603
40530 Göteborg

Om Emma Björner

Emma Björner är forskare vid Gothenburg Research Institute (GRI) vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Vid GRI arbetar Emma i forskningsprojektet Turismens roll i multikulturella samhällen (TiMS) och studerar hållbar turism samt hur platsers och destinationers pluralitet kommuniceras, representeras och upplevs. På GRI är Emma också med i Centrum för Konsumtionsvetenskap och forskningsprogrammet Managing Big Cities. Hon är även medlem i GRI:s styrelse och ledningsgrupp.
 
Emma är också lektor vid Institutionen för Strategisk Kommunikation, Lunds universitet, och senior expert i IKED. Som lektor undervisar hon i varumärkeskultur, varumärkeskommunikation och praktik inom strategisk kommunikation. Emma föreläser också om marknadsföring i Kina, platsmarknadsföring och hållbar turism. Som senior expert arbetar hon i EU-projektet URBiNAT, med fokus på invånardialog, deltagandeprocesser, digital kommunikation och policyrekommendationer.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring, Platsmarknadsföring, Städer, Hållbarhet, Turism

Undervisningsområden

  • Marknadsföring, Varumärkeskultur, Hållbarhet, Turism, Kina

Utvalda publikationer

Imagineering Place: The Branding of Five Chinese Mega-cities
Björner, Emma

Linking city branding to multi-level urban governance in Chinese mega-cities: a case study of Guangzhou
Ye, Lin, Björner, Emma
Cities, 80, 29-37, 2018

International Positioning through Online City Branding: The Case of Chengdu
Björner, Emma
Journal of Place Management and Development, 6, 3, 2013

Digital festival engagement: on the interplay between festivals, place brands and social media
Laurell, Christofer, Björner, Emma
Event Management, 22, 4, 2018

Urban development and branding strategies for emerging global cities in China
Björner, Emma
Ye L. (Ed.) Urbanization and urban governance in China. Governing China in the 21st century, Palgrave Macmillan, New York, 2018