Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Johan Hagberg

Professor

Företagsekonomiska
institutionen
Telefon
Besöksadress
Vasagatan 1
41124 Göteborg
Rumsnummer
J922
Postadress
Box 610
40530 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring vid Centre for Retailing och Marknadsföringssektionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt digitala platformar och handelns strukturomvandling. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (Studentlitteratur 2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (Routledge, 2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (Routledge, 2017), Digitalized Markets (Routledge, 2021)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Pågående forskning

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bagsHagberg, JohanConsumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory frameworkHagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, NiklasInternational Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

Travel modes in grocery shoppingHagberg, Johan, Holmberg, UlrikaInternational Journal of Retail & Distribution Management, 2017

The Role of Market Devices for Price and Loyalty Strategies in 20th Century U.S. Grocery StoresHagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, FranckJournal of Macromarketing, 2020

Digitalized marketsHagberg, Johan, Kjellberg, HansConsumption Markets & Culture, 23:2, s. 97-109, 2020