Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Benjamin Julien Hartmann

Universitetslektor

Företagsekonomiska
institutionen
Telefon
Besöksadress
Vasagatan 1
41124 Göteborg
Rumsnummer
J909
Postadress
Box 610
40530 Göteborg

Om Benjamin Julien Hartmann

Benjamins forskningsintresse kretsar kring marknadsföring och konsumtionskultur och undersöker gränslandet mellan marknader, konsumtion, och samhälle. Hans prisbelönta forskning är publicerad i Journal of Consumer Research, International Journal of Research in Marketing, Marketing Theory, Psychology & Marketing, Journal of Marketing Management, Consumption, Markets & Culture, och Advances in Consumer Research.

Innan Benjamin disputerade vid Jönköping International Business School läste han master programmet International Marketing and Brand Management i Lund, samt Diplom-Kaufmann vid Tekniska Universität i Berlin med inriktning marknadsföring och ledarskap.

  

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • marknadsföring, konsumtion, practices, varumärke, konsumtionskultur, nostalgi

Undervisningsområden

  • marknadsföring, konsumtion, varumärke

Utvalda publikationer

The electric guitar - marketplace icon
Östberg, Jacob, Hartmann, Benjamin
Consumption Markets & Culture, Vol. 18(5), pp. 402-410., 2015

Exploring consumptive moments of value-creating practice in online community
Hartmann, Benjamin J., Wiertz, Caroline, Arnould, Eric J.
Psychology & Marketing, 32:3, s. 319-340, 2015

Peeking behind the mask of the prosumer: Theorizing the organization of consumptive and productive practice moments
Hartmann, Benjamin
Marketing Theory, April, 1-18, 2015

Authenticating by Re-Enchantment: The Discursive Making of Craft Production
Hartmann, Benjamin, Östberg, Jacob
Journal of Marketing Management, Vol. 29(7), pp.882-911., 2013