Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Magdalena Petersson Mc Intyre

Forskare

Gothenburg Research Institute,
GRI
Telefon
Fax
031-786 56 19
Besöksadress
Viktoriagatan 13, plan 3
41125 Göteborg
Rumsnummer
309
Postadress
Box 603
40530 Göteborg

Om Magdalena Petersson Mc Intyre

Pågående forskningsprojekt

All aboard: Genusmedveten design som potential för tillväxt
Syftet med projektet är att undersöka vilka möjligheter och problem som finns med att använda jämställdhet som ett medel för att nå nya marknader. Detta görs genom att dokumentera och utvärdera en tidigare satsning som Vinnova delfinansierat och som resulterade i en konceptbåt som bättre tar tillvara kvinnors önskemål.

Digcon: Digitalisering av konsumtionskulturen
Syftet med projektet är att undersöka de sociala, kulturella och ekonomiska konsekvenserna av konsumtionens digitalisering. I det internationella tvärvetenskapliga projektet samverkar forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Université Tolouse II.

Estetiskt arbete och intersektionalitet i detaljhandeln
I detaljhandeln har många anställda krav på sig att uppfylla ett visst utseende. Det kan vara skönhetsnormer eller förväntningar på etniska, klasspecifika och åldersmässiga beteenden. Dessa krav ingår i arbetet och kan kallas estetiskt arbete. Projektet är en studie av estetiskt arbete i servicebranschen med detaljhandeln som exempel. Det övergripande syftet är att utveckla teoretiska verktyg för att förstå och tala om estetiskt arbete.

Genomförda forskningsprojekt

Den (o)hållbara förpackningen
Varför ser förpackningarna ut och fungerar som de gör och vilken roll förpackningarna spelar i utvecklingen mot ett hållbart samhälle? I projektet kommer forskarna att teckna den svenska konsumentförpackningens designhistoriska utveckling, studera förpackningens förföriska potential ur ett genusperspektiv samt analysera designstrategier för ekologiska livsmedelsförpackningar.

Forskningsområden

  • Consumption
  • organization
  • employment
  • gender

Undervisningsområden

  • consumption