Maria Åström
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap ochOm Maria Åström
Forskningsintresse
Marias huvudsakliga forskningsintresse är lärande i de naturvetenskapliga ämnena (speciellt fysik och fysikdidaktik). Hon disputerade år 2008 i forskarskolan för Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FoNTD) vid Linköpings universitet med avhandlingen "Defining Integrated Science Education and Putting It to Test". Hon har deltagit i forskningsstudie, finansierad av Vetenskapsrådet, om bedömningskriterier i uppsatser. "Reliability in assessing master thesis in teacher education" (på svenska Med mitt Mått mätt). Arbetar i projektgruppen ÄMNOS - ämnesdidaktiska modeller för naturvetenskapligt innehåll i förskola och grundskola (se mer https://www.gu.se/forskning/amnesdidaktiska-modeller-for-naturvetenskapligt-innehall-i-forskola-och-grundskola-amnos).
Kompetensområden
Undervisar i ämnes- och allmän didaktik på grundlärarprogrammet, ämneslärarprogrammet och master-programmet i didaktik. Handleder VFU-praktik och är kursledare för VFU-kurserna på KPU med förhöjd studietakt. Handleder examensarbeten på lärarprogrammet. Har arbetat med provkonstruktion av nationella prov i matematik och NO i tio år.
-
Final thesis in teacher education: orientations and practices in four countries in north
Europe
Ali Yildirim, Maria Åström, Kerstin von Brömssen
NERA Conference 2023, Roundtable Discussion: Parallel Session 2 - 2023 -
En kartläggning av forskning om lärande och undervisning om energi: implikationer för
lärarutbildningen
Anne Solli, Miranda Rocksén, Maria Svensson, Dawn Sanders, Maria Åström
Praktiknära skolforskning FND 2022 - 2022 -
Different profiles for the assessment of student theses in teacher
education
Karin Stolpe, Lars Björklund, Mats Lundström, Maria Åström
Higher Education - 2021 -
Samarbeten genom multimodalitet och språkutveckling i förskola och skolans tidigare år i
naturvetenskap.
Maria Åström, Marlene Sjöberg, Jaqueline Garzon Nunez, Nessrin Subhi
FND-konferens 2020 "Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik". - 2020 -
Opportunities for progression in subject-matter
didactics
Maria Svensson, Marie Ståhl, Maria Åström, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Konferenspresentation på NOFA 7, Stockholms universitet, 13-15 maj, 2019 - 2019 -
OPPORTUNITIES FOR PROGRESSION IN SUBJECT-MATTER
DIDACTICS
Maria Åström, Marie Ståhl, Maria Svensson, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Conference proceedings ESERA 2019 13 th ConferenCe | 26th-30th August 2019 - 2019 -
Att undersöka möjligheter till ämnesdidaktisk
progression
Git Börjesson, Björn Friis Johannsen, Marie Ståhl, Maria Svensson, Maria Åström
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.) - 2019 -
Konsumtionsuppsatser som ny bedömningspraktik för
lärarutbildare
Mats Lundström, Karin Stolpe, Lars Björklund, Maria Åström
Pedagogisk forskning i Sverige - 2019 -
Betygsättning och bedömning i
NO
Maria Åström
Betyg i teori och praktik ÄMNESDIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ BEDÖMNING I GRUNDSKOLA OCH GYMNASIUM - 2017 -
Assessing student theses: Differences and similarities between examiners from different academic
disciplines.
Mats Lundström, Maria Åström, Karin Stolpe, Lars Björklund
Practitioner Research in Higher Education Journal - 2016 -
Vad kännetecknar
ämnestexter?
Maria Åström
2016 -
Examinatorns erfarenhet avgör
bedömningen
Lars Björklund, Maria Åström, Karin Stolpe, Mats Lundström
Vetenskapsrådets resultatdialog 2016 - 2016 -
Lärarstudenters uppfattningar om kineastiskt baserade fysiklaborationer på
grundskollärarprogrammet
Maria Åström, Jan Andersson
Forskning i naturvetenskapernas didaktik FND 2016 - 2016 -
Integrated and
subject-specific
Maria Åström
2007