- Hem
- CULF
- Forskning i samverkan ULF
- Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal
Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal
Sedan starten 2017 har totalt 28 praktiknära forskningsprojekt beviljats ULF-projektmedel.
Beviljade forskningsprojekt 2023-2024
I den fjärde utlysningen av ULF-medel vid Göteborgs universitet kom det in 53 ansökningar från lärare, skolor och forskare, varav 23 gick vidare till andra omgången och slutligen beviljades nedanstående 10 ansökningar projektmedel inom ULF-avtal.
Lärare uppmuntras att genomföra formativa bedömningar för att regelbundet bedöma elevernas utveckling och anpassa undervisningen för att främja elevernas lärande och läsförmåga.
Skolor i Göteborgs stad och Mölndals kommun använder sedan en tid tillbaka ny ögonrörelsemätningsteknologi för screening av elevers läsning. Tekniken, som tack vare framsteg inom AI och maskininlärning blivit tillgänglig utanför laboratorier, synliggör elevernas läs- och avkodningsstrategier och erbjuder även datavisualiseringar och andra läsresurser för lärares systematiska arbete med läsning. Lärare upplever att de idag utmanas i sin datadrivna bedömarkompetens och val av relevanta läsåtgärder och undervisningsmetoder för att stötta svaga läsare, flerspråkiga elever och för att stimulera goda läsare.
Projektet syftar därför till att tillsammans med lärare på tre skolor utforska didaktisk utveckling genom datadrivna metoder för att stärka elevers läsförmåga i de tidiga skolåren. Projektet tillämpar design-baserade metoder för att systematiskt och i nära samverkan med lärarna studera förändring och utveckling av datadriven läsfrämjande bedömningspraktik och undervisning över tid.
Metodologin involverar praktisk utveckling och teoretisk förståelse som genomförs i tre formativa interventioner utifrån en initial förståelse för problemet (explorativ fas), kollaborativ design för undervisning och implementering i klassrummet (konstruktionsfas), kollaborativ reflektion och redesign av undervisning (evalueringsfas).
Huvudsökande
Sylvana Sofkova Hashemi, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Göteborgs universitet
Stadie
F-9
Medverkande skolenheter
Två F-9-skolor och en F-6-skola
Kommuner
Göteborgs stad och Mölndals kommun
Projektet LABBFYS syftar till att utveckla gymnasieelevers förståelse för begreppet energi inom hållbar energianvändning genom förbättrade fysiklaborationer.
Genom designbaserad forskning och ett samarbete mellan lärare och forskare, kartläggs nuvarande laborationspraxis och utvecklas nya laborativa metoder.
Syftet är att analysera och förbättra de nuvarande laborationsmetoderna, med ett specifikt fokus på hållbar energianvändning.
Studien genomförs på två gymnasieskolor med olika socioekonomiska bakgrunder för att säkerställa en mångfald av perspektiv och erfarenheter. Ytterligare ett syfte är att lärarna involverade i studien ska lära sig metodologi inom praktiknära forskning. Tillvägagångssättet innebär att laborationer kan testas, analyseras och förbättras i iterativa cykler för att uppnå optimal pedagogisk effektivitet.
Genom denna forskning strävar LABBFYS efter att både förbättra elevernas förståelse för begreppet energi, och att koppla detta till hållbar utveckling och klimatfrågor. Detta bidrar till att stärka deras vetenskapliga kompetens och öka deras medvetenhet och engagemang i samhällsfrågor.
Resultaten från denna forskning förväntas spridas inom ämneslärarutbildningen via VFU-kurser i samarbete med övningsskolor och inom ämneskurser. Både metod och resultat ger goda möjligheter till bred påverkan på undervisning och möjlighet till fortsatt praktiknära forskning på gymnasieskolor.
Huvudsökande
Jonas Enger, Institutionen för fysik , Göteborgs universitet
Stadie
F-9
Medverkande skolenheter
Två gymnasieskolor
Kommuner
Göteborgs stad
Praktikförankrade samtal utgör grunden för projektets arbete med att utveckla undervisning kring kontroversiella frågor inom de samhällsorienterande ämnena. Redan har ett samarbete etablerats med tretton lärare på tre gymnasieskolor i områden av olika socio-ekonomisk karaktär och deltagarna har diskuterat vetenskapliga texter kring kontroversiella frågor i undervisningen.
Under projektet kommer dessa lärare, forskare och lärarstudenter i KPU i samarbete utveckla och utvärdera lektionsupplägg och undervisningsmaterial kring skilda teman, som erfarenhetsmässigt kan orsaka konflikt och/eller starka känslor i klassrummet. Projektet utvecklar en perspektivtagande strategi för undervisning och uppmärksammar att kontroversiella frågor har aspekter av faktakunskaper, värderingar och emotioner.
Forskning visar att vad som är kontroversiellt i ett klassrum i en skola kan gå obemärkt förbi i en annan, och den kontextuella aspekten uppmärksammas särskilt i projektet. De skapade lektionerna prövas i olika skolor för att bidra till kunskap om kontroversiella frågors kontextberoende.
Projektet leder fram till ökad kunskap om olika aspekter av kontroversiella frågor i undervisningen och till väl beprövade lektionsupplägg och undervisningsmaterial. I projektets avslutande fas samlas och presenteras dessa i ett läromedel i form av en lärobok eller digitalt läromedel, som riktar sig till lärarutbildningen och till yrkesverksamma lärare.
Huvudsökande
Olof Franck, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Övningsskolor
Kommuner
Göteborgsregionen
Forskning visar ett behov av att utbildningssystem anpassas till den språkliga mångfald som finns hos barn, för att värna barns likvärdiga möjligheter till deltagande och språklärande liksom social rättvisa.
På initiativ av kommunen har ett samarbete redan etablerats och flerspråkande lekresponsiv undervisning för barns begreppsbildning har implementerats i tre av kommunens förskolor.
Forskning visar att de positiva effekterna av barns förskoleutbildning riskerar att planas ut i grundskolan om det inte finns en tydlig kontinuitet från det som byggts upp i förskolan. Forskning pekar därför på att samarbete och samsyn mellan lärare och förskollärare gynnar barnens inträde i den obligatoriska skolan. Mot denna bakgrund riktas blicken i SAMSPRÅKA mot samsyn i flerspråkande och lek i undervisning både inom förskolans olika avdelningar för yngre och äldre barn, och mellan förskolor och förskoleklass.
Syftet med SAMSPRÅKA är å ena sidan att verka för utvecklingen av kontinuitet i flerspråkande lekresponsiv undervisning för språklärande genom kompetensutveckling för personal i förskola och förskoleklass och å andra sidan att analysera hur syn på lek och flerspråkande i undervisning skapas hos personal inom och mellan skolformerna.
I studien genomförs dokumenterade aktiviteter och kollegiala samtal, vilka analyseras. Analysen och diskussionen leder till utveckling av undervisningen som sedan åter analyseras och diskuteras kollegialt.
Huvudsökande
Anne Kultti, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Förskola och förskoleklass
Kommuner
Härryda kommun
För att öka elevers närvaro i skolan lyfts samverkan fram som den enskilt viktigaste faktorn i allt fler studier. Samverkan är i fokus för regeringssatsningen “Skolsociala team”, vars uppgifter handlar om aktörers samverkan runt frånvarande elever. I föreliggande projekt undersöks de samverkansytor som uppstår mellan skolors och de skolsociala teamens arbete med frånvarande elever.
Utifrån resultaten från ett tidigare ULF-projekt intresserar vi oss särskilt för de utmaningar, problem och möjligheter som uppstår i relationen mellan aktörer på elevernas skolor och de skolsociala teamen.
Projektet genomförs som ett samverkansprojekt mellan två forskare från Göteborgs universitet och verksamma lärare, specialpedagoger, socialpedagoger och socionomer, samt verksamhetsansvariga i tre kommuner i Göteborgsregionen. Skillnader mellan kommunernas villkor och organisering möjliggör jämförelser av olika praktiker av samverkan utifrån de förutsättningar teamen och skolorna ges.
Syftet med projektet är att kartlägga, analysera och utvärdera, samt därmed bidra till utveckling och hållbarhet gällande de samverkansytor som uppstår i arbetet med frånvarande elever. Eftersom projektet rör hur olika aktörer arbetar med frånvaro och samverkar över olika förvaltningar och professioner samlas data in genom en etnografiskt inspirerad form. Projektets teoretiska ansats utgår från nyinstitutionell teori, som kan förklara relativt stabila mönster för sociala handlingar baserade på aktörers, gruppers eller samhällets normer, samt hur institutionella logiker villkorar olika handlingar.
Huvudsökande
Martin Harling, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Olika skolformer
Kommuner
Mölndals kommun, Kungälvs kommun, Partille kommun
Elevers ökande användning av generativa språkmodeller (GSM), såsom ChatGPT, utgör en betydande utmaning för skolans kärnverksamhet. Skolor ställs inför den akuta uppgiften att utveckla strategier för att säkerställa rättvisa och likvärdighet i undervisning och examination. Det finns ett påtagligt behov av mer kunskap och stöd för yrkesverksamma angående hanteringen av elevers GSM-användning, vilket är grunden för projektet.
Forskningsprojektet syftar till att undersöka hur GSM påverkar skolors undervisning och examination, och hur yrkesverksamma kan hantera denna förändring genom en samarbetsbaserad professionsutveckling. I samverkan med 13 skolenheter, bidrar projektet med kunskap för att möta det efterfrågade behovet på skolorna. Projektet involverar lärare, rektorer, specialpedagoger och verksamhetsutvecklare från olika skolformer.
Genom att tillämpa verksamhetsteori undersöker projektet de systematiska förändringar som GSM medför för skolor. Forskningen, som drivs genom en interventionsprocess, använder utmaningarna som drivkrafter för att stärka de yrkesverksammas förmåga att utveckla strategier för att balansera dessa aspekter av GSM.
För yrkespraktiken erbjuder forskningen evidensbaserade rekommendationer för att stärka deras förmåga att hantera de nya behoven. Vetenskapligt bidrar forskningen till förståelse om hur tillgången till GSM kan anpassas inom skolvärlden - en kunskap som för närvarande är bristfällig.
Huvudsökande
Johan Lundin, Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Grundskola, gymnasiet och anpassad gymnasieskola.
Kommuner
Götebors stad, Kungsbacka kommun, Kungälvs kommun, Lerums kommun och Partille kommun
Syftet med studien är att genom samverkan mellan lärare i åk F-3, forskare och en poet utforska och utveckla lärares förmåga att göra didaktiska val i samband med läs- och skrivutvecklande arbete, och i samband med detta utnyttja poesi som resurs för elevernas lärande. Poesi uppfattas då som ett estetiskt uttryck som kan förbindas med andra estetiska uttryck, som bild och musik. Antologin En bro av poesi, inklusive lärarhandledningar, kommer att användas (red. Boglind & Nordlund, 2021).
Studien kommer att ske i två skolor som skiljer sig åt genom elevernas socioekonomiska bakgrund och språkliga kompetens. Metoder som kommer att användas är aktionsforskning och praktikorienterad läromedelsanalys. Det empiriska materialet samlas in genom mötesanteckningar från forskningscirklar, fokusgruppsintervjuer och klassrumsobservationer.
Följande forskningsfrågor är aktuella men kan komma att förändras under projektets gång, beroende på hur projektet utvecklas:
1. Hur kan dikterna i antologin, inklusive illustrationer, filmer och didaktiska frågor, få betydelse för elevers läs- och skrivutveckling?
2. Vad spelar utformningen av antologin för roll för lärarnas arbete och elevernas möjligheter till utveckling?
3. Hur kan elevers språkliga förmågor tillvaratas och utvecklas genom arbete med poesi?
Huvudsökande
Anna Lyngfeldt, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
F-3
Kommuner
Göteborgs stad
Ansökan gäller ett samverkansprojekt mellan Angeredsgymnasiet i Göteborgs kommun, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi och IInstitutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) vid Göteborgs universitet.
Projektet har utformats utifrån utmaningar på språkintroduktion (IMS) vad gäller elever med långsam progression. IMS ska möjliggöra för ungdomar i gymnasieåldern som nyss har kommit till Sverige att komma vidare i utbildningssystemet.
Utbildningen ska utformas individuellt utifrån en kartläggning av elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper. Detta innebär att flera aktörer involveras runt eleverna i en komplex skolform präglad av högt ställda mål.
Projektets syfte är att studera vilka utbildningsbanor en lokal IMS praktiker möjliggör och begränsar för elever med långsam progression under och efter utbildningen, och därigenom identifiera förändringspotentialer i IMS utformning och villkor.
1) Vilka utbildningsbanor möjliggörs och begränsas av IMS praktiker för elever med långsam progression?
2) Vilka aktiviteter, förståelser och relationer är centrala för hur elevers utbildningsbanor möjliggörs och begränsas i IMS praktiker?
3) Vilka spänningsfält och samverkansformer uppstår mellan olika aktörer som involveras i elevernas utbildningsbanor?
Studien designas som en fallstudie där lärare och forskare kartlägger elevers utbildningsbanor under och efter programmet. En begreppsapparat som bygger på teorin om praktikarkitekturer kommer att användas för att analysera hur IMS praktiker möjliggör och begränsar utbildningsbanor. Utifrån analyserna kan rekommendationer formuleras för hur IMS kan anpassas med följsamhet mot dess komplexa kompensatoriska uppdrag.
Huvudsökande
Anna Winlund, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi , Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Gymnasiet
Kommuner
Göteborgs stad
Detta projekt syftar till att utveckla och utvärdera en pedagogisk modell som lärare kan använda för att stödja elever att skapa verktyg för att hantera frågor som rör ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet och utöka förmågan att se flera perspektiv på möjliga framtider. Den pedagogiska modellen vi föreslår är en kombination av storylinearbete och eget utopiskrivande. Vi sammanför metoderna för att utveckla elevers föreställningsförmågor, och skapa, futures literacy, dvs förmågan att kunna se alternativa framtidscenarios och förstå sin egen roll i dessa. Vill vill med det bidra till att utveckla elevers känsla av agens och tilltro till framtiden.
I detta projekt avser vi att bidra till tidigare forskning om berättelsebaserade metoder genom att göra en samverkande interventionsstudie där forskare i litteraturvetenskap och didaktik samarbetar inbördes men också tillsammans med lärare samt dennes elever från en gymnasieklass, en från årskurs 6 och en årskurs 9, i syfte att utveckla och utvärdera konkreta undervisningsmetoder med fokus på framtidsberedskap, vilka ska kunna användas i ämnesintegrerande undervisning inom svenska, bild och undervisning kring hållbar utveckling i olika årskurser.
Huvudsökande
Camilla Brudin Borg, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Åk 6, 9 och gymnasiet
Kommuner
LITA-projektet syftar till att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om medielitteracitet i förskolan.
Tidigare forskning om medielitteracitet rör främst barn i åldrarna 8 år och uppåt. Den vetenskapliga grunden i ligger till grund för empiriskt prövade metoder och material för undervisning i medielitteracitet för barn mellan ett och fem år.
Projektet bidrar med synliggörande av det arbete som pedagoger redan gör i förskolan och klargöranden om hur det kan utvecklas, samt med ett ramverk av vetenskapliga begrepp för att ge pedagoger i förskolan en vetenskaplig och teoretisk grund för sitt arbete. En särskilt viktig aspekt av LITA-projektet är att sätta barnens perspektiv på medier och information i centrum. Den negativt inramade diskursen om barn och medier, särskilt digitala medier har bidragit till ett starkt fokus på begränsningar av barns mediekonsumtion, inte minst i termer av det negativt laddade begreppet ”skärmtid”. I detta projekt undersöks barns kritiska förståelse och värdering av information med stöd av de teoretiska begreppen källkritik med källtillit, för att möjliggöra en diskussion om vad barnen kan lita på och hur de kan utveckla förmågan att själva värdera såväl negativa som positiva aspekter av medieanvändning och informationsinhämtning.
Huvudsökande
Malin Nielsen, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande , Göteborgs universitet
Medverkande skolenheter
Förskola
Kommuner
Göteborgs stad
Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2021-2022
I den tredje utlysningen av ULF-medel vid Göteborgs universitet kom 40 ansökningar från lärare, skolor och forskare in, varav 15 gick vidare till andra omgången och fyra slutligen beviljades medel.
De som beviljats medel har integrerat professions- och forskningskunskaper på ett sätt som innebär att kunskaper inte bara kommer att utvecklas under projektets gång, utan att förskollärare och lärare kan fortsätta arbeta med modeller för samverkan och kunskapsutveckling också efter projekttidens slut. Projektens kunskapsbidrag är också relevanta utanför den lokala skolmiljön och det finns en genomtänkt plan för kunskapsspridningen.
Strukturell utgångspunkt i elevers lärande av subtraktion och addition och med flersiffriga tal (SUSA) - en studie som bygger på tidigare forskning och är unik i sitt kunskapsanspråk.
Syftet med studien är att kunna identifiera elevers svårigheter med addition och subtraktion med flersiffriga tal och hur man kan överkomma dem. Studien är en intervention som genomförs tillsammans med lärare, och syftar till att pröva hur undervisning som bygger på elevernas erfarande av struktur inom högre talområden med flersiffriga tal utvecklar elevernas lärande. Projektet förväntas identifiera kritiska aspekter som elever i årskurs 2 behöver urskilja för att kunna lösa additions och subtraktionsuppgifter med flersiffriga tal med effektiva räknestrategier. Projektet kommer att resultera i utprövade aktiviteter där de kritiska aspekterna kan synliggöras i undervisningen vilket innebär en direkt användbarhet även för andra lärare.
Huvudsökande
Angelika Kullberg, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Stadie
Grundskola
Medverkande skolenheter
Oxledskolan, Vallhamraskolan, Partille kommun
Kommuner
Partille
Syftet med projektet är att i samverkan med förskollärare och forskare vid högskola utveckla vetenskapligt grundad förskolepedagogik i miljöer med språklig mångfald, med transspråkande som teoretisk bas och där barns/vårdnadshavares och förskollärares erfarenheter och flerspråkiga kompetenser nyttjas.
Forskningsprojektet förväntas bidra med kunskap om hur förskolan kan tillvarata barns och vårdnadshavares erfarenheter och språkliga mångfald i undervisning, bland annat genom att använda sig av flerspråkiga förskollärares kompetenser. Kunskapen är både praktiknära, utifrån verksammas genuina frågeställningar och vetenskaplig, när kunskapsproduktionen dokumenteras, analyseras och beskrivs vetenskapligt i samarbete med förskoleforskare.
Huvudsökande
Annika Åkerblom, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Stadie
Förskola
Medverkande skolenheter
Bergsgårdsgärdet, Göteborgs stad
Kommuner
Göteborgs stad
Syftet med studien är att säkerställa rätten till bildning för elever med svår intellektuell funktionsnedsättning i kombination med neuropsykiatriska och/eller fysiska funktionsnedsättningar som läser ämnesområde. Studien är unik med hänsyn till att denna frågeställning för denna målgrupp aldrig har tagits upp i ett svenskt utbildningssammanhang. Forskningsprojektet har potential att stärka samverkan på flera olika nivåer: 1. Mellan universitet och grundsärskola 2. Mellan olika yrkeskategorier inom grundsärskolan 3. Mellan yttre aktörer såsom habiliteringen. 4. Mellan vårdnadshavare, skola och habilitering. Grundsärskola är ett eftersatt forskningsfält och genom att studera dess specifika utmaningar, med flera olika personalgrupper, kring frågor som är väl kända bland de som arbetar inom skolformen men inte beforskad, finns goda möjligheter för att skapa viktig och användbar kunskap. Studien förväntas bidra till ett förbättrat arbete mot den specifika elevgruppen och säkerställa dessa elevers rätt till det lärande och den bildning som gör att eleverna når sin fulla potential.
Huvudsökande
Thomas Barow, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Stadie
Grundsärskola
Medverkande skolenheter
Lerums grundsärskola, Lerum
Kommuner
Lerum
En intressant studie med syfte att undersöka den relativt nya inkluderingen av biomimicry som ett ämne i grundskolan. Genom ett samarbete mellan forskare, lärare och science centerpedagoger utvecklas kunskap om biomimik som förhållningssätt och metod(er) för utveckling av hållbara tekniska system i staden, samt att använda olika lärmiljöer såsom skogen, staden och Universeum för att genom biomimik stärka lärares undervisningsskicklighet i och om hållbar utveckling. Ett ytterligare syfte är att stärka innehållet i de teknikens och naturvetenskapens didaktik i lärarutbildningen. Samverkansaspekten i projektet är stark liksom planen för samverkan mellan aktörerna. Lärarna som medforskare i projektet använder och utprovar själva modeller vilket borgar för professionsutveckling. Projektets fokus på biomimik kopplat till designprocessen är innovativ och projektet är verkligen tvärdisciplinärt. Biomimik blir en brygga mellan kunskaper i och om skogens ekosystem och utveckling av hållbara system i staden.
Huvudsökande
Alexina Thorén Williams, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Stadie
Grundskola F-3
Medverkande skolenheter
Talldungeskolan, Gärdsmosseskolan F-3
Kommuner
Göteborgs stad
Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2020
2019 – 2020 års utlysning var riktad mot praktiknära forskning som har frågor om förskolans och skolans likvärdighet i fokus. Inom ULF avser likvärdighet det kompensatoriska uppdraget samt hög och jämn kvalitet i erbjuden utbildning och undervisning.
Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt integrerar professionskunskaper och forskningskunskaper som kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.
Projektet utgörs av en fallstudie med syfte att kartlägga och analysera skolans arbete med problematisk frånvaro och, därigenom, utarbeta hållbara strategier för hur även andra skolor kan arbeta med problemet.
Ett angeläget projekt, då relativt lite forskning har ägnats åt skolors arbete och betydelse vid skolfrånvaro. Detta är ett väl beskrivet likvärdighetsprojekt, strategiskt, långsiktigt och hållbart. Gedigen ansökan där fallstudien genom sin design trots sin småskalighet har stor potential att bidra till en skola på vetenskaplig grund.
Väl planerad samverkan med medsökande aktörer inom och utanför skolan, samt med en vetenskaplig referensgrupp och ett pågående doktorandprojekt. Lärarstudenter knyts till projektet och deltar i datainsamling och analys genom examensarbeten och verksamhetsförlagd utbildning, och projektets resultat används i undervisning på olika lärarutbildningars kärnkurser.
Projektet är genomfört - läs mer om resultatet här.
Huvudsökande
Ola Strandler, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
Stadie
åk 7 – 9
Medverkande skolenheter
Partille kommun, Barn- och elevhälsan, Partille kommun
Kommuner
Partille
Projektet förväntas ge kunskap om genrepedagogikens potential att stötta flerspråkiga elevers kunskapsutveckling med särskilt fokus på grundskoleelevers förmåga att tolka och skriva ämnesrelaterade texter i samhälls- och naturorienterande ämnen samt svenska.
Eftersom god förmåga att tolka och skriva ämnesrelevanta texter är nödvändig för skolframgång är det av likvärdighetsskäl angeläget att undersöka hur skolans undervisning kan utvecklas för att stärka ämneslitteraciteten bland dessa elever.
Projektet genomförs i flerspråkig skolmiljö på stark teoretisk grund med väl beskrivna analysverktyg. Hög praktisk användbarhet i undervisning i flera ämnen. Forskningsfrågornas tydlighet och framskriven metod och avgränsningar indikerar hög genomförbarhet. Projektets resultat kommer att bidra till förståelse, förstärkning och utveckling av en genrepedagogisk undervisningsmodell på en vetenskaplig och evidensbaserad grund, vilket kan komma många skolor till godo och bidra till att likvärdigheten i svensk skola stärks. Projektet kommer också att kunna användas som en modell för samverkan mellan universitet och skola.
Projektet är genomfört - läs mer om resultatet här.
Huvudsökande
Charlotta Olvegård, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet
Stadie
åk 6-7
Medverkande skolenheter
Center för skolutveckling, Göteborgs stad
Kommuner
Göteborg
I detta praktiknära forskningsprojekt används modellen, Early Educational Language Support Activities (ELSA), för forskningsbaserade språkstödjande aktiviteter i förskolan.
Syftet med projektet är att i samverkan med personal implementera ett språkstödjande arbetssätt, samt utvärdera hur strukturerat språkstöd kan påverka barnens lärande och språkutveckling.
ELSA-modellen prövas i samverkan med förskolepersonal i två kommuner för ökad medvetenhet avseende barnens språkutveckling och lärande. Ett projekt inriktat såväl mot kollegial samverkan som mot förskolans språkstimulerande arbete. Inriktningen mot professionsutveckling ger stor potential till skolutveckling. Välförankrat i teori, metod och samverkan.
Projektet är genomfört - läs mer om resultatet här.
Huvudsökande
Ann Nordberg, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Stadie
Förskola
Medverkande skolenheter
Lilla Edets kommun, Förskola, Bildningsförvaltningen och Lerums kommun, Förskola, Sektor lärande
Kommuner
Lilla Edet, Lerum
Originellt projekt inriktat mot förskola, förskoleklass och årskurs 1, som syftar till att utveckla modell för läsaktiviteter kring bokens naturvetenskapliga innehåll.
Syftet är att ta fram en samverkansmodell för att kvalitetssäkra undervisning med naturvetenskapligt innehåll mot ökad måluppfyllelse i förskolan och grundskolans lägre åldrar och realisering av läroplansmål genom läsning av barnböcker, bidrar projektet direkt till skolutveckling. Detta är ett angeläget forskningsområde, och metodologiskt innefattar samverkansstudien och dess generering av forskningsdata även utveckling av systematiskt kvalitetsarbete.
Tvär- och flervetenskaplig ansats där det finns hög forskarkompetens och väl beskrivna faser. Designens tydlighet ger stor potential att projektet bidrar till ökad måluppfyllelse.
Projektet är genomfört - läs mer om resultatet här.
Huvudsökande
Jonna Larsson Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Stadie
Förskola, förskoleklass och åk 1
Medverkande skolenheter
Grundskoleförvaltningen, Göteborg stad, Förskoleförvaltningen, Göteborg stad
Kommuner
Göteborg
Projektet fokuserar på att utveckla undervisningsformer som stärker nyanländas, och alla flerspråkiga elevers möjligheter att lära, utveckla och visa kunskaper. Projektet tar avstamp i ett tidigare pilotprojekt.
Syftet är att fortsatt utveckla kunskap om och identifiera undervisningsprocesser, som med TL som grund, bidrar till att öka undervisningens kvalitet och utbildningens likvärdighet. En kollaborativ forskningsdesign, där forskningen ger ökad förståelse för elevernas alla språkliga resurser, kan bidra till att åstadkomma didaktisk inkludering och kunskapsutveckling.
Projektet är inriktat mot såväl fritidshem som F-6 och är starkt vad gäller social likvärdighet och samverkan. Betydelsen för praktiken kan vara stor då syftet är inriktat mot praktikutveckling
Projektet är genomfört - läs mer om resultatet här..
Huvudsökande
Catarina Schmidt, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
Stadie
F-6 och fritidshem
Medverkande skolenheter
Grundskoleförvaltningen, Center för skolutveckling, Göteborg,
Utbildningsförvaltningen, Göteborg
Kommuner
Göteborg
Detta projekt är baserat i en nybyggd skola som eftersträvar pedagogiskt nytänkande i utformningen av den fysiska lärmiljön i kombination med en hög grad av digitalisering. Syftet är att studera hur flexibla rumsliga och digitala ramar och resurser påverkar undervisningen och dess potential att stärka alla elevers literacyutveckling.
Kraven på literacy och textkompetens är höga i samhället, vilket även återspeglas i skolans styrdokument. Med fysiska och digitala rum som resurser kommer även frågor om social och didaktisk inkludering att studeras ur såväl lärares som elevers perspektiv. Utmärkt samverkansforskning för ömsesidig kunskapsutveckling genom designbaserad forskningsmetod. Nytänkande i kombinationen av rumslighet, digitalisering och literacy. God forskarkompetens, samt god överensstämmelse mellan teori och metod.
Projektet är genomfört - läs mer om resultatet här.
Huvudsökande
Sylvana Sofkova Hashemi, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
Stadie
F-9
Medverkande skolenheter
Center för skolutveckling, Göteborgs stad, Högskolan Väst
Kommuner
Göteborg
Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2019
Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt integrerar professionskunskaper och forskningskunskaper som kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.
Syftet med detta projekt är att, i ett nära samarbete mellan undervisande matematiklärare på grundskolan, skolledare och forskare, förbättra matematikundervisningen med stöd av moderna digitala läromedel som använder artificiell intelligens (AI).
Nya undervisningssätt som framgångsrikt använder dessa verktyg för elevers lärande kommer att utvecklas. Detta är ett outforskat område där ansökan bygger på tidigare forskning.
AI är ett område med stor potential att komma till användning i undervisning. Tvärvetenskapligt anslag. Kollegialt lärande som metod, bra samverkan. Tydlig plan för hur resultat ska spridas, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Fakta
Huvudsökande
Johan Lundin, Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet
Skola/skolor
Enheten utveckling, Kungsbacka kommun
Stadium
Grundskola
Projektet syftar till att tillsammans med lärare planera och undersöka i vilken utsträckning och under vilka förutsättningar en i samverkan utformad skönlitteraturbaserad etikundervisning kan utveckla 11-åringars etiska förmåga, samt vilka svårigheter som kan identifieras.
Då Skolforskningsinstitutet (Skolfi) beviljat projektgruppen medel för samarbete med lärare och elever i årskurs 8 skulle ett i det närmaste identiskt projekt med fokus på år 5 möjliggöra kunskap om undervisningens förutsättningar i olika åldrar och relevant progression i utbildningen.
Hög potential att stärka likvärdighet då skolor med låg respektive hög andel elever med utländsk bakgrund ingår i studien. Den övergripande tanken är att ökade kunskaper i etik leder till ökad likvärdighet. Tydligt exempel på praktiknära forskning även med konkret spridningsplan.
Fakta
Huvudsökande
Annika Lilja, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
Stadium
Åk 5
Det övergripande syftet med projektet är att gemensamt i lärarlag formulera kvaliteter i relation till ett gestaltande arbete. Kvaliteterna blir användbara i planeringen av undervisning och som en konsekvens till bedömning.
Projektet tar utgångspunkt i tidigare forskning som har visat att kunnande som tar sig gestaltande uttryck kan vara svårt att artikulera på grund av dess tysta dimensioner och på grund av att delar av kunskaperna tas för givna. Tydlig frågeställning och bra koppling till tidigare forskning.
Syftet är angeläget och innovativt och påvisar en kunskapslucka i gymnasiets undervisningspraktik. Konkret och trovärdig plan för spridning. Lärarstudenter involveras.
Fakta
Huvudsökande
Pernilla Ahlstrand, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet
Stadium
Gymnasieskola
Det övergripande syftet med det föreslagna forskningsprojektet är att bidra till forskningen kring den pågående implementeringen av programmering i gymnasieskolans matematik, genom att undersöka på vilka sätt programmering kan erbjuda möjligheter för lärande i matematik jämfört med en mer traditionell undervisning.
Stort behov och stor nytta. Angeläget med programmering, utmanar traditionell undervisning. Samverkan med lärarutbildningen. Genomtänkt organisation och arbetsplan.
Fakta
Huvudsökande
Johanna Pejlare, Matematiska vetenskaper, Göteborgs universitet
Stadium
Gymnasieskola
Ett praktiknära och designbaserade pilotprojektet, som tar avstamp i det starka fokus på skolans digitalisering såsom det kommer till uttryck i policydokument och reviderade läroplaner.
Målsättningen med projektet är att i nära samverkan med lärare i förskoleklass utveckla, implementera och utvärdera en modell för fortbildning som handlar om lärarnas professionella digitala kompetens. Modellen i detta projekt innebär att förskollärare och forskare i samverkan designar och utvärderar digitalt stödda undervisningsaktiviteter såsom makerspace som verktyg för lärande.
Forskningsprojektet är nytänkande och aktuellt, inpaketerad i gedigen forskningmodell. Projektet beforskar medaktörskap och har en tydlig plan för spridning vilket även framgår i budget.
Fakta
Huvudsökande
Annika Lantz-Andersson, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Stadium
Förskoleklass
Detta samverkansprojekt syftar till att undersöka möjligheter och utmaningar i språk-och ämnesintegrerad undervisning (content and language integrated learning, CLIL) med engelska som målspråk, det vill säga ämnesundervisningen bedrivs delvis på engelska, vid sidan av svenska.
Dels undersöks konsekvenserna av sådan undervisning för elevernas språkutveckling i svenska och engelska, dels kartläggs metoder och arbetssätt för att bedriva CLIL-undervisning. Detta är ett relevant och välmotiverat forskningsområde med en angelägen målgrupp.
Studien handlar om undervisning där lärare följs från planering till resultat. Forskningsprojektet är vetenskapligt väl beskrivet och har en styrka i samverkan.
Fakta
Huvudsökande
Liss Kerstin Sylvén, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Stadium
Åk 6 och 7
Syftet med detta projekt är att utveckla en praktiknära forskningmodell med fokus på språkets betydelse för undervisning av teknik i förskolan, samt hur undervisningen i förskolan kan planeras och genomföras så att barns möjligheter att lära teknik samverkar med användningen av tekniska begrepp.
Med målet att bidra till barns kunnande och lärande, förväntas modellen stötta verksamma förskollärares utveckling av didaktiska och innehållsliga kunskaper om språk och teknik, bidra till utveckling och kunskaper i förskollärarprogrammets kurser om språk och teknik samt utveckla det barn-och förskolepedagogiska och didaktiska forskningsfältet.
Projektet beskriver ett identifierat forskningsområde där utveckling bör ske. Kombinerar teknik och språk. VFU-handledare finns med och bra idé för spridning där övningsförskolorna har en roll. Arbetsmodellen är en styrka då den ger lärarna ett sätt att stärka sin verksamhet.
Fakta
Huvudsökande
Maria Svensson, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
Stadium
Förskola
Läs mer om projektet Kunskap Undervisning Språk och Teknik (KUST)
Projektets syfte är att utveckla ämnesdidaktiska modeller, användbara för undervisning inom förskolan och de naturorienterande ämnena i grundskolan.
Modellerna ska kunna vara till hjälp vid överväganden, val och diskussioner av undervisning, och kunna användas vid planering, genomförande och utvärdering av naturorienterande lektioner och områden. Projektet har en hög potential att utveckla ämnesdidaktiska modeller i NO som sedan prövas i undervisningen, samt analyseras och revideras.
Forskare och praktiker formulerar undervisningsproblem gemensamt. Systematik i kunskapsutvecklingen i förskolan. Likvärdighetsaspekten angelägen.
Fakta
Huvudsökande
Miranda Rocksén, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
Stadium
Förskola och grundskola