- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Margaretha Häggström
Margaretha Häggström
Universitetslektor
Enheten för pedagogik: Bild och slöjdOm Margaretha Häggström
Jag är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, docent i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, och lektor i bildpedagogik. Jag arbetar utifrån ett multimodalt perspektiv, och med estetiska lärprocesser och narrativa pedagogiska metoder med inriktning mot hållbarhetsfrågor som specialområde.
Undervisnings- och forskningsintressen
Mina undervisningsintressen rör estetik och narrativa processer som didaktiskt verktyg, samt delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, jämte multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska erfarenheter, inkluderande och estetiska undervisningsmetoder och transformativt lärande. Hit hör undervisning som framhåller relationell pedagogik och skolans demokratiska uppdrag och utbildning för och genom hållbar utveckling. Jag är också intresserad av visuell litteracitet och retorik.
Nyckelord
Estetiska uttrycksformer och lärprocesser; narrativ pedagogik; multimodalitet; kommunikation; didaktiska verktyg; visuell litteracitet; hållbar utveckling; relationell pedagogik.
Pågående forskningsprojekt
Framtidsvisioner genom estetiska uttryck: En Kulturskolestudie. (2025-09-01 - 2026-06-31)
Projektet undersöker hur drama och multimodalt berättande inom ramen för Kulturskolan kan ge unga en röst och stärka deras förmåga att navigera komplexa samhällsutmaningar. Inom projektet etableras och utvecklas en pedagogisk plattform inom ramen för en dramakurs i Kulturskolan i Ale kommun, där elever från olika bakgrunder gemensamt utforskar alternativa framtider genom narrativskapande och sceniska gestaltningar.
Margaretha Häggström är projektledare, Susanne Björninger är konstnärlig ledare.
Projektet finansieras av Kulturskoleklivet.
Bildämnet i förändring: Omkonstruktion och ämnesutveckling i bild i den reviderade grundlärarutbildningen. (2025-01-01 - 2027-12-31)
Projektet bidrar med en bred, nationell bild av villkoren för bildundervisning i svensk grundlärarutbildning och har betydelse för hur aktörer inom lärarutbildningar och det bildpedagogiska fältet fortsatt kan identifiera och utmana traditionella ämnesuppfattningar. Syftet är att studera konsekvenser av hur bildämnet iscensätts, omkonstrueras och utvecklas i de högskolekurser som ges för grundlärarstudenter och som ger behörighet till att undervisa som grundlärare i bild för år F–6. I två delstudier undersöks grundlärarutbildningens styrdokument i relation till lärarutbildningsreformen 2011 (Betänkande 2009/10:UbU16), läroplansreformer samt förändringar i policydokument i ämnet bild genom policyetnografi och hur dessa iscensätts i bildundervisningspraktiken på medverkande lärosäten genom visuell etnografi. Forskningsprojektet är en samverkan mellan Göteborgs universitet, Malmö universitet och Södertörn högskola.
Projektledare är Tarja Karlsson Häikiö, Göteborgs universitet. Övriga forskare är Margaretha Häggström, Göteborgs universitet, Annika Hellman, Malmö universitet och Ingrid Forsler (Södertörn högskola).
Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet (Dnr. 2024-04740).
Skissens betydelse i slöjdundervisning (2025-01-01 - 2025-12-31)
Projektet studerar bildens roll och användning i slöjdundervisning. Att formulera en idé och därefter förverkliga den i handling innebär ofta att olika alternativ måste prövas och omprövas. I detta sammanhang får skissen en central funktion genom att fantasin kan externaliseras på papper och därmed visualiseras, både för den som skissar och för andra. Att enbart förklara något verbalt kan ofta vara problematiskt, särskilt när förkunskaperna skiljer sig åt mellan samtalspartner. Skissen erbjuder då en gemensam utgångspunkt som gör det möjligt för mottagaren att skapa en föreställning som motsvarar den hos den som förklara.
Forskare: Joakim Andersson, slöjd, och Margareta Häggström, bild.
Projektet finansieras av HDK-Valand
Samverkande undervisningsstrategier för främjande av elevers framtidslitteracitet för en hanterbar framtid (2024-08-15 - 2026-06-31)
Projektet syftar till att utveckla en pedagogisk modell som kan stödja lärare och elever i arbetet med att utveckla framtidslitteracitet, genom en interventionsstudie i ett samarbete mellan forskare i litteraturvetenskap och didaktik och lärare från en gymnasieklass, en i årskurs 5 och en i årskurs 9. I projektet prövas en kombination av två var för sig vetenskapligt beprövade metoder som båda bygger på berättande och visionärt tänkande, för att utveckla och utvärdera konkreta undervisningsmetoder som kan användas i samundervisning inom svenska, bild och klimatundervisning. Projektet genomförs inom ramen för Utbildning, Lärande och Forskning (ULF). Här kan du läsa kortfattat om projektet.
https://www.gu.se/nyheter/forskningsmedel-till-projekt-om-utopiska-framtider
Framtidens Skissande: En Tvärvetenskaplig Studie av Analoga och Digitala Skapandemetoder
(2025-04-01 - 2025-10-31)
Detta är ett forskningsinitierings-projekt, som syftar till att finna vägar och metoder att studera analogt skissande kontra digitalt skissande. Forskare och museipedagoger från USA, Kanada, Finland, Norge och Sverige ingår i gruppen. Projektet finansieras av Riksbankens jubileumsfond.
Avslutade forskningsprojekt
Att berätta och skriva om alternativa framtida världar: En interventionsstudie med syfte att utveckla och utvärdera förmågan att utveckla future literacy (2024-01-02 - 2024-12-31)
Detta pilotprojekt finansieras av Gunvor och Josef Anérs stiftelse. I projektet har vi prövat kombinationen av Utopian Stories och Storyline som didaktiska verktyg i arbetet med elevers tankar om framtiden, i en intervention i en gymnasieklass.
Education for resilience and sustainability Detta var ett treårigt ERSMUS+projekt som avslutades i september 2023.
I projektet deltog skolor i Sverige, Slovenien, Norge och Finland som alla integrerade undervisningsmetoden Storyline i arbetet med hållbar utveckling. I arbetet ingick forskare från Finland, Norge och Sverige, för vilka jag var forskningsledare. Som en del i projektet skapades en websida med material för undervisning. Sidan är också en resursbank för forskning, där forskningsartiklar, föreläsningar med mera finns att hitta: https://storyline.education/
Här hittar du en kort presentation av projektet, och artiklar kopplade till det. https://www.gu.se/forskning/education-for-resilience-and-sustainability
Identitetsskapande, representation och lärande: Porträtt i undervisning. (2015-2022)
Projektet tar avstamp i en pilotstudie, genomförd i gymnasieskolan och det som tidigare benämndes Individuella programmet, inom vilket ett så kallat kurspaket utformades. Kurspaketet bestod av kurserna estetisk verksamhet bild, estetisk verksamhet drama, svenska och retorik. Syftet med kurspaketet var att öka elevers möjlighet till måluppfyllelse i de integrerade kurserna, ökad självkännedom, självkänsla och känsla av agens. En del i undervisningen handlade om att iscensätta sig själv. Dessa idéer implementerades därefter på grundlärarutbildningen, där de fortfarande är ett stående inslag.
Här hittar du en kort beskrivning av projektet, och artiklar kopplade till det: https://www.gu.se/forskning/identitetsskapande-representation-och-larande-portratt-i-undervisning
Mitt avhandlingsarbete
Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning (2020) handlade om människors förhållande till skog och elevers upplevelser av undervisning förlagd till skog.
-
Narrative Approaches within Arts-based Environmental Education
Theoretical and Practical Applications for Alternative
Futures
Margaretha Häggström
2026 -
Utopian Storyline: nya perspektiv på skapandet av
föreställningsvärldar
Camilla Brudin Borg, Margaretha Häggström
Forskning og forandring - 2025 -
Sketching as Mediating Image Practice in Craft Education: Embodied Knowledge and Visual
Meaning-Making
Joakim Andersson, Margaretha Häggström
57th Annual Conference of the International Visual Literacy Association: “The Power of Images in Sacred and Festive Spaces” - 2025 -
Imagine a Different Future. Exploring Sustainable Development Trough Aesthetic Learning
Processes
Margaretha Häggström, Gitte Motzfeldt
• International Ecoliteracy Research Festival August 14-15 at Himmelbjerggaarden in Ry, Denmark. - 2025 -
THE MYSTERY OF THE MISSING PLANTS: THINKING SKILLS LEARNING STRATEGIES WITH PRIMARY SCHOOL
STUDENTS
Margaretha Häggström
EDULEARN25 Proceedings - 2025 -
THINKING SKILLS AND LEARNING STRATEGIES: USING THE
MYSTERY APPROACH WITHIN PRIMARY
EDUCATION
Margaretha Häggström
International Online Journal of Primary Education - 2025 -
The Mystery of the Missing Plants: Thinking Skills Learning Strategies with Primary School
Students
Margaretha Häggström
EduLearn 2025 Connecting Technology with Education - 2025 -
Envisioning alternative futures through Thinking Skills learning
strategies
Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Acta Didactica Norden (ADNO) - 2025 -
From fear and helplessness to hope and empowerment. Narrative pedagogy and Utopian Storyline with
adolescents.
Margaretha Häggström, Camilla Brudin Borg
Research & Teaching Conference Exploring Academia – From Practice to Publishing, June 10-12, 2025, Prague, Czech Republic - 2025 -
Reconnecting With Place: Methodologies for Studying Experiences in Natural and Contextual
Environments
Margaretha Häggström
Sage Research Methods: Data and Research Literacy - 2025 -
Rädda djuren, rädda skogen, rädda
jorden!
Margaretha Häggström
Storyline på mellomtrinnet : En utforskende og deltakende tilnærming til læring - 2025 -
Fortellingen som aktiv demokratisk læringsarena : Hvordan gjennomføre storyline på 5.–7.
trinn?
Gitte Motzfeldt, Margaretha Häggström, Kristine Høeg Karlsen
Storyline på mellomtrinnet : En utforskende og deltakende tilnærming til læring - 2025 -
De gode
spørsmålene
Margaretha Häggström, Gitte Motzfeldt
Storyline på mellomtrinnet : En utforskende og deltakende tilnærming til læring - 2025 -
Storyline på mellomtrinnet : En utforskende og deltakende tilnærming til
læring
Ragnhild Næsje, Gitte Motzfeldt, Margaretha Häggström, Stein Berggren, Kristine Høeg Karlsen
2025 -
Imagine Alternative Futures for a Sustainable
World
Margaretha Häggström, Anna Johansson
Geography Teacher Educators’ 2025 Conference. St Mary's University, School of Education, Twickenham, London - 2025 -
Demokrati og medborgerskap på
mellomtrinnet
Gitte Motzfeldt, Margaretha Häggström, Ragnhild Næsje,, Kristine Høeg Karlsen, Stein Berggren
Storyline på mellomtrinnet En utforskende og deltakende tilnærming til læring - 2025 -
Visual Literacy: A Foundation for Human Communication. Art as a
Catalyst for Social
Change
Margaretha Häggström
Ways of Seeing: The Book of Selected Readings 2024 - 2024 -
Visualisera globala mål i
serier
Kerstin Ahlberg, Margaretha Häggström
Bild och visuell kultur : Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem - 2024 -
Sustainability in Focus: Students Interpret Agenda 2030 through Comics and Critical Visual
Literacy
Margaretha Häggström, Kerstin Ahlberg
56th Annual Conference of the International Visual Literacy Association, November 4, San Diego State University - 2024 -
Envision Sustainable Futures through
Stories
Margaretha Häggström, Camilla Brudin Borg
Anticipation 24. 5th Annual conference on Anticipation, 11-14th September 2024, Lancaster University, UK. Book of abstracts - 2024 -
Literacy Foundations in June King McFee’s Art Education
Philosophy
Margaretha Häggström
Connecting Visual Literacy to Theory Revisiting the Disruptions of Visual Thinkers in Education and Beyond - 2024 -
Imagine alternative futures for a sustainable
world
Margaretha Häggström, Anna Johansson
British Educational Research Association Conference, Manchester 8-12 september, 2024 - 2024 -
Guerrilla Gardening in a Time of Ecological and Social Crisis: An Exploratory Endeavor to Feel Connected with a Lost Piece of
Forest
Margaretha Häggström, Mårten Häggström
The Trumpeter - 2024 -
Konstbaserad miljöundervisning – att upptäcka
naturen
Margaretha Häggström
Bild och visuell kultur. Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem - 2024 -
Elevmedvirkende
vurderingspraksis
Kristine H. Karlsen, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Anne Frank: en historisk storyline om andre
verdenskrig
Solveigh A. Høeg, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Å forestille seg en annerledes
framtid
Margaretha Häggström, Gitte C. Motzfeldt
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Storyline og bærekraftig
utvikling
Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström, Kristine H. Karlsen
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Storyline med de eldste
elevene
Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft - 2023 -
Storyline i ungdomsskolen og i videregående
opplæring
Gitte C. Motzfeldt, Ragnhild L. Næsje, Margaretha Häggström, Stein A. Berggren, Kristine H. Karlsen
2023 -
Den hållbara staden för ett gott
liv
Margaretha Häggström
Storyline i begynneropplæringen. En estetisk og leken tilnærming til læring - 2023 -
Å skape egne
fortellinger
Margaretha Häggström, Oliver Jönsson, Gitte C. Motzfeldt
Storyline i begynneropplæringen. En estetisk og leken tilnærming til læring - 2023 -
Storyline i
begynneropplæringen
Ragnhild L. Næsje, Stein A. Berggren, Gitte C. Motzfeldt, Margaretha Häggström, Kristine H. Karlsen
2023 -
Viewing Art as Human
Communication
Margaretha Häggström
55th International Visual Literacy Association: Ways of seeing - 2023 -
Envisioning an Alternative
Future.
Margaretha Häggström, Gitte Motzfeldt
ECER Conference, Glasgow 21-25 augusti 2023 - 2023 -
Hela skolan ställer om.�Ämnesintegrerat temaarbete på
schemat.
Margaretha Häggström, Eva Marsh
Konferensen Pedagogiskt arbete, Linköpings universitet, 16-17/8, 2023 - 2023 -
Teacher education: student teachers’ ethics-related experiences from their placements in
Uganda
Margaretha Häggström
European Journal of Teacher Education - 2022 -
Sensing, Naming, and Narrating About the Lived World: Places as Textual
Resources
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
We Are Alive and Thus Need to Belong, Participate, and
Act!
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
Utilizing a storyline approach to facilitating pupils’ agency in primary school sustainability
education
context
Margaretha Häggström
The Journal of Environmental Education - 2022 -
This is me! Visual Art as a Means to Identify Self and the “Bigger
Picture”
Margaretha Häggström
Learning through Art #3 INTERNATIONAL PICTURES OF PRACTICE - 2022 -
Introduction: A Holistic Perspective on Futures Literacy and Education for Sustainable
Development
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
Estetiska lärprocesser i
grundlärarprogrammet
Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Att våga se och möta sina
fördomar
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development.
Belonging and Sensing in a Vanishing
World
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
2022 -
Learning About And Through Sustainability:
Relational Pedagogy And Storyline As A
Teaching
Foundation
Margaretha Häggström
International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies, ISSN: 2582-1601 - 2022 -
Storyline for Futures Literacy�- Teachers’ Role and Relational
Pedagogy
Margaretha Häggström
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and sustainability - 2022 -
Storyline: A Way to Understand Multimodality in a Learning Context and �Teacher Education, in Theory and
Practice�
Margaretha Häggström, Eva-Lena Happstadius , Anna Udén
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and Sustainability - 2022 -
Including sustainability and facilitating � pupils’ agency in primary school
education�
Margaretha Häggström
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and sustainability - 2022 -
Att undervisa i hållbar utveckling - Relationellt
perspektiv
Margaretha Häggström, Charlotta Acevski, Hanna Averby, Sara Carlsson, Nea Eliasson, Karin Glänneskog, Jessica Hansson, Anna Johansson, Oliver Jönsson, Helena Lindqvist, Eva Gustavsson Marsh, Anders Norén, Torbjörn Nyberg, Felicia Ramsén, Lovisa Thor, Jonny Hallberg, Jonny Hallberg, Margaretha Häggström
2022
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.