Länkstig

Margaretha Häggström

Universitetslektor

Enheten för pedagogik: Bild och slöjd
Besöksadress
Kristinelundsgatan 6-8
Göteborg
Postadress
Box 131
40530 Göteborg

Om Margaretha Häggström

Jag är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, docent i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, och lektor i bildpedagogik. Jag arbetar utifrån ett multimodalt perspektiv, och med estetiska lärprocesser och narrativa pedagogiska metoder med inriktning mot hållbarhetsfrågor som specialområde.

Undervisnings- och forskningsintressen

Mina undervisningsintressen rör estetik och narrativa processer som didaktiskt verktyg, samt delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, jämte multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska erfarenheter, inkluderande och estetiska undervisningsmetoder och transformativt lärande. Hit hör undervisning som framhåller relationell pedagogik och skolans demokratiska uppdrag och utbildning för och genom hållbar utveckling. Jag är också intresserad av visuell litteracitet och retorik.

Nyckelord

Estetiska uttrycksformer och lärprocesser; narrativ pedagogik; multimodalitet; kommunikation; didaktiska verktyg; visuell litteracitet; hållbar utveckling; relationell pedagogik.

Pågående forskningsprojekt

Framtidsvisioner genom estetiska uttryck: En Kulturskolestudie. (2025-09-01 - 2026-06-31)

Projektet undersöker hur drama och multimodalt berättande inom ramen för Kulturskolan kan ge unga en röst och stärka deras förmåga att navigera komplexa samhällsutmaningar. Inom projektet etableras och utvecklas en pedagogisk plattform inom ramen för en dramakurs i Kulturskolan i Ale kommun, där elever från olika bakgrunder gemensamt utforskar alternativa framtider genom narrativskapande och sceniska gestaltningar.

Margaretha Häggström är projektledare, Susanne Björninger är konstnärlig ledare.

Projektet finansieras av Kulturskoleklivet.

https://gunet.sharepoint.com/sites/k1-konstnarliga-fakulteten/SitePages/Utvecklingsmedel-fr%C3%A5n-Kulturskoleklivet-till-projekt-om-ungas-framtidsvisioner.aspx 

 

Bildämnet i förändring: Omkonstruktion och ämnesutveckling i bild i den reviderade grundlärarutbildningen. (2025-01-01 - 2027-12-31)

Projektet bidrar med en bred, nationell bild av villkoren för bildundervisning i svensk grundlärarutbildning och har betydelse för hur aktörer inom lärarutbildningar och det bildpedagogiska fältet fortsatt kan identifiera och utmana traditionella ämnesuppfattningar. Syftet är att studera konsekvenser av hur bildämnet iscensätts, omkonstrueras och utvecklas i de högskolekurser som ges för grundlärarstudenter och som ger behörighet till att undervisa som grundlärare i bild för år F–6. I två delstudier undersöks grundlärarutbildningens styrdokument i relation till lärarutbildningsreformen 2011 (Betänkande 2009/10:UbU16), läroplansreformer samt förändringar i policydokument i ämnet bild genom policyetnografi och hur dessa iscensätts i bildundervisningspraktiken på medverkande lärosäten genom visuell etnografi. Forskningsprojektet är en samverkan mellan Göteborgs universitet, Malmö universitet och Södertörn högskola.

Projektledare är Tarja Karlsson Häikiö, Göteborgs universitet. Övriga forskare är Margaretha Häggström, Göteborgs universitet, Annika Hellman, Malmö universitet och Ingrid Forsler (Södertörn högskola).

Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet (Dnr. 2024-04740).

 

Skissens betydelse i slöjdundervisning (2025-01-01 - 2025-12-31)

Projektet studerar bildens roll och användning i slöjdundervisning. Att formulera en idé och därefter förverkliga den i handling innebär ofta att olika alternativ måste prövas och omprövas. I detta sammanhang får skissen en central funktion genom att fantasin kan externaliseras på papper och därmed visualiseras, både för den som skissar och för andra. Att enbart förklara något verbalt kan ofta vara problematiskt, särskilt när förkunskaperna skiljer sig åt mellan samtalspartner. Skissen erbjuder då en gemensam utgångspunkt som gör det möjligt för mottagaren att skapa en föreställning som motsvarar den hos den som förklara.

Forskare: Joakim Andersson, slöjd, och Margareta Häggström, bild. 

Projektet finansieras av HDK-Valand

Samverkande undervisningsstrategier för främjande av elevers framtidslitteracitet för en hanterbar framtid (2024-08-15 - 2026-06-31)

Projektet syftar till att utveckla en pedagogisk modell som kan stödja lärare och elever i arbetet med att utveckla framtidslitteracitet, genom en interventionsstudie i ett samarbete mellan forskare i litteraturvetenskap och didaktik och lärare från en gymnasieklass, en i årskurs 5 och en i årskurs 9. I projektet prövas en kombination av två var för sig vetenskapligt beprövade metoder som båda bygger på berättande och visionärt tänkande, för att utveckla och utvärdera konkreta undervisningsmetoder som kan användas i samundervisning inom svenska, bild och klimatundervisning. Projektet genomförs inom ramen för Utbildning, Lärande och Forskning (ULF). Här kan du läsa kortfattat om projektet.

https://www.gu.se/nyheter/forskningsmedel-till-projekt-om-utopiska-framtider

Framtidens Skissande: En Tvärvetenskaplig Studie av Analoga och Digitala Skapandemetoder

(2025-04-01 - 2025-10-31)

Detta är ett forskningsinitierings-projekt, som syftar till att finna vägar och metoder att studera analogt skissande kontra digitalt skissande. Forskare och museipedagoger från USA, Kanada, Finland, Norge och Sverige ingår i gruppen. Projektet finansieras av Riksbankens jubileumsfond.

Avslutade forskningsprojekt

Att berätta och skriva om alternativa framtida världar: En interventionsstudie med syfte att utveckla och utvärdera förmågan att utveckla future literacy (2024-01-02 - 2024-12-31)

Detta pilotprojekt finansieras av Gunvor och Josef Anérs stiftelse. I projektet har vi prövat kombinationen av Utopian Stories och Storyline som didaktiska verktyg i arbetet med elevers tankar om framtiden, i en intervention i en gymnasieklass.

Education for resilience and sustainability Detta var ett treårigt ERSMUS+projekt som avslutades i september 2023.

I projektet deltog skolor i Sverige, Slovenien, Norge och Finland som alla integrerade undervisningsmetoden Storyline i arbetet med hållbar utveckling. I arbetet ingick forskare från Finland, Norge och Sverige, för vilka jag var forskningsledare. Som en del i projektet skapades en websida med material för undervisning. Sidan är också en resursbank för forskning, där forskningsartiklar, föreläsningar med mera finns att hitta: https://storyline.education/

Här hittar du en kort presentation av projektet, och artiklar kopplade till det. https://www.gu.se/forskning/education-for-resilience-and-sustainability

Identitetsskapande, representation och lärande: Porträtt i undervisning. (2015-2022)

Projektet tar avstamp i en pilotstudie, genomförd i gymnasieskolan och det som tidigare benämndes Individuella programmet, inom vilket ett så kallat kurspaket utformades. Kurspaketet bestod av kurserna estetisk verksamhet bild, estetisk verksamhet drama, svenska och retorik. Syftet med kurspaketet var att öka elevers möjlighet till måluppfyllelse i de integrerade kurserna, ökad självkännedom, självkänsla och känsla av agens. En del i undervisningen handlade om att iscensätta sig själv. Dessa idéer implementerades därefter på grundlärarutbildningen, där de fortfarande är ett stående inslag.

Här hittar du en kort beskrivning av projektet, och artiklar kopplade till det: https://www.gu.se/forskning/identitetsskapande-representation-och-larande-portratt-i-undervisning

Mitt avhandlingsarbete

Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning (2020) handlade om människors förhållande till skog och elevers upplevelser av undervisning förlagd till skog.

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/62583