Margaretha Häggström
Om Margaretha Häggström
Jag är filosofie doktor i pedagogiskt arbete och lektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska, och med bilddidaktik, främst i våra lärarutbildningar, och huvudsakligen utifrån ett multimodalt perspektiv, och med estetiska uttrycksformer som specialområde.
Undervisnings- och forskningsintressen
Mina undervisningsintressen rör estetik som didaktiskt verktyg, delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, samt multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska naturupplevelser, utomhuspedagogik och transformativt lärande.
Nyckelord
Estetiska uttrycksformer, multimodalitet, kommunikation, didaktiska verktyg, högskolepedagogik.
-
This is me! Visual Art as a Means to Identify Self and the “Bigger
Picture”
Margaretha Häggström
Learning through Art #3 INTERNATIONAL PICTURES OF PRACTICE - 2022 -
Sensing, Naming, and Narrating About the Lived World: Places as Textual
Resources
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
We Are Alive and Thus Need to Belong, Participate, and
Act!
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
Introduction: A Holistic Perspective on Futures Literacy and Education for Sustainable
Development
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development Belonging and Sensing in a Vanishing World - 2022 -
Teacher education: student teachers’ ethics-related experiences from their placements in
Uganda
Margaretha Häggström
European Journal of Teacher Education - 2022 -
Estetiska lärprocesser i
grundlärarprogrammet
Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Att våga se och möta sina
fördomar
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development.
Belonging and Sensing in a Vanishing
World
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
2022 -
Utilizing a storyline approach to facilitating pupils’ agency in primary school sustainability
education context
Margaretha Häggström
The Journal of Environmental Education - 2022 -
Learning About And Through Sustainability:
Relational Pedagogy And Storyline As A
Teaching Foundation
Margaretha Häggström
International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies, ISSN: 2582-1601 - 2022 -
Storyline for Futures Literacy�- Teachers’ Role and Relational
Pedagogy
Margaretha Häggström
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and sustainability - 2022 -
Storyline: A Way to Understand Multimodality in a Learning Context and �Teacher Education, in Theory and
Practice�
Margaretha Häggström, Eva-Lena Happstadius , Anna Udén
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and Sustainability - 2022 -
Including sustainability and facilitating � pupils’ agency in primary school
education�
Margaretha Häggström
The 8th International Storyline Conference: Education for resilience and sustainability - 2022 -
Att undervisa i hållbar utveckling - Relationellt
perspektiv
Margaretha Häggström, Charlotta Acevski, Hanna Averby, Sara Carlsson, Nea Eliasson, Karin Glänneskog, Jessica Hansson, Anna Johansson, Oliver Jönsson, Helena Lindqvist, Eva Gustavsson Marsh, Anders Norén, Torbjörn Nyberg, Felicia Ramsén, Lovisa Thor, Jonny Hallberg, Jonny Hallberg, Margaretha Häggström
2022 -
Deep Valleys, Dense Swamps, Narratives from a Life-World of a
PhD-Student
Margaretha Häggström
Storied Doctorates. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research, vol 1. Springer / In: Lee E., Xypaki M., Sinakou E., Mejía-Cáceres M.A., Schwambach A. (eds) - 2021 -
En fikapaus i skogen: Social samvaro och samtal om existentiella villkor i all
enkelhet
Margaretha Häggström
Matarv. Berättelser om mat som kulturarv - 2021 -
Skolgården som arena för kulturarvsyttringar: möjligheter och
begränsningar
Margaretha Häggström
Forum Kulturarv 2021: Kulturarv för framtiden. Kulturarvsakademin, Göteborg - 2021 -
Pedagogical approach with visual literacy at its core:
Storyline and
sustainability
Margaretha Häggström
IInternational Visual Literacy Association Conference 2021, Toledo: SEEING ACROSS DISCIPLINES: VISUAL LITERACY AND EDUCATION, - 2021 -
Storyline in teacher education: Real life situation, critical incidents and the role of the
character
Margaretha Häggström
Storyline Greece, Conference at the University of Thessaly - 2021 -
Online Storyline: Online Methods and Programs to Support Oral Language
Learning.
Virginia Lockhar-Pedersen, Margaretha Häggström
Tal!” - den fællesskandinaviske konference om mundtlighed/mundtlig kommunikation i fremmedsprogsundervisningen, Köpenhamn 2021 - 2021 -
Storyline: En narrativ metod för multimodal språkutveckling, på plats såväl som
online.
Margaretha Häggström, Virginia Lockhart-Pedersen
“Tal!” - den fællesskandinaviske konference om mundtlighed/mundtlig kommunikation i fremmedsprogsundervisningen. Köpenhamn 2021. - 2021 -
Futures literacy – to belong, participate and act! An Educational
perspective
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Futures : The journal of policy, planning and futures studies - 2021 -
Who Are You And Who Am I?
An Autoethnographic Study on How Mirror Neurons Guide the
Artwork in a Collaborating Art
Project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies - 2021 -
Embodied Connective Aesthetics:
A Collaborative Art Project Guided by
Mirroring
Margaretha Häggström
Crossing boundaries and disciplines: The book of selected readings IVLA 2019 - 2021 -
Experiential Learning through Art-based Environmental Education in a Storyline - a Foundation for Sustainable Thinking and
Acting
Margaretha Häggström
IMAG InSEA - 2020 -
Visual Genealogy of Portraits, Self-Portraits, and Selfies:
Same Phenomenon, Different Phase of
History
Margaretha Häggström
Dreams and Inspirations. The book of Selected Readings 2018 - 2020 -
Transformative Learning and Identity Building through Aesthetic Experiences in a
Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Teaching through - 2020 -
Teaching through Stories
Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher
Education
Margaretha Häggström, Kristine Høeg Karlsen
2020 -
Avantgarde utan auktoritet – miljöaktivism i en
lågstadieklass
Margaretha Häggström
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge - 2020 -
Enhancing children’s literacy and ecological literacy through critical place-based
pedagogy
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
Environmental Education Research - 2020 -
Storyline: A Way to Understand Multimodality in a Learning Context and Teacher Education,
in Theory and
Practice
Margaretha Häggström, Eva-Lena Happstadius , Anna Udén
Teaching through Stories. renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education - 2020 -
Take Action! Encountering Disorienting Dilemmas in Order to Include the More-Than-Human World –
an Act of Sustainable
Thinking
Margaretha Häggström, Linus Djurstedt
Teaching through Stories. Renewing the Scottisch Storyline Approach in Teacher education - 2020 -
Introduction: Teaching through Stories:
The Storyline Approach in Teacher
Education
Margaretha Häggström, Kristine Høeg Karlsen
Teaching through Stories. Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education - 2020 -
Experiencing the environment of a forest through all senses: visual literacy based on multimodal
capacity
Margaretha Häggström
2020 INTERNATIONAL VISUAL LITERACY CONFERENCE: VISUAL LITERACY IN THE VIRTUAL REALM - 2020 -
Future Literacy – en holistisk pedagogisk grund för literacy och ekologisk
literacyundervisning
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
FND2020: Forskning i Naturvetenskapens didaktik - 2020 -
Reflections on Intertwinements with a Place in a
Forest
Margaretha Häggström
Beyond Plant Blindness: Seeing the Importance of Plants for a Sustainable World. Bryndís Snæbjörnsdóttir, Mark Wilson, Dawn Sanders (red.) - 2020 -
Do you see how I feel and can you feel it?
A study including mirror neurons in a collaborating art
project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
Making: Proceedings of the Insea World Congress 2019, Vancouver. - 2020 -
Have you ever listened to the plants’ wisdom?
A contribution to an inter-disciplinary dialogue on thoughts,
imaginations and embodied relationships with
plants
Margaretha Häggström
Unpsychology Magazine: Other-than-human anthology - 2020 -
The art of read-aloud, body language and identity construction: A multimodal interactional analysis of interaction between parent, child and picture
book
Margaretha Häggström
International Journal of Language Studies - 2020 -
Take action! Encountering disorienting dilemmas in order to include the more-than-human world - an act of sustainable
thinking
Margaretha Häggström
NERA, 4-6 March, 2020: Rethinking the futures of education in the Nordic countries - 2020 -
Symposium:
Embracing issues of sustainability through cross-curricular educational settings in teacher education: Storyline at the
fore-front
Kristine Høeg Karlsen, Kristine Høeg Karlsen, Margaretha Häggström
NERA Conference 2020, 4-6 March: Rethinking the futures of education in the Nordic countries - 2020 -
Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och
undervisning
Margaretha Häggström
2020 -
Common and mixed paintings - What, How and
Why?
Margaretha Häggström
51st Annual IVLA (International Visual Literacy Association) Conference. 16.-19.10.2019, Leuven - 2019 -
Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas
betydelse för en hållbar
värld
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen, Margaretha Häggström
Resultatdialog_VR_2019 - 2019 -
Platserna och texterna i en hållbar läs- och
skrivundervisning
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt. 23+24 oktober 2019, Trondheim - 2019 -
Literacy and Multimodality in Swedish Teacher Education: Understanding and Bringing Together Theory and
Practice
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Utbildning & Lärande / Education & Learning - 2019 -
"Kulturarvsväskan” –en metod för ett studentcentrerat och aktivt
lärande
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
HKG 2019 Högskolepedagogisk konferens Göteborg, 24 oktober 2019 - 2019 -
Teori och praktik för pedagogisk
profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.) - 2019 -
BESJÄLNING AV TRÄD SOM ETT STEG ATT FÖREBYGGA
VÄXTBLINDHET HOS GRUNDSKOLEELEVER - EN
AKTIONSFORSKNINGSSTUDIE AV STORYLINEARBETE I
ÅR 2 OCH
6
Margaretha Häggström
Lärarprofession i en tid av förändringar Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete - 2019 -
Being in the forest—A matter of cultural connections with a natural
environment
Margaretha Häggström
Plants, People, Planet - 2019 -
What Do You See in Me?
A Collaborating Art Project Channeled Through
Mirroring.
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
51st Annual IVLA Conference 2019 - 2019 -
Lived experiences of being-in-the-forest as experiential sharing with the more-than-human
world
Margaretha Häggström
Journal of Environmental Education Research - 2019 -
Do you see how I feel and can you feel it?
An autoethnographic study on how mirror neurons guide the art-work in a collaborating art
project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
INSEA 2019: Making, Vancouver - 2019 -
Forest-Walks – An Intangible Heritage in Movement A Walk-and-Talk-Study of a social practice
tradition
Margaretha Häggström, Anita Synnestvedt
Landscapes: the Journal of the International Centre for Landscape and Language - 2019 -
Students being transformed into trees: inverted anthropomorphization in order to enhance connectedness to natural environments and
plants
Margaretha Häggström
Art, Theory and Practice in the Anthropocene. Julie Reiss (Ed.) - 2019 -
Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en
Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg - 2018 -
Visual Genealogy of Portraits, Self-portraits and Selfies - Same Phenomenon, Different Phase of
History.
Margaretha Häggström
Celebrating Fifty Years of the International Visual Literacy Association, 1-4 November, Chicago - 2018 -
Lärarutbildning utan estetiska ämnen – Förlorad kompetens för
lärarstudenter
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2018 Det akademiska lärarskapet - 2018 -
Preventing Plant Blindness in order to Develop Ecological Literacy. An Action Research on Storyline in a Swedish Elementary
School
Margaretha Häggström
The 7th International Storyline Conference, Storyline - The Next Generation - 2018 -
Being and the Forest: Students’ Transformation into Trees.
A Phenomenological Study on Art-based Environmental Education Focused on Preventing Plant
Blindness
Margaretha Häggström
InSEA CONGRESS 2018 Finland: Scientific and Social Interventions in Art Education - 2018 -
Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk
verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge - 2018 -
Kärnbegrepp, didaktik och pedagogisk profession.
Studenter utvecklar kunskaper och färdigheter i didaktik och
metodik.
Anna Udén, Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Eva-Lena Happstadius
Högskolepedagogisk konferens HKG Göteborg - 2017 -
Visuell kunskap för multimodalt
lärande
Margaretha Häggström, Hans Örtegren
2017 -
Estetiklös lärarutbildning - konsekvenser i
belysning
Margaretha Häggström, Anna Udén
e17 - Tyst kunskap eller bara tystnad? Forskningskonferens om estetiska ämnen, i Umeå 31/10 - 2/11, 2017 - 2017 -
The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a
Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital - 2017 -
Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk
verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017 - 2017 -
Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En
aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och
6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017 - 2017 -
Ekologisk literacy och hållbar utveckling – vad har det med bildämnet att
göra?
Margaretha Häggström
NOFA6 (Nordisk fagdidaktisk konference, University of Southern Denmark, Odense. Maj 29-31 2017. - 2017 -
An Aesthetic and Ethical Perspective on Art-Based Environmental Education and Sustainability from a Phenomenological
Viewpoint
Margaretha Häggström
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development Young People, Subjectivity and Democratic Participation - 2017 -
Enhancing Emotional and Visual Literacy through Picturebook
Reading
Margaretha Häggström, Birgitta Svensson
IVLA2016 Engaging the Senses - 2016 -
Iscensätta sig själv för att förstå sig själv och andra. Ett ämnesövergripande utvecklingsarbete i
lärarutbildningen.
Margaretha Häggström, Malena Wallin
NÄD 2016 Ämnesdidaktiska broar - 2016 -
Scaffolding till stöd för lärarstudenters förståelse av relationen mellan teori och
praktik
Anna Udén, Margaretha Häggström
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan - 2016 -
Är vi redo för en breddad rekrytering till
lärarutbildningen?
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan - 2016 -
Bild, text och tal i samverkan – posterarbete för inkludering av och genom multimodala arbetsformer i den akademiska
miljön
Margaretha Häggström, Anneli Martin
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i högskolan - 2016 -
Änglaspråk och magplask. Multimodalt perspektiv på
svenska.
Margaretha Häggström, Georén Sprung Charlotte, Kareld Theres
2016 -
Metod, teknik och teori – En scaffoldingmodell för att stödja studenters
lärande
Margaretha Häggström, Anna Udén
HÖGSKOLEPEDAGOGISK KONFERENS Pedagogen 22 oktober 2015 Göteborg - 2015 -
Become Your Opposite Person-Participation and Communication by Visual
Representation
Margaretha Häggström
Risks and Opportunities for Visual Art Education in Europe. Culturgest, Lisbon, Portugal 7-9 juli, 2015 - 2015 -
Aesthetic expressions in order to achieve deep understanding: Storyline in higher
education
Margaretha Häggström, Anna Udén
6th International Storyline Conference, University of Strathclyde, Glasgow - 2015 -
Storyline in Teacher Education Program – To Understand Theory through
Practice
Anna Udén, Margaretha Häggström
6th International Storyline Conference, University of Strathclyde, Glasgow - 2015 -
Estetiska lärprocesser-ett begrepp som stärker eller
marginaliserar?
Margaretha Häggström
Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola - 2014 -
När lärarstudenter blir änglar - Multimodalt perspektiv på
högskolepedagogik
Margaretha Häggström
NU2014 Nätverk och Utveckling, 8-10 oktober 2014, Umeå - 2014 -
Undervisningsmetod - Det förbjudna
didaktikperspektivet
Anna Udén, Margaretha Häggström
NU2014 Nätverk och Utveckling, 8-10 oktober 2014, Umeå - 2014 -
Multimodal and Aesthetic Expressions in Higher
Education
Birgitta Svensson, Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
InSEA World Congress, Melbourne, 7- 11/7, 2014 - 2014 -
När bilddiaktik blir didaktiska verktyg i
svenskämnet
Margaretha Häggström
NÄD2014, Nationell ämnesdidaktisk konferens 2014, 9-11/4, Göteborg - 2014 -
Studentaktiv undervisning - Storyline i
lärarutbildningen.
Margaretha Häggström, Birgitta Svensson
NÄD2014, Nationell ämnesdidaktisk konferens, 9-11/4, 2014,Göteborg - 2014 -
Delaktighet och kommunikation genom visuell
representation
Margaretha Häggström
Mångfald och differentiering. Inkludering i praktisk tillämpning. - 2013 -
Låt den handledde leda samtalet med hjälp av
fotoelicitering
Margaretha Häggström
Chalmers Konferenser, NU2012, Oktober 2012, Göteborg - 2012 -
Estetiska lärprocesser- Begrepp som stärker eller marginaliserar
bildämnet.
Margaretha Häggström
KLÄM2012, Konferens om lärande, ämnesdidaktik och mediebruk, 14-16 maj, 2012, Umeå - 2012 -
Ungas livsvärldar - Möten kring kulturarv i ett multimodalt
lärande
Margaretha Häggström, Anita Synnestvedt
Chalmers konferenser, NU2012, oktober 2012, Göteborg - 2012 -
Kulturarv på
schemat
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
Kreativitet och mångfald. Kulturarvspedagogik för ett nytt decennium. Konferensrapport från NCK:s 6:e årliga konferens. Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik. Östersund 2011 - 2011 -
Projekt Stora Rös 2005 - en dialog om ett gränsöverskridande
projekt
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
Arkeologen : nyhetsbrev från Institutionen för arkeologi, Göteborgs universitet - 2005