Katharina Dahlbäck
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktningOm Katharina Dahlbäck
Katharina Dahlbäck är universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning svenska. I lärarutbildningen arbetar hon främst med svenskdidaktik, VFU-kurser och handledning. Med ämnesbakgrund i musik, svenska och filosofi har hon arbetat inom olika skolformer från förskoleklass till gymnasium, vuxenutbildning och kulturskola. 2017 disputerade Katharina med avhandlingen Svenskämnets estetiska dimensioner – i klassrum, kursplaner och lärares uppfattningar. Hennes forskningsintressen är speciellt estetiska uttrycksformers betydelse för kommunikation, lärande och språkutveckling samt hur de kan användas som didaktiska verktyg i lärarutbildning och skola.
-
Vart leder En bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Catherine MacHale-Gunnarsson, Karin Ulvelid
Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning - 2022 -
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Catherine MacHale-Gunnarsson, Karin Ulvelid
Språk och litteratur - en omöjlig eller skön förening? SMDI konferens 23-24 november. Lunds universitet. - 2022 -
Estetiska lärprocesser i
grundlärarprogrammet
Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
Konferensbidrag NEÄL2022 Kulturutbildning för alla? Estetiskt lärande och social hållbarhet - 2022 -
Social Sustainability Perspectives on a Music and Poetry
Project
Katharina Dahlbäck
The Future of Education: Florens 30 juni - 1 juli 2022 - 2022 -
Digital Storyline with Sustainability in Focus - Language and Aesthetics as Communicative
Resources
Katharina Dahlbäck
International Storyline Conference in Gothenburg 2022 - 2022 -
”Jag vet att man inte kan förändra världen, men man kan ha ambitioner” – sociala hållbarhetsperspektiv på ett musik- och
poesiprojekt
Katharina Dahlbäck, Catarina Schmidt
Forskning om undervisning & lärande - 2021 -
Multiliteracies in a Swedish Poetry and Music Project:
Affordances and Challenges in a Diverse
Society
Katharina Dahlbäck, Catarina Schmidt
ECER 2021: European Conference on Educational Research, 6-10 september 2021 Geneve - 2021 -
Transformative Learning and Identity Building through Aesthetic Experiences in a
Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Teaching through - 2020 -
Musik- och
poesiprojekt
Catarina Schmidt, Katharina Dahlbäck
SMDI 14, 18-19 november 2020, Malmö universitet - 2020 -
Arbete med poesi som hållbart
utvecklingsarbete
Katharina Dahlbäck, Viktoria Bengtsdotter Katz, Anna Lyngfelt
https://www.ntnu.no/nnmf7/program - 2019 -
Poesi som estetisk uttrycksform i skola och
lärarutbildning
Katharina Dahlbäck, Viktoria Bengtsdotter Katz, Anna Lyngfelt
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red) - 2019 -
När sagans problem utmanar och inspirerar - en studie av förskolebarns arbete med tekniska
lösningar
Maria Svensson, Katharina Dahlbäck, Ann-Marie Von Otter
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education - 2019 -
When a problem in a fairy tale challenge and inspire –
a study of preschool children’s work on technological
solutions
Katharina Dahlbäck, Ann-Marie Von Otter
ETEN konferens 25-27 april, Vic - 2019 -
Views of poetry as a competence, expressed by students in teacher
education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt, Viktoria Bengtsdotter Katz
Theoria et Historia Scientiarum Journal - 2018 -
Views of poetry as a competence, expressed by students in the teachers
education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
International conference. The future of education, edition 8. - 2018 -
Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en
Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg - 2018 -
Aesthetic dimensions in the school subject
Swedish
Katharina Dahlbäck
NERA konferens 23-25 mars, Köpenhamn - 2017 -
Estetiska dimensioner i svenskämnets kursplaner från Lgr 69 till Lgr
11
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
Educare - 2017 -
Svenskämnets estetiska dimensioner - i klassrum, kursplaner och lärares uppfattningar [Elektronisk
resurs]
Katharina Dahlbäck
2017 -
Aesthetic interests and subject content, a study of teachers' perceptions of Swedish as a school
subject
Katharina Dahlbäck
NERA konferens 9-11 mars, Helsingfors - 2016 -
Lärares uppfattningar om betydelsen av estetiska uttrycksformer i
svenskämnet
Katharina Dahlbäck
InFormation - Nordic Journal of Art and Research - 2016 -
Vilket utrymme får estetiska kommunikationsformer i svenskämnets kursplaner från Lgr 69 till Lgr
11?
Katharina Dahlbäck
Konferens "Praktiska och estetiska lärprocesser i skola och högre utbildning" 22-23 april, Jönköping - 2015 -
Aesthetic interests and communicative forms, a curriculum study of Swedish as a school
subject
Katharina Dahlbäck
NERA 4-6 mars, Göteborg - 2015 -
Estetiska kommunikationsformers utrymme i svenskämnets
kursplaner
Katharina Dahlbäck
NNMF5 Konferens Åbo, 3-4 december - 2015 -
Multimodal and Aesthetic Expressions in Higher
Education
Birgitta Svensson, Katharina Dahlbäck, Margaretha Häggström
InSEA World Congress, Melbourne, 7- 11/7, 2014 - 2014 -
Det var ord och många visor i klassrummet – en väg till språkligt och musikaliskt
lärande.
Katharina Dahlbäck
Ingår i Ferm, C. (Red.) Perspektiv på praktiknära musikpedagogisk forskning. - 2013 -
Musik och språk i samverkan. En aktionsforskningsstudie i årskurs
1
Katharina Dahlbäck
2011