Erica Nordlander
Universitetslektor
Institutionen för sociologi ochOm Erica Nordlander
Erica Nordlander är sedan hösten 2010 anställd vid institutionen för Sociologi och Arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Erica har studerat sociologi samt statsvetenskap vid Stockholm och Umeå Universitet och har en filosofi magisterexamen i sociologi från Umeå universitet. År 2015 Erica disputerade på avhandlingen On the Mechanisms of Social Inequality- Studies of young people's educational outcomes, social partcipation and well-being.
Forskningsområden
- Social stratifikation
- Välfärd
- Utbildning
- Arbetsmarknad
- Ungdomar
Pågående forskning Det övergripande målet med Ericas avhandlingsprojektet var att bidra med kunskap om hur unga människors levnadsvillkor påverkar deras framtida livsmöjligheter. Avhandling fokuserade på ungas uppväxt- och livsvillkor och hur dessa kan relateras till ungdomars välfärd och utbildning. Med hjälp av data från svenska databaser och undersökningar, tillämpades en longitudinell kvantitativ forskningsstrategi.
Övrigt Fram till 2012 arbetade Erica inom Marie Curie ITN-projektet EduWel och var också verksam vid Human Development,Capability and Poverty International Research Centre (HDCP-IRC), Institute for Advanced Study (IUSS ) i Pavia, Italien.
Publikationer Brännlund, A., Nordlander, E., & Strandh, M. (2012). Higher education and self-governance: the effects of higher education and field of study on voice and agency in Sweden. International Journal of Lifelong Education, 31(6), 817-834.
Nordlander, E., Strandh, M., & Brännlund, A. (2013). What does class origin and education mean for the capabilities of agency and voice?. British Journal of Sociology of Education, 1-22.
Nordlander, E., & Stensöta, H. O. (2014). Grades–for Better or Worse? The Interplay of School Performance and Subjective Well-Being Among Boys and Girls. Child Indicators Research, 1-19.
-
FutureFit
SWEDEN
Sofia Björk, Erica Nordlander
- 2020-01-01 -
Studentundersökningen 2016. Samhällsvetenskapliga
fakulteten
Patrik Vulkan, Erica Nordlander
- 2017-01-01 -
Are Young People's Activities an Important Link between Class Origin and Educational
Attainment?
Erica Nordlander
European Sociological Review - 2016-01-01 -
On the mechanisms of social inequality. Studies of young people's educational outcomes, social participation and
well-being
Erica Nordlander
- 2015-01-01 -
What does class origin and education mean for the capabilities of agency and
voice?
Erica Nordlander, Mattias Strandh, Annica Brännlund
British Journal of Sociology of Education - 2015-01-01 -
Grades–for Better or Worse? The Interplay of School Performance and Subjective Well-Being Among Boys and
Girls
Erica Nordlander, Helena Olofsdotter Stensöta
Child Indicators Research - 2014-01-01 -
Class, Education and non-market capabilities: A longitudinal study of parental social class, education and the non-market capabilities of subjective health, voice and
agency
Erica Nordlander, Annica Brännlund, Mattias Strandh
A comparison of effects on capabilities in transitions to the labour market - 2012-01-01 -
Higher education and self-governance: the effects of higher education and field of study on voice and agency in
Sweden
Annica Brännlund, Erica Nordlander, Mattias Strandh
International Journal of Lifelong Education - 2012-01-01 -
Subjective well-being among adolescents: the power of personal achievements in
school
Erica Nordlander, Helena Stensöta
Höstmötet - Nätverket för forskning om socialpolitik och välfärd, 2012-11-15, Göteborg - 2012-01-01