Anna-Karin Wyndhamn
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik ochOm Anna-Karin Wyndhamn
Jag är ursprungligen gymnasielärare i svenska och historia, sedan 2013 filosofie doktor i pedagogiskt arbete och verksam som forskare. Under många år har jag arbetat med en lång rad jämställdhets- och likabehandlingsfrågor inom både skolvärlden och i universitetetsvärlden: allt från genuspedagogutbildning till kartläggningar, utredningar, utvecklingsprojekt, pedagogiskt stöd och jämställdhetsintegrering. I sistnämnda som samordnare, utredare och granskare (se nedan).
Under 2020-2022 arbetade jag med ett rektorsuppdrag, där disciplinnämndens arbete granskades. Arbetet ledde till ett särskilt uppdrag som övergripande lärarstöd i svårnavigerade studentärenden.
Just nu arbetar jag i ett Forte-finansierat forskningsprojekt (samarbete med Handelshögskolan, Stockholm och Ekonomihögskolan i Lund) som försöker förstå, förklara och problematisera "visselblåsare".
Kritiskt tänkande och kritiskt förhållningssätt är den röda tråden i mitt arbete.
Under 2020 utkom, i samarbete med journalisten Ivar Arpi, boken "Genusdoktrinen" (Fri Tanke). I denna granskar och kartlägger vi jämställdhetsintegreringen av högre utbildning. Tillsammans driver vi podden "Under all kritik".
Jag medverkade i SVT-produktionen "Vem mördade skolan" (2022) som sakkunnig expert. Här arbetade jag även i programutveckling, research och dramaturgisk process för seriens sex avsnitt.
Jag skriver sedan många år regelbundet i dagspress: som gästkolumnist på GP:s ledarsida och på samma tidnings kultursida. Vidare finns mina texter på Svenska Dagbladets kultursida samt Mediehuset Kvartal.
-
Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans
undervisning
Anna-Karin Wyndhamn
2013 -
Power, education, democracy and structural social
relations
Dennis Beach, Elisabet Öhrn, Petra Angervall, Marianne Dovemark, Jan Gustafsson, Andreas Ottemo, Anneli Schwartz, Anna-Karin Wyndhamn
Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Inga Wernersson & Ingemar Gerrbo (red) - 2013 -
En kvalitativ intervjustudie av jämställdhet och normer vid naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs
universitet
Anna Peixoto, Anna-Karin Wyndhamn
Jämställda fakulteter? En studie av arbetsfördelning och normer hos lärare och forskare vid två fakulteter vid Göteborgs universitet - 2012 -
On Hierarchies and Interdependence in
Academia
Anna Peixoto, Anna-Karin Wyndhamn
Anna Peixoto & Anna-Karin Wyndhamn (2010) “On Hierarchies aSymposia: Gender and Career in Educational Research, NFPF 11-13 March 2010, Malmö Sweden - 2010 -
Kartläggning av jämställdhet inom Utbildningsvetenskapliga
fakulteten
Anna Peixoto, Anna-Karin Wyndhamn
Rapport - 2009