Anna-Karin Wyndhamn
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik ochOm Anna-Karin Wyndhamn
Jag disputerade 2013 i pedagogiskt arbete på avhandlingen ”Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans undervisning.” Avhandlingsstudien undersökte, med utgångspunkt i etnografisk metod, spänningar mellan skolans värdegrundsarbete och elevernas träning i kritiskt tänkande. Parallellt med forskarstudierna genomförde jag tillsammans med Anna Peixoto två intervjustudier på tema kön och makt i akademin. Båda dessa uppdrag var led i universitetets interna kvalitetsarbete. Jag har tidigare arbetat med utbildning av genuspedagoger vid Göteborgs universitet. Till min bakgrund är jag gymnasielärare i svenska och historia.
Jag arbetar likabehandlingssamordnare på uppdrag av utbildningsvetenskapliga fakultetens fyra institutioner. Mitt arbete rör både personal- och studentrelaterade aspekter av likabehandling och jag till uppdrag att inom en rad sammanhang bevaka och driva likabehandlingsarbetet. Därtill är jag likabehandlingsombud vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Jag är vidare ordförande för kollegiet för genusperspektiv på pedagogik.
Under läsåret 2014-2015 hade jag ett externt uppdrag vid en yrkesutbildning med konstnärlig inriktning för att i denna verksamhet utveckla arbetet med värdegrundsfrågor, elevinflytande och jämställdhet.
Nyckelord: pedagogiskt arbete, makt, genus, social klass, kritiskt tänkande, policy, jämställdhetsarbete,
-
Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans
undervisning
Anna-Karin Wyndhamn
2013 -
Power, education, democracy and structural social
relations
Dennis Beach, Elisabet Öhrn, Petra Angervall, Marianne Dovemark, Jan Gustafsson, Andreas Ottemo, Anneli Schwartz, Anna-Karin Wyndhamn
Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Inga Wernersson & Ingemar Gerrbo (red) - 2013 -
En kvalitativ intervjustudie av jämställdhet och normer vid naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs
universitet
Anna Peixoto, Anna-Karin Wyndhamn
Jämställda fakulteter? En studie av arbetsfördelning och normer hos lärare och forskare vid två fakulteter vid Göteborgs universitet - 2012 -
On Hierarchies and Interdependence in
Academia
Anna Peixoto, Anna-Karin Wyndhamn
Anna Peixoto & Anna-Karin Wyndhamn (2010) “On Hierarchies aSymposia: Gender and Career in Educational Research, NFPF 11-13 March 2010, Malmö Sweden - 2010 -
Kartläggning av jämställdhet inom Utbildningsvetenskapliga
fakulteten
Anna Peixoto, Anna-Karin Wyndhamn
Rapport - 2009