Navigate to video: Spetsa din kompetens i socialt arbete
Video (1:30)
Spetsa din kompetens i socialt arbete

4 kurser att läsa hösten 2024 som stärker dig i din roll som socionom

Nu är det dags att söka till höstens studier! Här är kurserna som stärker dig i din yrkesroll och ger dig fördjupade kunskaper utifrån dagens utmaningar inom socialt arbete. Läs vid sidan av jobbet eller kombinera ihop kurser för en termin med kompetenshöjning på schemat.

Ta chansen att utveckla din professionella kompetens och få kunskaper som gör skillnad i samhället! En fristående kurs kan fungera som komplement till en annan utbildning, som kompetensutveckling eller för att bygga en masterexamen i socialt arbete. Att läsa på avancerad nivå förbereder dig också för vidare studier på forskarnivå.

Här är fyra fristående kurser inom socialt arbete att vässa din kompetens med under hösten 2024.

1) Socialt arbete och funktionshinder: Sociala relationer och delaktighet (SW2248), 7,5 hp

Denna kurs går på halvfart och ger dig möjligheten att utforska och förstå de komplexa dynamikerna i sociala relationer och delaktighet för personer med funktionshinder. Kursen leds av den erfarna och engagerade docenten och lektorn Elisabeth Punzi, som kommer att vägleda dig genom aktuell forskning och praktiska tillämpningar inom området.

Sök kursen: Socialt arbete och funktionshinder: Sociala relationer och delaktighet

Möt forskaren Elisabeth Punzi (linkedin.com)

2) Alkohol- och narkotikaproblem 1 (SW2636), 7,5 hp

I denna kvällskurs på halvfart få du en djupare insikt i de utmaningar och strategier som är involverade i arbetet med alkohol- och narkotikaproblem. Kursen ger en fördjupad förståelse för ämnet och dess betydelse i socialt arbete.

Sök kursen: Alkohol- och narkotikaproblem 1

3) Alkohol- och narkotikaproblem 2 (SW2637), 7,5 hp

Bygg vidare på kunskaperna från den första kursen och fördjupa din förståelse för alkohol- och narkotikaproblem. Kursen bygger på självständigt arbete genom litteraturstudier. Du väljer ett av följande fördjupningsområden: droger och kriminalitet, brukarperspektiv och deltagarorienterad drogforskning, eller anhöriga och sociala nätverk. Under kursen skriver du ett paper inom det valda området. En kvällskurs på halvfart som går den andra delen av höstterminen!

Sök kursen: Alkohol- och narkotikaproblem 2

Ansvarig för de båda kurserna om alkohol- och narkotikaproblem är biträdande lektor Johan Lindwall, som också är studierektor för utbildning på avancerad nivå inom socialt arbete. Ansvarig för kurserna är också docent Russell Turner som är en av Göteborgs universitets experter inom området substansbruk, kriminalitet och ungdomars utveckling.

Navigate to video: Russell Turner om ungdomar, alkohol, droger och kriminalitet
Video (2:51)
Russell Turner om ungdomar, alkohol, droger och kriminalitet

4) Att arbeta med mäns våld mot kvinnor (SW2555), 7,5 hp

En digital kurs på kvartsfart, främst under kvällar. Denna kurs är en värdefull fortbildning för yrkesverksamma som i sitt arbete möter våldsutsatta och våldsutövare. Du får verktyg för att bättre kunna upptäcka olika former av mäns våld mot kvinnor inklusive våld i nära relationer samt skydda och stödja de som är drabbade.

Sök kursen: Att arbeta med mäns våld mot kvinnor

I kurser möter du våra engagerade lärare Ninni Carlsson och Viveka Enander som båda forskar om könsrelaterat våld. Ninni Carlsson forskar främst om sexuellt våld och bearbetning av sexuella övergrepp mot flickor. Viveka Enander forskar om våld mot kvinnor och våld i parrelationer. Båda är några av universitets experter inom #metoo.

Lektor Ninni Carlsson har utsetts till excellent lärare

Fokus på: Lektorn och diktdebutanten Viveka Enander (intervju finns längst ned på sidan)

Kombinera flera kurser

Du kan läsa kurs som en del eller vid sidan av ditt jobb eller kombinera ihop flera stycken för en hel termin med kompetenshöjning på schemat. Vill du ha hjälp kan du kontakta vår utbildningshandläggare för studier på avancerad nivå Viktoria Jendmyr eller använda vår schemaläggningsplan.

Kombinera kurser: schemaläggningsplanen (pdf)

Ansökningsperioden för studier till höstterminen 2024 är öppen

För mer information och för att ansöka, behörighetskrav och om kursen, klicka på respektive kursnamn som är länkad. Ansökningsperioden är öppen fram till 15 april.

Har du frågor om fortsatta studier inom socialt arbete?

Då kan du kontakta vår utbildningshandläggare på avancerad nivå, Viktoria Jendmyr, på master@socwork.gu.se