Kursen är en verklig ögonöppnare! Borde vara en obligatorisk kurs för samtliga professioner och ledare inom hälsa, vård, omsorg och skola – kort sagt alla välfärdsyrken. Vi behöver verktyg och kunskap för att hålla våldet på agendan.

Att arbeta med mäns våld mot kvinnor

SW2555
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-17963
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

I denna kurs samtalar vi om olika former av mäns våld mot kvinnor inklusive våld i nära relationer. Du kanske arbetar inom socialtjänsten, hälso- och sjukvården, på en skola eller ett universitet, någon annan myndighet, organisation eller företag, i en kvinnojour eller ett #metoo-upprop och behöver utveckla din kompetens. I kursen kommer du att stärka din handlingsberedskap att arbeta med, och att analysera och värdera, professionella bemötanden och insatser på fältet.

Om utbildningen

Dina erfarenheter som student från professionellt och ideellt arbete är ett väsentligt innehåll i kursen.

Kursen ger kunskap i att upptäcka och förebygga mäns våld mot kvinnor inklusive våld i nära relationer, att skydda och stödja dem som blir utsatta, att arbeta med insatser för dem som utsätter andra för våld, samt kompetens i att problematisera aktuell kunskap och identifiera angelägna forskningsfrågor inom området.

I fokus är dels våldet såsom både socialt och vetenskapligt problem: dess former, omfattning och konsekvenser, samt hur våldsutsatthet skapas och upprätthålls inom olika maktordningar och handlingsutrymmen. Kursen omfattar även kunskap om samhälleliga mål och regelverk som styr socialt arbete på området.

Du lär dig

• om olika förhållningssätt
  • handlingsstrategier
  • och metoder för hantering av mäns våld mot kvinnor.

Du utvecklar även

• förmåga att kritiskt granska professionella och egna värderingar
  • förhållningssätt inom området, med utgångspunkt i professionsetik och teoretiska perspektiv på våld.

Upplägg i kursen

Kursens pedagogiska upplägg möjliggör att du kan koppla dina nya kunskaper till din egen praktik och bidra till förändring. Kursen är anpassad efter nya krav på obligatorisk utbildning inom området för Socionomexamen och andra professioner inom samhälls- och vårdvetenskap.

Digital undervisning på kvällstid

Undervisningen sker helt internetbaserat och företrädesvis kvällstid, med undantag för kursintroduktionen och slutseminarier, som båda är obligatoriska och sker på dagtid.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i näraliggande område.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Den 1 juli 2018 blev utbildning om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer obligatoriskt för Socionomexamen och några andra professionsutbildningar inom samhälls- och vårdvetenskap.

Från 2021 kommer därför samtliga dessa yrkesutövare att ha kunskap om upptäckt, skydd och stöd för dem som är utsatta för våld, insatser för dem som utsätter andra för våld samt om förebyggande arbete.

Du som har utbildat dig före denna förändring kan utveckla motsvarande och fördjupade kunskaper i kursen Att arbeta med mäns våld mot kvinnor. Kursen stärker därmed dina kompetenser och möjligheter att arbeta professionellt och vetenskapligt med frågor om mäns våld mot kvinnor inklusive våld i nära relationer.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen består av workshoppar, seminarier, grupparbeten, handledningar, studiebesök och föreläsningar. Aktiviteterna syftar till att stödja studenterna i det aktiva arbetet med det de förväntas lära sig i kursen. Undervisningen bedrivs i internetbaserad form. Undervisningsspråket är svenska.