Socialt arbete och funktionshinder: Sociala relationer och delaktighet

Kurs
SW2248
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-17958
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

I den här kursen får du utveckla din kunskap inom området funktionshinder med särskilt fokus på livsvillkor, sociala relationer och delaktighet.

Kursen är upplagd så att du som student dels får övergripande kunskap och dels får fördjupa dig i ett område som är relevant för dig. Exempel på områden som tas upp är familj/anhörigperspektiv, boendesituation och skola/utbildning.

Vi kommer utgå från och integrera teorier, praktiknära insatser och aktuell forskning. Några moment sker på plats i universitetets lokaler, andra moment sker på zoom.

Om utbildningen

Sociala relationer och delaktighet

I den här kursen får du utveckla kunskaper och kompetenser inom området socialt arbete och funktionshinder med särskilt fokus på sociala relationer och möjlighet till delaktighet för personer med funktionsnedsättning.

Kursen behandlar aktuell samhällsvetenskaplig forskning om livsvillkor för personer med funktionsnedsättning. Exempel på områden som inkluderas i kursen är familj, undervisning och boendesituation. Vi tar upp olika former av funktionsnedsättning såsom sensorisk, fysisk, psykiatrisk och intellektuell funktionsnedsättning.
Kursdeltagarna får också problematisera socialarbetarens kompetens, förhållningssätt samt etiska dilemman. Vidare behandlas svenska socialpolitiska förhållanden och dess konsekvenser för personer med funktionsnedsättning.
Kursen integrerar teoretiska perspektiv, forskning och praktiknära inslag.

Kursens upplägg

Inom ramen för kursen gör du ett examinerande skriftligt arbete där du fördjupar dig inom ett område som du själv väljer. Här finns det möjlighet att välja barn, vuxen eller familjeperspektiv, och olika perspektiv på funktionshinder som du vill fördjupa dig i. På så sätt blir kursen praktiskt användbar för dig som är professionellt verksam.

Kursdeltagarna får presentera sina arbeten för varandra på ett obligatoriskt seminarium. Därmed får du både bred och specifik kunskap inom området.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som har en socionomexamen alternativt kandidatexamen i socialt arbete eller kandidatexamen i annat näraliggande område och vill fördjupa dig inom området.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Så är det att plugga

Undervisningen

• Vissa moment i undervisningen bedrivs i salar på universitetet medan andra bedrivs i internetbaserad form via zoom.
  • Undervisningen utgörs av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
  • Undervisningsspråket är svenska men litteratur på engelska ingår.