Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Tarja Häikiö - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tarja Häikiö

Professor

Om Tarja Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är Ph D i Konst- och bildvetenskap och Professor i Visuell och Materiell kultur. Hon är verksam vid Högskolan för Design och Konsthantverk på Göteborgs universitet som forskare och lärarutbildare. Hon arbetar med forskarutbildning och lärarutbildning från förskola upp till högre konstnärlig utbildning. Hennes forskningsområden är bildpedagogik, barn- och ungdomskultur, bedömning och dokumentation, professionalisering och högre konstnärlug utbildning. Karlsson Häikiö har haft flera Skolverksuppdrag och har lett framtagandet av Bedömningsstöd i bildämnet och Kartläggningsmaterial gällande nyanlända elevers kunskaper i bild.

Senaste publikationer

Democracy and Participation in Early Childhood Education
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reggio Emilia (with Perspectives from Sweden)
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtenson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation, Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A Finnish Perspective of Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Ulla Härkönen, Liisa Lohilahti, Naomi McLeod
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Wider Issues In Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Hope for the Future: New Possibilities for Sustaining a Reflexive Approach
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtensson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reflections on intercultural competence and inclusive strategies through aesthetic learning in education
Tarja Karlsson Häikiö
Conference Make&Learn, Sloyd Education, Academy of Design and Crafts, 17-20 of September 2019, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Empowering Children and Educators: International Pedagogies as Provocation
Tarja Karlsson Häikiö
Art in Education - Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities, 23-30 August 2019, Oslo MET, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Explorative Methods in Examination in Visual Art Teacher Education in Sweden - Appropriation, A/R/Tography and Auto-biographic Methods as Means for Investigation
Tarja Karlsson Häikiö
InSEA Making, Conference Vancouver 8 - 13 of July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Art-Based Projects as Cultural Tools for Promoting Sustainability in Preschool and Compulsory School
Tarja Karlsson Häikiö
Relate North Art & Design for Education and Sustainability, Rovaniemi, Lapland University Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The Atelier as a Potential Space for Transformative Learning Processes
Tarja Karlsson Häikiö
Art-Based Education : An Ethics and Politics of Relation, Making Narratives, 3/2018, Göteborgs universitet, HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 64

2015

My culture, My roots – A Community Art- project with children in five Nordic countries
Tarja Karlsson Häikiö
http://www.nofa-2015.helsinki.fi, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Teckning som visuellt lärande och vardagskultur
Tarja Karlsson Häikiö
Att teckna är stort; Nordiska Akvarellmuseets teckningsfrämjande projekt. , Nordiska Akvarellmuséet/Statens kulturråd, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Redovisning av de tre studierna. Forskningsrapport – Göteborgsstudien
Tarja Karlsson Häikiö, Bengt Olsson
Värderingskriterier och bedömningsnormer inom det konstnärliga området (Assessment in higher arts education) – ett pedagogiskt forsknings- och utvecklingsprojekt, Kapitel i rapport 2014
Kapitel i rapport

The Swedish National Advisory Assessment Tool in Visual Art Education
Tarja Karlsson Häikiö, Camilla Wu
http://www.insea2014.com/d/program/InSEA2014_Abstracts_Oral_Presentations.pdf, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Change To perform and transform knowledge through artistic methods in visual art education
Tarja Karlsson Häikiö
http://www.insea2014.com/d/program/InSEA2014_Abstracts_Oral_Presentations.pdf, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömning inom det konstnärliga området - ett forskningsprojekt 2008-2013
Tarja Karlsson Häikiö, Bengt Olsson
http://idpp.gu.se/samverkan/konferenser/nad2014/konferensbidrag, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bild, konst och medier för yngre barn; kulturella redskap och pedagogiska perspektiv.
Marie Bendroth Karlsson, Tarja Karlsson Häikiö
Lund, Studentlitteratur, Lärobok 2014
Lärobok

Texter om konstarter och lärande
Monica Lindgren, Tarja Häikiö, Marléne Johansson
Göteborg, Art Monitor, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet, Samlingsverk 2014
Samlingsverk

2013

Perspectives on Arts Education in Sweden
Tarja Karlsson Häikiö, Monica Lindgren, Claes Ericsson
Illinois University, Chicago, November., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömning för lärande eller Lärande för bedömning?
Tarja Karlsson Häikiö
NOFA-konferens, Trondheim, Norge, Mars., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 41 - 50 av 64

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?