Jeanette Sundhall
Om Jeanette Sundhall
Forskning
Just nu forskar jag i projektet Skola i samhället - elever, skolledare och lärare som politiska subjekt, finansierat av Vetenskapsrådet. Där undersöker jag, tillsammans med projektledare Eva Reimers och David Lifmark (båda från Didaktik och pedagogisk profession) samt Lena Martinsson (Genusvetenskap), hur olika strider kopplade till demokratiska frågor tar plats i skolan och hur elever, rektorer och lärare i och med detta kan bli till som politiska subjekt. Vi följer hur politiska strider får betydelse för, och leder till, politisk handling för elever, lärare och rektorer i specifika situationer. De händelser vi studerar kännetecknas av att de lokala kamperna knyts till nationell och/eller internationell politik och transnationella rörelser. Det kan till exempel handla om rasism, klimatet eller hbtqi+frågor.
Frågan om hur just barn och unga blir till som politiska subjekt forskade jag om när jag 2014-2016 följde Göteborgs ungdomsfullmäktige. Där var jag intresserad av hur barn och vuxna samarbetar i ett projekt som syftar till barns rätt till delaktighet i samhället. Något jag såg då var hur vuxenhetsnormer kan sätta gränser för barns möjligheter att delta i demokratiska processer och bli betraktade som självklara politiska subjekt.
Mitt intresse för barns rätt till delaktighet började när jag skrev min avhandling: Kan barn tala? En genusvetenskaplig undersökning av ålder i familjerättsliga utredningstexter (2012). Där diskuterar jag ålder som maktordning, ålderskategoriseringen barn och hur genusvetenskap och feministisk teori inte självklart inkluderar barn som en underordnad kategorisering i centrala diskussioner. Jag diskuterar också hur vuxenhet är naturaliserad. En fråga som jag ständigt återkommer till. I avhandlingen analyserar jag hur barns rätt till delaktighet, skydd och omsorg uttrycks av familjerättens utredare. Det empiriska materialet består av dokument som familjerättens utredare skriver på uppdrag av tingsrätten i tvister om vårdnad, boende och umgänge där det förekommer uppgifter om våld från pappan mot mamman.
Undervisning
Jag är anställd som lektor i kulturvetenskap och undervisar förutom i genusvetenskap, i barn- och ungdomskultur, kulturanalys, Scandinavian Studies och på lärar- och förskollärarprogrammet.
Allmänt
Jag har ett uppdrag som koordinator för det internationella masterprogrammet Gendering Practices samt för utbildning på grundnivå i genusvetenskap.
Samverkan
Jag har vid ett flertal tillfällen föreläst om barns och ungas rätt till delaktighet och vuxenhetsnormer. Jag är medlem i forskningsnättverket BiG - nätverk för barnkulturforskning i Göteborg.
-
Synen på barn i
utredningstexter
Jeanette Sundhall
Barns röster om våld. Att lyssna, tolka och förstå / Maria Eriksson, Åsa Källström & Elisabet Näsman (red.). - 2023 -
Inledning
Tarja Karlsson Häikiö, Jeanette Sundhall, Maj Asplund Carlsson
En lag för barn. Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen / Tarja Karlsson Häikiö, Jeanette Sundhall, Maj Asplund-Carlsson (red.). - 2020 -
Barn som åldersgrupp. I går, i dag, i
morgon
Natalie Davet, Jeanette Sundhall
En lag för barn. Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen. Jeanette Sundhall, Maj Asplund Carlsson, Tarja Karlsson Häikiö (red.) - 2020 -
Snåriga sårbarheter i nyliberala tider. Om relationen mellan sårbarhet, agens och
nyliberalism
Evelina Johansson Wilén, Lina Palmqvist, Jeanette Sundhall
Tidskrift för Genusvetenskap - 2019 -
Åldersmaktordningen och barns rätt till
delaktighet
Jeanette Sundhall
Barn-och ungdomsvetenskap : grundläggande perspektiv / Thomas Johansson & Emma Sorbring (red.) - 2018 -
A Political Space for Children? The Age Order and Children's Right to
Participation
Jeanette Sundhall
Social Inclusion - 2017 -
Att synliggöra vuxenhetsnormer – barns möjligheter att inkluderas i demokratiska
processer
Jeanette Sundhall
Introduktion till kritiska åldersstudier. Clary Krekula, Barbro Johansson (red) - 2017 -
Utredningstexten
Jeanette Sundhall
Barns röster om våld. Att lyssna, tolka och förstå. Maria Eriksson, Åsa Källström Cater och Elisabet Näsman (red). - 2015 -
Betydelser av barns ålder i familjerättsliga
utredningstexter
Jeanette Sundhall
Kvinder, Køn og Forskning - 2014 -
‘Don’t be Such a Baby!’ Competence and Age as Intersectional Co-markers on Children’s
Gender
Anette Hellman, Mia Heikkilä, Jeanette Sundhall
International Journal of Early Childhood - 2014 -
Kan barn tala? En genusvetenskaplig undersökning av ålder i familjerättsliga
utredningstexter
Jeanette Sundhall
2012 -
Ålder, kön och lek: skiss över en
forskningsterräng
Kajsa Widegren, Jeanette Sundhall
Friendship in feminist conversation, Ed. M. Liinason, S. Grenz, K. Alnebratt, B. Larsson - 2009 -
Att osynliggöra våld. Om betydelser av ålders- och släktskapskonstruktioner i vårdnads, boende och
umgängesutredningar
Jeanette Sundhall
Genusrelationer och förändringsprocesser: Nordisk feminism och genusforskning - 2008 -
Tystade barn? Om barns röster i
utredningstexter
Jeanette Sundhall
Barns röster om våld. Att tolka och förstå - 2008 -
En egen röst - eller inte. Konstruktioner av ålder och genus i
vårdnadsutredningar
Jeanette Sundhall
PAST PRESENT FUTURE. From Women´s Studies to Post-Gender Research - 2007 -
A voice of one's own - or not? Constructions of age and gender in social worker's
reports
Jeanette Sundhall
The 8th Conference of the European Sociological Association Conflict, Citizenship and Civil Society - 2007 -
Witness or victim or actor – or all of these? Children with a father who is violent to their mother and children’s right to voice in family law
proceedings
Jeanette Sundhall, Maria Eriksson, Gunilla Dahlkild Öhman, Elisabet Näsman
ISA XVI World Congress of Sociology - 2006 -
A voice of your own - or
not
Jeanette Sundhall
The 6th European Gender Research Conference: Gender and Citizenship in a Multicultural Context - 2006 -
En egen röst - eller inte? Om konstruktioner av barn och barns delaktighet i familjerättsliga utredningstexter som rör fall där pappan använt
våld
Jeanette Sundhall
Utsatt barndom - Sårbara familjer och samhällets insatser - 2006