Katti Lundh
Om Katti Lundh
Konstnär och universitetslektor vid HDK-Valand, pedagogiska enheten Bild.Utbildad vid Konstfack, Konsthögskolan Valand, master, samt påbyggnad KonstLab, Valand. Anställd på pedagogiska enheten sedan 2006.
Jag ser både det konstnärliga och det pedagogiska arbetet – undervisningen - som stammande från samma rot. Båda områdena kräver kreativitet, fantasi, öppenhet och ett inkännande i mötet med materialet – vare sig det handlar om gips, lera och färg, eller om den levande entiteten: studenten eller eleven.
För mig har begreppet kunskapande fungerat som en följeslagare i min undervisning. Ett aktivt verb - som vittnar om det aktiva i lärandeprocessen. Här har Hannah Arendts texter bidragit med ledord som vita activa (det aktiva livet) och den handlande människan – att i undervisning träda in som samhällsmedborgare i en offentlig sfär, deltagande på den offentliga arenan ”Go-visiting” – eller ”training ones imagination to go visiting” är andra av Arendts begrepp, som varit betydelsefulla för mig i min undervisning och i utforskandet av det kunskapande som sker specifikt inom mitt område – konstnärligt kunskapande.
Nyckelord för undervisning och utforskande: Samtidskonst, Appropriering, Konstnärligt kunskapande, Blivande, Transformativt lärande, Sokratiska samtal, Feedbackmetoder