Linda Borger
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Linda Borger
Forskningsintressen
Mina forskningsintressen inkluderar frågor om kunskapsbedömning och betyg i skolan, nationella och internationella storskaliga mätningar samt validitetsteori. Jag deltar för närvarande i ett forskningsprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond där jag tillsammans med projektledare Stefan Johansson (GU) och Rolf Strietholt (TU Dortmund) undersöker relationen mellan elevresultat i PISA och elevernas betyg och nationella provresultat i svenska, matematik och naturvetenskapliga ämnen. Vi analyserar även hur representativt 2018 års PISA-urval är i relation till totalpopulationen.
Jag arbetar också i Projektet Nationella prov i främmande språk (NAFS) med analys och provutveckling.
Undervisning
Jag undervisar inom kurser i bedömning och betygsättning samt mätlära (klassisk och modern testteori).
Forskningsmiljöer
-
Does Teachers' Subject-specific Specialization Matter for Students' Mathematics Achievement and Student Assessed Instructional Quality? Results from Swedish TIMSS
2019
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
The European Conference on Educational Research (ECER), The European Educational Research Association (EERA) - 2022 -
How Robust Are Swedish PISA Scores: the Relationship to National Measures of Student
Achievement
Linda Borger, Rolf Strietholt, Stefan Johansson
ECER 2022; The European Conference on Educational Research (ECER), 1–10 Sep. 2022 - 2022 -
National assessment of foreign languages in Sweden: A multifaceted and collaborative
venture
Gudrun Erickson, Linda Borger, Eva Olsson
Language Testing - 2022 -
Bedömning av muntlig förmåga i engelska – om bedömarvariation och beslutsprocesser ur ett nationellt och europeiskt
perspektiv
Linda Borger
Language and Literature in Education 1: Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik - 2021 -
Evaluating a high-stakes EFL speaking test: Teachers’ practices and
views
Linda Borger
Moderna Språk - 2019 -
Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters’ interpretation of the
construct
Linda Borger
Apples - Journal of Applied Language Studies - 2019 -
Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of
English
Linda Borger
2018 -
Raters’ perceptions of second language peer
interaction
Linda Borger
Symposium on Second Foreign Languages in School Contexts, Lund University, December 12-13, 2016 - 2016 -
Looking behind scores – The case of high-stakes oral language performance
assessment
Linda Borger
ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers". University College Dublin from 22-26 August, 2016. - 2016 -
Test-taker interaction: How do raters perceive the
construct?
Linda Borger
The 13th Annual Conference of EALTA, Universitat Politècnica de Valencia, Spain 5-8 May, 2016 - 2016 -
Bedömningar av parsamtal i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet och
bedömarprofiler
Linda Borger
ASLA: Språk och norm, 21-22 april 2016, Uppsala universitet - 2016 -
Vad ligger bakom bedömningarna? - En studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig
engelska
Linda Borger
Språkdagar 2015 - Uppdrag språk, Språklärarnas riksförbund, 6-7 mars 2015, Uppsala universitet - 2015 -
Exploring rater variability in a foreign language speaking
test
Linda Borger
The twelfth Annual Conference of EALTA, Copenhagen, Denmark 28th - 31st of May, 2015 - 2015 -
Vad ligger bakom bedömningarna? - en studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig
engelska
Linda Borger
Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), 9-11 april 2014, Göteborgs universitet - 2014 -
Interpreting scores of speaking - a study of rater profiles and
ratings
Linda Borger
The 6th Junior Researcher Meeting in Applied Linguistics 12th–14th May 2014, University of Jyväskylä, Finland - 2014 -
Looking beyond scores - a study of raters and ratings of
speaking
Linda Borger
The eleventh Annual Conference of EALTA, Warwick, United Kingdom 29th of May to 1st of June, 2014 - 2014 -
Looking Beyond Scores. A Study of Rater Orientations and Ratings of
Speaking
Linda Borger
2014