Linda Borger
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Linda Borger
Fil.dr. i pedagogik. Jag disputerade 2018 med avhandlingen Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of English. Avhandlingen undersöker bedömningen av det muntliga nationella delprovet i engelska i gymnasieskolan utifrån olika validitetsaspekter. Mina forskningsintressen rör kunskapsbedömningar i skolan, storskaliga mätningar och validitetsteori, med särskilt fokus på bedömning och språk. Jag undervisar på lärarutbildningen och på fristående kurser i pedagogik, framför allt inom områdena pedagogisk bedömning och språkdidaktik. Jag är kursansvarig lärare på kursen Breddad lärarkompetens: Bedömning och examination (HPE303) vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL). Jag arbetar även i Projektet Nationella prov i främmande språk (NAFS) med analys och provutveckling. Knuten till forskningsmiljöerna Lärande och bedömning i språk (LBS) och Förutsättningar, Utbildning och Resultat (FUR).
-
Evaluating a high-stakes EFL speaking test: Teachers’ practices and
views
Linda Borger
Moderna Språk - 2019-01-01 -
Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters’ interpretation of the
construct
Linda Borger
Apples - Journal of Applied Language Studies - 2019-01-01 -
Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of
English
Linda Borger
- 2018-01-01 -
Raters’ perceptions of second language peer
interaction
Linda Borger
Symposium on Second Foreign Languages in School Contexts, Lund University, December 12-13, 2016 - 2016-01-01 -
Looking behind scores – The case of high-stakes oral language performance
assessment
Linda Borger
ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers". University College Dublin from 22-26 August, 2016. - 2016-01-01 -
Test-taker interaction: How do raters perceive the
construct?
Linda Borger
The 13th Annual Conference of EALTA, Universitat Politècnica de Valencia, Spain 5-8 May, 2016 - 2016-01-01 -
Bedömningar av parsamtal i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet och
bedömarprofiler
Linda Borger
ASLA: Språk och norm, 21-22 april 2016, Uppsala universitet - 2016-01-01 -
Vad ligger bakom bedömningarna? - En studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig
engelska
Linda Borger
Språkdagar 2015 - Uppdrag språk, Språklärarnas riksförbund, 6-7 mars 2015, Uppsala universitet - 2015-01-01 -
Exploring rater variability in a foreign language speaking
test
Linda Borger
The twelfth Annual Conference of EALTA, Copenhagen, Denmark 28th - 31st of May, 2015 - 2015-01-01 -
Vad ligger bakom bedömningarna? - en studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig
engelska
Linda Borger
Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), 9-11 april 2014, Göteborgs universitet - 2014-01-01 -
Interpreting scores of speaking - a study of rater profiles and
ratings
Linda Borger
The 6th Junior Researcher Meeting in Applied Linguistics 12th–14th May 2014, University of Jyväskylä, Finland - 2014-01-01 -
Looking beyond scores - a study of raters and ratings of
speaking
Linda Borger
The eleventh Annual Conference of EALTA, Warwick, United Kingdom 29th of May to 1st of June, 2014 - 2014-01-01 -
Looking Beyond Scores. A Study of Rater Orientations and Ratings of
Speaking
Linda Borger
- 2014-01-01