Mari Lindström
Om Mari Lindström
Jag är anställd som doktorand i pedagogik vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik. Jag är också del av forskarskolan ASSESS - Assessment of Knowledge in Educational Systems. ASSESS är en forskarskola med inriktning mot kunskapsmätningar inom utbildningssystem.
Forskningsintresset omfattar 'Teacher knowledge base' - lärares kunskapsbas - det som kännertecknar lärarkompetens. Det omfattar pedagogiska såväl som ämneskunskaper hos lärare i främst matematik, samt effekter av dessa på elevers prestationer, på intresse och motivation för ämnet. Storskaliga internationella mätningar samt analyser av dessa ingår i forskningsarbetet. Även nationella kartläggningsmaterial och kunskapsmätningar är ett intresseområde.
-
Teachers' Formal Competence and Their Reading Instruction in Grade 4: Effects on Grade 6
Achievement
Stefan Johansson, Mari Lindström, Linda Borger
10th IEA International Research Conference - 2023 -
Teacher Job Satisfaction and Student Mathematics Achievement: Relations to Working Conditions and Teacher
Competence
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
10th IEA International Research Conference - 2023 -
Does Teachers' Subject-specific Specialization Matter for Students' Mathematics Achievement and Student Assessed Instructional Quality? Results from Swedish TIMSS
2019
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
The European Conference on Educational Research (ECER), The European Educational Research Association (EERA) - 2022