Högskolan för scen och musik

Vid Konstnärliga fakulteten

Eklandagatan 86
41261 Göteborg
Box 210
40530 Göteborg
Leveransadress
Eklandagatan 84
41261 Göteborg

Om Högskolan för scen och musik

Mer information hittar du på vår webb: https://www.gu.se/scen-musik

Högskolan för scen och musik utbildar studenter inom musik, musikal, opera, performance och teater. Vi har konstnärliga och pedagogiska program på kandidat- och masternivå, fristående kurser samt forskarutbildning. Många lärare bedriver också forsknings- och utvecklingsprojekt.

I vårt hus Artisten vid Näckrosdammen mitt i Göteborg ger studenter och lärare närmare tvåhundra konserter och föreställningar per år men vi hörs och syns också på många andra ställen i Göteborg, regionen och övriga Sverige.
Vi anordnar och deltar också i festivaler, symposier och konferenser i samarbete med andra delar av universitetet samt med olika kulturaktörer i staden.

Högskolan för scen och musik är den största institutionen inom den Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. De övriga två är Akademin Valand och Högskolan för design och konsthantverk, HDK.

Petra Frank är prefekt på Högskolan för scen och musik.

Vision för Högskolan för scen och musik, juni 2015
Högskolan för scen och musik är en konstnärlig och pedagogisk kraft i lokal och global samhällsutveckling. Vi skapar unika konstnärliga uttryck, pedagogiska möten och mänskliga värden genom hantverksskicklighet och gränsöverskridande samverkan. Vårt hus Artisten är en öppen och kreativ mötesplats med fönster ut mot världen.