Olle Zandén
Om Olle Zandén
Jag är docent i musikpedagogik och enhetschef för de pedagogiska utbildningarna på Högskolan för scen och musik. Efter att ha arbetat som musik-, historia och matematiklärare i grundskolan och på gymnasiet i 26 år disputerade jag 2010 på en avhandling om gymnasiemusiklärares kvalitetsuppfattningar och bedömningskriterier. Därefter har jag i huvudsak forskat kring läroplans-, bedömnings- och kommunikationsaspekter på musikundervisning i grundskola och gymnasium. Mellan 2018 och 2020 ingår jag i ett forskningsprojekt som studerar inträdesprov till musiklärarutbildningar. Teoretiskt är jag i första hand grundad i dialogisk teori och Ludwik Flecks vetenskapssociologi. På fritiden odlar jag sparris, snickrar och leder kör.
-
Design and assessment of entrance auditions to music teacher
education.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Ragnhild Sandberg Jurström
https://nnmpf.org/nb/konferanser/ - 2018-01-01 -
Singing in Swedish Secondary Schools: A discursive
practice.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
https://nnmpf.org/nb/konferanser/ - 2018-01-01 -
Kritik av
tydlighetsdoktrinen
Olle Zanden
Lärares bedömningsarbete – Förutsättningar, villkor, agens. Red Lindberg, V, Eriksson, I & Pettersson, A - 2018-01-01 -
Didactical encounters: a topic-based analysis of attempts at shared understanding in eight music classrooms from seven
countries
Olle Zanden
Comparing international music lessons on video, red: Wallbaum, C. - 2018-01-01 -
Enacted possibilities for learning in goals- and results based music
teaching
Olle Zanden
Comparing international music lessons on video, red. Wallbaum, C. - 2018-01-01