Göteborgs universitet

Exempel på uppgiftstyper för Engelska 6

Här ges exempel på olika typer av uppgifter som har förekommit och kan förekomma i nationella prov i Engelska 6 i gymnasieskolan.

För information om hur uppgifter i engelska kan se ut i de digitala proven i Skolverkets provplattform hänvisas till Skolverkets demoprov.

Bakgrund

Provuppgifterna kommer framför allt från utprövningsmaterial som inte använts i prov, men också från tidigare givna prov som inte längre omfattas av sekretess. Samtliga uppgifter är hämtade från pappersbaserade utprövningar och prov. Uppgiftstyperna nedan är i viss mån fortsatt representativa även för de uppgifter som förekommer i de digitala proven, men instruktioner, utformning och genomförande skiljer sig delvis åt.

Här ges exempel på olika typer av uppgifter som kan förekomma i nationella prov i Engelska 6 i gymnasieskolan.

Observera:

• Dessa uppgifter avser främst att exemplifiera olika typer av uppgifter som kan förekomma i proven, så elever inte ska känna sig främmande för hur de ska genomföra en uppgift i provsituationen.
  • Alla typer av uppgifter förekommer inte varje gång och nya format kan komma att introduceras. Formaten skiljer sig något åt beroende på om genomförandet sker på papper eller på dator.
  • Uppgifterna utgör inte sammantaget hela, representativa prov - vare sig när det gäller omfång, svårighetsgrad eller autenticitet.
  • De uppgifter som används i prov är till stor del autentiska, till exempel reportage och radioprogram, varför restriktioner för copyright begränsar våra möjligheter att publicera uppgifter på nätet

Focus: Listening

Uppgifter och bedömningsanvisningar

What's the Topic? (pdf)
Elevblad
Navigate to video: What's the Topic? Ljudfil
Video (14:11)
What's the Topic? Ljudfil
Navigate to video: Welcome to Canada, ljudfil
Video (14:16)
Welcome to Canada, ljudfil
Navigate to video: News Items 1, ljudfil
Video (13:37)
News Items 1, ljudfil
Navigate to video: News Items 2, ljudfil
Video (13:37)
News Items 2, ljudfil

Focus: Writing

Exempeluppgift, Focus: Writing, uppdateras under läsåret 2024/2025.