Helena Wallström
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Helena Wallström
Forskningsintresse
Helena Wallström disputerade våren 2018 med avhandlingen Gymnasielärares mentorshandlingar – En verksamhetsteoretisk studie om lärararbete i förändring. I avhandlingen undersöks samhälleliga och kontextuella villkor för lärares arbete. Studien belyser hur skärpta skrivningar om valfrihet, individualisering och särskilt stöd i kombination med konkurrensutsättning och visioner om gymnasieskolan som del i massutbildningen på ett oförutsägbart sätt förändrar lärararbetets innehåll, arbetsdelning och tidsstrukturering. Wallströms senare projekt har behandlat lärares professionella utveckling, styrning av skolan samt universitetslektorers arbete.
Undervisningsintresse
Helena Wallström undervisar på rektorsprogrammet och i kurser på avancerad och forskarutbildningsnivå. Hon är programledare/utbildningschef för Rektorsutbildningen.
Nyckelord
Lärares arbete, styrning, lärarprofession, lärares professionella utveckling, omstrukturering, verksamhetsteori
Forskningsmiljö och nätverk
- Pedagogik och politik (POP)
- Skolutveckling och ledarskap (SKUL)
- Internationellt nätverk i verksamhetsteori (CHAT)
-
Lessons learnt during COVID-19: making sense of Australian and Swedish university lecturers’
experience
Kristina Turner, Siobhan O'Brien, Helena Wallström, Katarina Samuelsson, Liisa Uusimäki
International Journal of Educational Technology in Higher Education - 2023 -
Ett motstridigt arbete – Universitetslärare handleder
studentuppsatser
Helena Wallström, Katarina Samuelsson
Högre Utbildning - 2023 -
Educational Restructuring in a Nordic Welfare State in the Eyes of the Public
Opinion
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
2023 AERA Annual Meeting, April 13 - April 16, 2023, Chicago - 2023 -
Medborgarna om styrningen av den svenska skolan: Stat, marknad eller
profession?
Sverker Lindblad, Fredrika Lagergren, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
U. Andersson, H. Oscarsson, B. Rönnerstrand & N. Theorin (red.) Du sköra nya värld: SOM-undersökningen 2021, SOM-rapport nr 81 - 2022 -
Politics in Education from a Praxis perspective: HE as a facilitator for equity and transformation in post-pandemic
times?
Giulia Messina Dahlberg, Adrianna Nizinska, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
Round table at Praxis symposium IV: Higher education in post-pandemic times – (re)orienting transformation through praxis. Gothenburg 16-18 May, 2022 - 2022 -
Action Research - Emancipation or/and
Regulation
Helena Wallström
ECER conference, Geneva, online September 6-10, 2021 - 2021 -
Turning school absence to presence or Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March
2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019 - 2019 -
Gymnasielärares mentorshandlingar. En verksamhetsteoretisk studie om lärararbete i
förändring
Helena Wallström
2018 -
Swedish Upper Secondary Teachers’ Mentoring Work. Actions of Inclusion and Exclusion besides Classroom
Teaching.
Helena Wallström
ECER Bolzano, 4-7 sep. 2018 - 2018 -
Tensions Concerning the Documentation Requirements- A Part of Teachers´ Mentoring Assignment in Upper Secondary
School
Helena Wallström
ECER Porto 2014 1-5 september - 2014