Helena Wallström
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Helena Wallström
Mitt forskningsintresse är lärares arbete och professionella utveckling. Jag disputerade våren 2018 med avhandlingen Gymnasielärares mentorshandlingar – En verksamhetsteoretisk studie om lärararbete i förändring. I avhandlingen undersöker jag samhälleliga och kontextuella villkor för lärares arbete. Studien belyser hur skärpta skrivningar om valfrihet, individualisering och särskilt stöd i kombination med konkurrensutsättning och visioner om gymnasieskolan som del i massutbildningen på ett oförutsägbart sätt förändrar lärararbetets innehåll, arbetsdelning och tidsstrukturering. Det uppstår en dubbelbottnad svårhanterlig rörlighet i lärararbetet som bidrar till att arbetet som helhet präglas av oförutsägbarhet och osäkerhet.
Jag är med i forskningsmiljöerna Pedagogik och politik (POP) och Skolutveckling och ledarskap (SKUL).
Jag är kursansvarig och undervisar på institutionens masterprogram, rektorsprogram och specialpedagogprogram.
-
Politics in Education from a Praxis perspective: HE as a facilitator for equity and transformation in post-pandemic
times?
Giulia Messina Dahlberg, Adrianna Nizinska, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
Round table at Praxis symposium IV: Higher education in post-pandemic times – (re)orienting transformation through praxis. Gothenburg 16-18 May, 2022 - 2022-01-01 -
Medborgarna om styrningen av den svenska skolan: Stat, marknad eller
profession?
Sverker Lindblad, Fredrika Lagergren, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
Du sköra nya värld: SOM-undersökningen 2021, SOM-rapport nr 81 - 2022-01-01 -
Action Research - Emancipation or/and
Regulation
Helena Wallström
ECER conference, Geneva, online September 6-10, 2021 - 2021-01-01 -
Turning school absence to presence or Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March
2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019 - 2019-01-01 -
Gymnasielärares mentorshandlingar. En verksamhetsteoretisk studie om lärararbete i
förändring
Helena Wallström
- 2018-01-01 -
Swedish Upper Secondary Teachers’ Mentoring Work. Actions of Inclusion and Exclusion besides Classroom
Teaching.
Helena Wallström
ECER Bolzano, 4-7 sep. 2018 - 2018-01-01 -
Tensions Concerning the Documentation Requirements- A Part of Teachers´ Mentoring Assignment in Upper Secondary
School
Helena Wallström
ECER Porto 2014 1-5 september - 2014-01-01