Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Monica Reichenberg

Seniorforskare

Institutionen för pedagogik och
specialpedagogik
Telefon
Fax
031-786 20 89
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Rumsnummer
A2 166
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Monica Reichenberg

Forskningsintressen Mitt forskningsområde rör läsning, framför allt läsförståelse. Mina forskningsfrågor är: Hur kan texter göras begripliga för svaga läsare? Hur kan svaga läsares lässtrategier utvecklas? Dessutom har andraspråkselevers läsning varit föremål för mitt forskningsintresse. I min avhandling (2000) undersökte jag 833 elevers förståelse av olika textversioner i historia och samhällskunskap. Därefter har jag genomfört interventionsstudier med elever i årskurs 5, 7 och elever i gymnasiets år 1 i syfte att undersöka i vad mån strukturerade textsamtal kring lärobokstexter kan vara ett verktyg för elever att skapa mening i vad de läser.

Mellan 2004 och 2007 undersökte jag vad som händer med elevers läsförståelse över tid om de får träna strukturerade textsamtal kring texter i samhällsorienterande ämnen. Eleverna gick i år 4 när studien började och i år 6 när den slutade. De senaste åren har jag intresserat mig för läsförståelsen hos personer med funktionsnedsättning: dövhet/hörselnedsättning och utvecklingsstörning. I två interventionsstudier- en av dem tillsammans med professor Ingvar Lundberg- fick elever i grundsärskolan/träningsskolan träna två modeller för strukturerade textsamtal. Jag har varit vetenskaplig ledare för Läslyftet i grundsärskolan och är vetenskaplig ledare för Läslyftet i gymnasiesärskolan. På senare tid har jag har gjort enkätstudier som undersöker lärares läromedelsval och läromedelsanvändning. I ett pågående svenskt-norskt forskningsprojekt tillsammans med professor Rune Andreassen vid Høgskolen i Østfold undersöker jag svenska och norska lärares läsundervisning, läromedelsval och läromedelsbruk. Undervisningsintressen Jag undervisar och handleder gärna om läsning och vad forskningen säger idag om, läs- och skrivsvårigheter, strukturerade textsamtal, interventionsstudier samt läroboksanalys.  

Nyckelord Läsförståelse, bearbetade texter, lässtrategier, strukturerade textsamtal, svaga läsare

Länk till forskningsmiljö http://ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris