Åsa Borgström
Om Åsa Borgström
Bakgrund Socionom med masterexamen i socialt arbete. Jag har mångårig erfarenhet av socialt arbete inom socialtjänst och skola. Genomgående i mitt arbete är ett stort intresse för frågor som rör barn och unga och deras levnadsvillkor. Innan jag påbörjade forskarutbildningen hade jag uppdrag som forskningsassistent vid Högskolan Väst och utvärderare vid FoU i Väst/Göteborgsregionen (GR).
Forskningsintresse Mitt forskningsintresse ligger inom ramen för barn och unga med speciellt fokus på intellektuell funktionsnedsättning, internet, sociala medier, risk, coping, stöd, själv-presentationer, utmaningar, kvalitativ forskning, metodologisk diskussion.
Avhandlingsprojekt om unga med intellektuell funktionsnedsättning och sociala aktiviteter på internet I min avhandling uppmärksammas unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras erfarenheter av sociala aktiviteter på internet. Avhandlingen baseras på två delstudier. Den första delstudien är en litteraturöversikt om unga med intellektuell funktionsnedsättning och sociala medier. Den andra delstudien undersöker dels negativa erfarenheter på internet och internet-relaterat stöd, dels erfarenheter av självpresentationer på internet hos unga kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning. Dessutom diskuteras utmaningar i kvalitativ forskning om unga med intellektuell funktionsnedsättning och internet.
Avhandlingen har varit en del av forskningsprojektet Del@ktig på nätet? Särskoleelevers identitetsskapande aktiviteter på internet vid Högskolan Väst. Projektet finansierades av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE).
Forskningsnätverk Jag är medlem i forskningsplattformen Normalitet, omsorg, rättigheter och makt (NORM) https://www.gu.se/forskning/norm samt forskningsnätverken Nationella nätverket för forskning om funktionshinder https://www.cff.uu.se/natverk/ och KritFunk https://kritfunk.blogg.lu.se/
Undervisning Jag undervisar på grund- och avancerad nivå på Socionomprogrammet. Jag undervisar främst inom ämnena socialpedagogik, social mobilisering, funktionshinder, vetenskapsteori och vetenskaplig metod samt verksamhetsförlagd utbildning. Dessutom handleder jag uppsatser på B- och C-nivå.
Utöver detta har jag undervisat på Lärarutbildningen, främst i ämnena samverkan, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
Jag har dessutom varit kursansvarig på Masterprogrammet i socialt arbete, där jag tillsammans med en kollega startat upp en kurs i skolsocialt arbete.
https://www.gu.se/nyheter/skolsocial-konferens-blev-ett-uppskattat-avslut
Uppdrag Provledare på Högskoleprovet, Göteborgs universitet, våren 2024. Doktorandrepresentant i Arbetsmiljögruppen vid Institutionen för socialt arbete 2016-2020.
Stipendier Irisstipendiat 2020. Stiftelsen har till ändamål att stödja utbildning av framåtsträvande kvinnor Stipendiater 2020 - Irisstipendiet