Navigate to video: Traditionell kalkbränning på Gotland
Video (26:20)
Traditionell kalkbränning på Gotland

Traditionell kalkbränning och platsblandat bruk

Hantverkslaboratoriet bidrar med erfarenheter och säkrar kunskaper inom kalkbränning och bruk. Målet är att vara en plattform för fortsatt utvecklingsarbete med en kvalitetssäkrad metod för tillverkning av lokal kalk och platsblandat bruk.

Projekt kring kalkbränning

En rad projekt och initiativ kring kalkbränning pågår i Norden. I kalkbrännarnätverket försöker Hantverkslaboratoriet fånga upp och ge de olika aktörerna möjlighet att träffas regelbundet och dela sina erfarenheter.

På senare år har kalk brännts och använt för kyrkorestaureringar bland annat i Östergötland, Skåne, Öland och Bohuslän.

Hantverkslaboratoriet har tidigare varit engagerade i projektet Jämtländsk byggnadskalk som drivs av Härnösands stift samt i projektet Skånsk kalk. Inom båda projekten har lokal kalk fraktats från Jämtland och Skåne och provbränts i den stationära kalkugnen i Mariestad.

Här kan du läsa mer om projektet Jämtländsk byggnadskalk och ta del av projektets slutrapport.

Utbildning och forskning

Hantverksexpert inom murområdet, Jonny Eriksson, doktor i kulturvård vid Göteborg universitet, har varit engagerad i framställning av byggnadskalk från Kinnekulle sedan 2000-talets början. Jonny Eriksson har som lektor i murning på bygghantverksprogrammet jobbat med utbildning och forskning parallellt i närmare 20 år. Erfarenheterna från kalkframställningen på Kinnekulle och framställningen av bruk samt puts sammanfattas i hans avhandling från 2019 samt licentiatuppsats från 2015:

Jonny Eriksson försvarade 2019 sin doktorsavhandling Kalkbruk: krympsprickor och historisk utveckling av material, metoder och förhållningssätt.

Jonny Eriksson lade 2015 fram sin licentiatuppsats Bruk av kalk och sand ur ett hantverkligt perspektiv .

Nätverk för traditionell kalkframställning

Kontakt: Jonny Eriksson

2012 tog Hantverkslaboratoriet initiativet till en träff med de aktörer i Sverige, Danmark och Norge som har erfarenhet av hantverksmässig kalkframställning eller praktiskt utvecklingsarbete inom historiska kalkputser.

Ett nätverk bildades. Nätverkets medlemmar har träffats ett antal gånger i seminarier. På seminarierna får de olika deltagarna presenterade sina verksamheter och projekt pågående utvecklingsarbeten. Seminarierna får gärna innehålla praktiska moment, exempelvis släckning eller användning av materialet.