Förvaltningshögskolan lanserar Program för Högre Politiska Ledare

Förvaltningshögskolan har seden ett par decennier tillbaka ett fortlöpande samarbete med kommuner och region i Göteborgsområdet. Nu inrättar Förvaltningshögskolan ett Program för Högre Politiska Ledare inom ramen för samarbetet. Syftet är att stärka deltagarnas ledarskap och organisatoriska förmåga på en hög vetenskaplig nivå.

högre politiska ledare - illustration

Programmet erbjuder fyra utbildningstillfällen per år, både digitalt och fysiskt, och fungerar som en plattform för erfarenhetsutbyte mellan akademin och den offentliga sektorn.

Teman som kommer att behandlas inkluderar politikens betydelse i en instabil tid, tillit som resurs i politik och förvaltning, att hantera svåra beslut samt rollen för folkvalda i förhållande till hopp och omvärldsspaning. Programmet är kostnadsfritt och exklusivt för ledamöter i kommun- eller regionstyrelser i de samarbetskommuner som ingår i Förvaltningshögskolans nätverk.

Porträtt av Oskar Svärd
Oskar Svärd
Foto: Henrik Sandgren

Tre frågor till Oskar Svärd, samverkansansvarig på Förvaltningshögskolan

1. Varför inrättar Förvaltningshögskolan ett Program för Högre Politiska Ledare?

Vi vill använda den forskning och kunskap som vi har här på Förvaltningshögskolan för att stötta och utveckla det politiska ledarskapet i västsverige. Vi hoppas att programmet på sikt ska bli en plattform för ömsesidig utveckling och samarbete av politiskt ledarskap i vår region.

2. Vilka teman kommer att behandlas under programmet?

Vi kommer att ta upp flera spännande teman – till exempel politikens roll i en tid av osäkerhet, betydelsen av att bygga och upprätthålla tillit, komplexa beslutssituationer och den viktiga rollen som folkvalda har när det gäller att vara visionärer och föregångare.

3. Vem kan anmäla sig till programmet?

Alla ledamöter i kommun- eller regionstyrelser i våra samarbetskommuner är välkomna att anmäla sig till programmet. Vi hoppas på en bredd av deltagare från olika bakgrunder och erfarenheter.

Vill du anmäla dig eller har frågor om programmet - kontakta Oskar Svärd : oskar.svard@spa.gu.se

29 feb 2024  Politikens betydelse i en instabil tid
David Karlsson