Bild
Foto: AdobeStock/Mladen
Länkstig

Early Mathematics Learning and Awareness, EMLA

Forskningsgrupp
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Kort beskrivning

EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.

Seminarium hösten 2025

EMLA-seminarierna genomförs i samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.

Seminarieserien är öppen för alla intresserade, de hålls på zoom om inget annat anges. Kontakta helen.lindgren@gu.se för att få tillgång till Zoom-länk.

10 september
Förskollärares roll att stödja barns matematiserande under lek – exempel från fokusgruppsdiskussioner i Sverige och Italien
Benita Berg, lektor i didaktik, Mälardalens universitet
Mer om seminariet

5 november
Det obligatoriska bedömningsstödets påverkan på förskoleklasslärares syn på eleven, kunskap i matematik och ansvar för lärande
Helena Vennberg, universitetslektor i specialpedagogik med inriktning matematikutveckling, Umeå universitet
Mer om seminariet

26 november
Att utföra eller uppfylla? Pedagogiska dilemman i lärares erfarenheter till följd av Åtgärdsgarantin för tidig taluppfattning
Kristin Westerholm, fil.lic Linköpings universitet
Mer om seminariet

Nätverk

Nätverkande är en viktig del i EMLA-gruppens verksamhet för att vidga den egna horisonten och bjuda in till olika former av samarbeten och utbyten.