Julia studerar på masterprogrammet i didaktik

Julia Eckerstein läser masterprogrammet i didaktik, inriktning ämnesdidaktik på halvfart. En utbildning som enligt henne själv gjort henne till en bättre lärare.

Varför valde du att läsa masterprogrammet i didaktik?

– Jag började för att jag länge har varit intresserad av att söka forskarutbildning, egentligen redan sedan lärarutbildningen. Jag tycker att det har varit jättebra så därför har jag fortsatt. Plan ett när jag är färdig är att söka doktorandtjänst.

Vad tar du med dig från utbildningen?

– Jag har fått massa perspektiv och den samvaro som vi har är det man saknar och inte riktigt har tid att ha med sina kollegor. Hit kommer man och kan prata om sin arbetssituation och det finns nästan direkt ett vetenskapligt perspektiv och vi kommer in på en professionell diskussion. Jag tycker absolut att jag har blivit en bättre lärare under den här tiden. Det har att göra med mötet med studiekamraterna men också med forskningen. Att man får olika perspektiv på sin verksamhet och kan se den, åtminstone stundtals, lite mer översiktlig.

Julia har även hunnit byta arbetsplats under tiden på utbildningen. När hon påbörjade masterprogrammet arbetade hon med vuxna på folkhögskola. Genom mötet med sina studiekamrater blev hon inspirerad att testa andra skolformer. Idag arbetar Julia som musiklärare på låg- och mellanstadiet.

Jag tycker absolut att jag har blivit en bättre lärare under den här tiden

Hur fungerar det att studera och arbeta samtidigt?

– Vi har en bra klass. Man vill ju träffas och vi har en bra gemenskap. Jag har gått ner i arbetstid. Jag började jobba 80 procent men det blev för mycket så nu jobbar jag 60 procent. Det tycker jag fungerar. För mig är det också värdefullt att jag har jobbat några år som lärare.

Varför ska man som lärare läsa masterprogrammet i didaktik?

– Jag rekommenderar utbildningen, den ger en väldigt mycket. Jag tycker att det är en jättebra utbildning och är väldigt glad att jag går den. Det gör så mycket att få ses och prata med andra som också är lärare. Det ger jättemycket tycker jag.

Julia studerar på masterprogrammet i didaktik
Om Julia

Namn: Julia Eckerstein
Ålder: 36
Studerar: Masterprogrammet i didaktik
Arbetar idag: musiklärare på låg- och mellanstadiet

Fristående kurser som ingår i programmet

Om du inte vill läsa en hel utbildning.