böcker

Integrerade perspektiv på språkvetenskaplig analys

EN2115
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-13055
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Målet med kursen är att utveckla dina kritiska färdigheter vid tillämpning av olika språkliga mönster för analys av naturligt förekommande språklig data. Detta kan vara olika former av interaktionslingvistiska data såsom dialog, talad och skriven kommunikation, till exempel via sms, chat, messageboards med mera.

Vi tar upp ett antal olika teoretiska och metodiska tillvägagångssätt för språklig analys (exempelvis kognitivt, pragmatiskt, korpusbaserat, sociolingvistiskt) som sätts i relation till specifika språkliga frågor. Varje metod presenteras och diskuteras med avseende på dess potentiella fördelar, nackdelar och begränsningar. Du får träning i att integrera och syntetisera dessa olika strategier för att skapa en mer sammanhängande tillämpning av olika mönster.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen, varav 15 hp språkvetenskap. Dessa 15 högskolepoäng kan bestå av språkvetenskapligt orienterade kurser antingen inom huvudämnet lingvistik eller inom ett språkämne (engelska, tyska, etc.), till exempel språksociologi, grammatik, fonetik. Därutöver krävs Engelska 6/IELTS 6,5/TOEFL 580 i alla delar, eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler