Barns språk-, läs- och skrivutveckling, digitala miljöer och verktyg för förskollärare

Kurs

GU-29300
Ansökan stängd

Kort om kursen

Det här är kursen för dig med erfarenhet från, eller intresse för, att arbeta i förskola och vill lära dig mer om barns språkliga och kommunikativa utveckling och lärande. Kanske har du jobbat ett tag eller funderar på att söka till förskollärarprogrammet? Godkänt resultat på kursen kan tillgodoräknas om du sedan söker och antas till Förskollärarprogrammet.

Om utbildningen

Kursen har både ett språkteoretiskt och ett språkdidaktiskt fokus och vi behandlar barns tidiga verbala språk- och skriftspråksutveckling ur olika teoretiska perspektiv. Du får också inblick i hur digitala och icke-digitala medier, skapande, berättande och lek kan användas som didaktiska redskap för att stödja barns språkliga och kommunikativa utveckling samt skriftspråkslärande. I kursen diskuterar vi även de förutsättningar och möjligheter som förskole-/förskoleklassverksamheten innebär för barns utveckling av ett eller flera språk.

Du som inte arbetar på förskola/förskoleklass under dina studier får själv ordna tillgång till en förskola/förskoleklass där du kan genomföra utbildningens verksamhetsanknutna uppgifter samt examensarbete.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Undervisningen

På kursen används olika former av digital kommunikation mellan lärare och student, samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt webkamera och mikrofon/högtalare.

Du ska vara uppkopplad och tillgänglig för gemensamma studier varje fredag dagtid.