Gemensamma körövningar

GU-15324
Ansökan stängd

Kort om kursen

Den här kursen vänder sig till dig som vill få grundläggande kunskaper om körarbete med barn och ungdomar.

Om utbildningen

Vi kommer att arbeta såväl teoretiskt som praktiskt med olika aspekter av barn- och ungdomskörsdidaktik. Du får lära dig vad som utmärker barns och ungas röster i fråga om tonbildning, röstvård och vokala förutsättningar. Du kommer också att få arbeta med olika repetitionsmetoder, slagteknik och solmisation (notinlärning med hjälp av handtecken till varje tonstavelse i durskalan). Du får lära dig att studera in och med adekvata metoder lära ut repertoarer som innehåller enklare flerstämmighet. I kursen ingår dessutom repertoarkännedom och reflektioner kring rollen som körledare.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Urvalet grundas på en intervju där de sökandes utbildningar, meriter och erfarenheter bedöms av en lärare som rangordnar de sökande utefter sin samlade bedömning och efter eventuell ensemblesammansättning.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen  genomförs i form av grupplektioner och handledning samt observationer i barn- och ungdomskör.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler