Platform for Research in Inclusive education and School development (PRIS)
PRIS är en utveckling av den specialpedagogiska forskningsmiljön med syfte att bidra med ett bredare anslag inom det specialpedagogiska området och väva samman frågor av specialpedagogisk karaktär med frågor präglade av ett skolutvecklings– och skolledarperspektiv. Genom ett sådant angreppssätt integreras klassiska specialpedagogiska frågor i ett nytt koncept. Vi riktar oss därför brett till forskare från olika fält såväl som aktörer i verksamheten. Inom PRIS är det uttalade syftet att i större utsträckning samspela med huvudmännen—att vara med i processen där problemen bearbetas och planeras. För att uppnå syftet är det viktigt att möta relevanta aktörer för att lyssna av vad som efterfrågas och samtidigt implementera projektidéer om ex vis alternativa pedagogiska modeller.
Aktuellt
GÄSTPROFESSOR 2022: Nidhi Singal, Professor of Disability and Inclusive Education, Faculty of Education, University of Cambridge
ARTIKEL: From the idea of inclusion into practice in the Nordic countries: a qualitative literature review
BOK: Specialpedagogisk verksamhet: för alla barn i förskolan
ARTIKEL: Images of relationships and emotions: A theoretically informed grounded theory approach to storybooks with youth characters with intellectual disabilit
ARTIKEL: Turning points in the educational pathways of young people with attention-deficit/hyperactivity disorder in Sweden
ARTIKEL: Teachers with Special Needs. De-Psychiatrization of Children in Schools
REPORT: Revisiting Equity: COVID-19 and the Education of Children with Disabilities
Forskningsfokus
PRIS forskning fokuserar karakteristika hos inkluderande utbildningssystem, hur behov av särskilt stöd konstrueras socialt med hänvisning till kön, klass, etnicitet, nationalitet, språk, funktionsnedsättningar etcetera, hur skolframgång kan uppnås och vilket ledarskap som krävs för att uppnå målet med en inkluderande skola, osv. PRIS har också ett tydligt fokus på forskning i samverkan med det omgivande samhället.
Medlemmar
Professorer
Docenter
Universitetslektorer
Doktorander
Universitetsadjunkt
Pågående forskningsprojekt
Livsvärldsbaserad rehabilitering vid synnedsättning eller blindhet
En etnografisk studie som utforskar – Den relationella dimensionen av skolledaryrket, 2020-2023
ELSA-modellen - samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan 2020-2022
Equity re-examined during Covid-19: Children with disabilities and their education, 2020-2021
Relationellt lärarskap i undervisningen, 2020-2022
KomLoss: Lästräning med digitala media för barn i träningsskola som använder AKK, 2019-2021
Hälsofrämjande skolutveckling, 2017-2022
Doktorand forskningsprojekt
The Special Needs Educator’s Agency and Space of Action – A Lifeworld Phenomenological Study of the Special Needs Educator’s Worklife (Beräknas vara färdigt våren 2024)
Stödåtgärder i klassrummet (Sofia Moström)
Avslutade forskningsprojekt
Språkstöd på Onsjö förskolor i Vänersborg, 2019-2020
Specialpedagogik för lärande (SFL): Utvärdering, 2018-2020
Elevhälsoarbete i praktiken - att förebygga problem och skapa förutsättningar för god omsorg och rätt stöd, 2016-2020
En skola för avvikare: En studie av undervisningspraktiker och identitetsformering i särskilda undervisningsgrupper, 2015–2018
Specialpedagogik och policyförändringar: en studie av sex jurisdiktion, 2011–2016
Publikationer
Nätverk
Nationellt nätverk för medicinsk humaniora och samhällsvetenskap
Arbetsgruppen för döv- och hörselfrågor samt svenskt teckenspråk (DH-STS)
BAICE, British Association for International and Comparative Education
Cambridge Network for Disability and Education Research
Danaswac (Discourse and narrative approaches to social work and counselling)
Earli Special Interest Group; Social interaction in learning and instruction
Earli Special Interest Group: Learning and teaching in culturally diverse settings
European Educational Research Association Network 4: Inclusive Education
Nationellt nätverk av lärare och forskare inom dövutbildning (DH-Nytt)
Network Barns och familjers välfärd
Nordic Comparative and International Education Society (NOCIES)
Nordic Educational Research Association (NERA/NFPF)
Nordic Society for Phenomenology (NOSP)
NoRP, Nordisk Relationell Pedagogik
RCEN, Relation-Centered Education Network
Skolsocialt nätverk vid Högskolan Väst
SUM, Särskilda Utbildningsbehov i Matematik. Detta nätverk är sammankopplat med Nordic Research on Special Needs Education in Mathematics, NORSMA.
Swedish Educational Research Association (SWERA)