Lisa Palmqvist
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Lisa Palmqvist
Jag har tre pågående projekt: ÖLAS, KomLoss och Brukares perspektiv på sociala insatser under pandemin.
I min avhandling studerade jag vardagsplanering för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Resultaten från projektet går att läsa i artiklarna längst ner på sidan samt i min avhandling Time to Plan som går att ladda ner här:
Time to Plan: How to support everyday planning in adolescents with intellectual disability
Jag har även presenterat mina resultat tillsammans med några elever från Berzeliusskolans anpassade gymnasieskolas estetiska linje i en video som du når här:
Brukares perspektiv på sociala insatser under Covid-19 pandemin
Klicka på texten ovan för att komma till projektets hemsida.
ÖLAS - Öka Läsförmågan i den Anpassade Skolan
Projektet startar i januari 2024 syftar till att undersöka på vilket sätt ett formativt bedömningsstöd kan öka läsaförmågan för elever i den anpassade skolan. Vi är just nu i uppstartsfas och letar efter intresserade och engagerade lärare som vill vara med och utveckla läsundervisningen för elever i den anpassade skolan.
Jobbar du på en anpassade skola med elever i lågstadiet och är intresserad av att delta, hör av dig till mig så berättar jag mer!
Du kan läsa mer om projektet här.
KomLoss
KomLoss (KOMmunikationsstödd Läs- Och Skrivundervisning i Särskolan) är ett forskningsprojekt, där målet är att undersöka i vilken grad anpassade digitala hjälpmedel kan hjälpa elever med kommunikativa och kognitiva svårigheter att utveckla sin läsförmåga. Eleverna går i grundsärskola eller gymnasiesärskola och är beroende av AKK, oftast tecken, för att kunna förstå och/eller uttrycka sig.
Projektet är formellt avslutat och våra resultat presenterades på en konferens i januari 2023 och finns inspelad att lyssna på här:
DART Kommunikations- och dataresurscenter berättar om KomLoss-projektet (video)
Publicerade arbeten i projektet:
Jenny Samuelsson, Jakob Åsberg Johnels, Gunilla Thunberg, Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Monica Reichenberg & Emil Holmer (2023) The relationship between early literacy skills and speech-sound production in students with intellectual disability and communication difficulties: a cross-sectional study, International Journal of Developmental Disabilities, DOI: 10.1080/20473869.2023.2212958
Samuelsson, J., Holmer, E., Johnels, J. Å., Palmqvist, L., Heimann, M., Reichenberg, M., & Thunberg, G. (2023). My point of view: Students with intellectual and communicative disabilities express their views on speech and reading using Talking Mats. British Journal of Learning Disabilities.
Samuelsson, J., Åsberg Johnels, J., Thunberg, G., Palmqvist, L., Heimann, M., Reichenberg, M., & Holmer, E. (2023). The relationship between early literacy skills and speech-sound production in students with intellectual disability and communication difficulties: a cross-sectional study. International Journal of Developmental Disabilities, 1-11.
Reichenberg, M., Thunberg, G., Holmer, E., Palmqvist, L., Samuelsson, J., Lundälv, M., ... & Heimann, M. (2023). Will an app-based reading intervention change how teachers rate their teaching self-efficacy beliefs?: A test of social cognitive theory in Swedish special educational settings. In Frontiers in Education (Vol. 8).
-
My point of view: Students with intellectual and communicative disabilities express their views on speech and reading using Talking
Mats
Jenny Samuelsson, Emil Holmer, Jakob Åsberg Johnels, Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Monica Reichenberg, Gunilla Thunberg
British Journal of Learning Disabilities - 2023 -
The relationship between early literacy skills and speech-sound production in students with intellectual disability and communication difficulties: a cross-sectional
study
Jenny Samuelsson, Jakob Åsberg Johnels, Gunilla Thunberg, Lisa Palmqvist, M. Heimann, Monica Reichenberg, E. Holmer
International Journal of Developmental Disabilities - 2023 -
Will an app-based reading intervention change how teachers rate their teaching self-efficacy beliefs? A test of social cognitive theory in Swedish special educational
settings
Monica Reichenberg, Gunilla Thunberg, Emil Holmer, Lisa Palmqvist, Jenny Samuelsson, Mats Lundälv, Katarina Mühlenbock, Mikael Heimann
Frontiers in Education - 2023 -
Träning av planeringsförmågor hos ungdomar med intellektuell
funktionsnedsättning
Lisa Palmqvist, Henrik Danielsson, Arne Jönsson, Jerker Rönnberg
Westling Allodi, Mara (red.), Specialpedagogik för lärare - 2021 -
Tillgänglighet och tekniska
hjälpmedel
Lisa Palmqvist
Kilman, L., Andin, J., Hua, H., Rönnberg, J. (red.), Leva som andra: ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder - 2021 -
Structural differences of the semantic network in adolescents with intellectual
disability
Karin Nilsson, Lisa Palmqvist, Magnus Ivarsson, Anna Levén, Henrik Danielsson, Marie Annell, Daniel Schöld, Michaela Socher
Big Data and Cognitive Computing - 2021 -
Feasibility of a Tablet-Based Program for Training Everyday Planning in Adolescents With Intellectual
Disabilities
Lisa Palmqvist, Henrik Danielsson, Arne Jönsson, Jerker Rönnberg
Journal of Cognitive Education and Psychology - 2020 -
Time to
Plan
Lisa Palmqvist
2020